Dags för fästingar?
Ja, jag undrar helt enkelt när det är dags att sätta på fästinghalsband för bästa skydd? Dvs under vilken period bör man ha det? Än så länge känns det lite tidigt…
/Christine

Jag har på mina hundar frontline nu. Bor i gbg och dom små äkliga djuren är på väg. Bra att vara skydda i tid, sen så syddar de mot så mycket annta nu när tävlinssesingar dra ingpn.
Hade dom "vita halsbanden" förut. Provad Frnonline föra sommaren och tykcat att de var konaon.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Jag använder mig också av frontline.. Detta håller även loppor och löss borta..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okej, för sånt där halsband, scalibor, fick jag med honom och det ska skydda mot andra parasiter också.
/Christine
Beror på vart du bor? Börjar det bli varmare och det är ett område som har mycket fästingar så är det säkert lagomt elelr snart lagomt att sätta på ett halsband. Hör lite med andra hundägare i området om när de brukar sätta på.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Bor i göteborg nära skogen så det kanske är dags då..? Ska på fodervärdsträff imorron så ska höra med hans syskons "föräldrar" ;)
/Christine
Antar att det är dags att börja fundera på detta med fästingar och hund. Har aldrig provat scalibor eller frontline på mina. Håller de en hel säsong (räcker med ett) eller måste man köpa nya och byta?
Det ska räcka med ett, står att det håller 5-6 månader så lika bra att sätta på det nu. Men problemet jag kom på nu är ju att han kommer växa :P
/Christine

I vanliga fall så börjar fästingarna komma redan i februari, men efter denna vinter så kommer de nog nu i april som först.
Jag kommer sätta på henne fästingmedel så fort jag sett första fästingen. Alt om jag inte sett någon innan maj så kommer det åka på då.
Jag vet att flera butiker häromkring slutat sälja halsbanden och hänvisar därför till frontline istället. Har dessa halsband blivit förbjudna att tillverka eller är det bara att frontline fungerar bättre? =)
Hakuna matata!