Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1561 ggr
Valpar
0

Dvärg snauchzer?

Hej.

Efter många vändor bland alla raser och besök hos uppfödare har vi nu börjat titta på dvärg snauchzer.

Vi är en aktiv barn familj med yngsta killen på 8 år. Vi vill hålla på med främst freestyle och agility. Men självklart vill vi leka och gå skogs promenader och kunna ha hunden lös. Därför ingen hund med för mycket jakt i sig och det har vi inte läst att en dvärg snauchzer ska ha?

Vad är era personliga erfarenheter runt rasen?

Någon uppfödare runt Stockholms trakten ni kan rekommendera?

Några speciella råd om rasen?

Någon sjukdom man ska passa sig för? Vi har läst lite att det är en generellt frisk ras men att dom kan ha problem med ögonen?

Ni med trimmraser, lämnar ni in hunden för klippning eller fixar ni själva?

saandrra
0

Jag (Eller min familj) har en dvärgschnauzer. :)

En dvärgschnauzer är en stor hund i liten kropp brukar man säga, och det stämmer verkligen, han kan följa med hur länge som helst och vill alltid vara ute och göra något. När han blir lite äldre ska vi även börja träna han i agility! :) Han ÄLSKAR barn, vi är tre barn i familjen, jag som är 15 år, syrran 7 år och brossan som är 12 år och vår mamma jobbar som dagmamma och han är med dom barnen hela dagarna!
Man kan lätt ha han lös och han kommer till 98% när man ropar på han, (han är fortfarande valp). Dom lär sig mycket fort.

Vi lämnar in våran hund för trimning.

Det är bara du PMA:r mig om du vill veta något om rasen. Sjukdomar kan ja dock ej mycket om. men i övrigt hur dom är.

Valpar
0

#1 Dom låter jätte härliga! Glad

Du har PM…Skrattande

Valpar
0

Någon mer som har något att säga om dvärgschnauzern?

Bogart
0

Jag har ingen dvärgschnauzer, men dock en trimras (borderterrier). Jag trimmar jsälv, och det fungerar för mig. Jag måste dock påpeka att trimraser INTE ska klippas! De ska trimmas, alltså man rycker ur den döda pälsen. Klipper man så förstör man pälsen.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.