Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1482 ggr
sarahansen
0

Har problem

Hejsan

Min hund blir som tokig när jag är ute och promenerar med henne och vi möter en hund. Hon sliter i kopplet och skäller och vrålar som en tok och hon gör utfall , det går inte att hejda henne hur mycket jag än säger åt henne..

Behöver råd om vad jag kan göra för att kunna gå ut och gå med henne utan att det ska bli knas.. För jag vill ju kunna gå ut på en långpromenad.

Vad kan jag göra??

Tacksam för svar!

Zebben
0

Börja med att sluta skälla och säg åt henne. Hon har det jobbigt som det är i hundmöten. Från Dig behöver hon trygghet och stöd, inte tillrättavisningar. Glad

Hur länge har hon hållt på så här? Hur gammal är hon? Ras?

sarahansen
0

Hon har alltid gjort så , hon är 1,5 år och är en tax

Mischa
0

googla skvallerträning

≧◔◡◔≦

Mimmi89
0

Håller med Zebben!

Min hund gör också så, dock va hon lugnare i ca 6 månader då vi gick på hundgymnasium, lite jobbigt att skälla ut ca 80 hundar dag ut och dag in ;)

Men skäller hon av samma anledning som min tik, att hon är rädd och osäker så försök lära henne att hundmöten är roliga. Så fort vi ser en hund nu så tar jag fram en kavli tub (lite svårare att skälla med munnen full ;) ) + att hundmöten ska vara positiva och då hon inser att den andra hunden inte hoppar på henne, om dom andra hundägarna stannar och man väntar ut henne så brukar hon lugna sig och börja dra lite försiktigt av nyfikenhet.

Och dra inte fram henne mot någon annan  hund utan låt henne ta den tid hon behöver på sig så att hon kan känna sig så trygg som möjligt, att det är på hennes villkor :)

Lycka till!

sarahansen
0

Tack för hjälpen alla :) Nu ska vi börja träna på att gå förbi hundar och att det ska vara roligt =) Sen kan jag bara hoppas att det ger med sig.

Men hur gör jag när jag ska möta hundar? Hon vill inte ha något i munnen och börjar "anfallet" så fort hon ser hunden även om den är 200 m bort.

Yessica
0

Pippi har varit/är likadan. Varför jag skriver snedstreck mellan är för att hon var värre förut och har blivit bättre. Men får fortfarande återfall. Jag har gjort så att jag har börjat med att sätta henner ner i GOD tid (om man hinner se i god tid) och sen ställt mig snett framför henne och ha ögonkontakt med henne. Massa godis hela tiden under mötet. Sen har vi gått vidare till att gå fot förbi nu. Jag pratar HELA tiden! För att verkligen hjälpa henne att känna sig bekväm. Berömmer mycket och så. Glad Nu blir det oftast inget skäll innan mötet och hon är gärna med mig. Efter mötet kan hon dock börja dra mot den andra hunden. Men då har jag bara låtit rolig och peppat henne till mig och det har gått bra. Skrattande

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi