Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 12689 ggr
Konstigabaralillajag
2

Parning imorgon - råd önskas!!

Igår ringde en uppfödare till mig och hade en förfrågan om att para min hane med hennes tik. Har nu noga kollat upp att hon är friröntgad ev sjukdomar, kollat tidigare avkommor, inavelsgrad, stamtavla mm. Kollat med personer som äger syskon till denna tik samt andra kunniga personer inom klubben. De jag pratat med tycker att jag kan använda min hanhund till avel med denna tik och tror på lovande valpar. Parningen är renrasig och sker via en seriös kennel. Språngavgift och pris/levande valp är redan överenskommet efter rasklubbens regler. Jag känner att jag på den biten noggrant kontrollerat det jag kan kontrollera och allt verkar grönt. Vad ska jag som hanhundsägare tänka på när hon kommer imorgon med tiken? Jag har aldrig varit med vid en parning och detta är första gången för min hane. Fick rådet att duscha honom ikväll för att minska risken för en livmoderinfl. Ngt mer jag ska tänka på eller förbereda? Ngn som har en bra länk till en sida om avel, hittar ingen vettig när jag googlar?

Taxelina
0

Du kommer få vara med om något intressant och spännande.

Är din hane friröntgad?

Det mesta kan nog uppfödaren.

Se bara till att hundarna får lugn och ro och att dom har ordentligt underlag att rusa runt på. Blir svårt för dom om det är halt underlag om man till exempel är innom hus. Jag brukar alltid ha någon gammal matta.

Oftast så fixar dom det alldeles själva. Jag brukar försöka hålla dom lite när han fastnar. Tiken kan tycka det gör lite ont när hanen sväller och fastnar och kan då försöka hugga. Blir hon för tuff mot honom får du kanske använda munkorg, men det har jag aldrig varit med om. Men en del tikar kan bli lite dumma och du får inte utsätta din hund för det. Han kan i såna fall bli avskräckt från löptikar och det är ju inte så bra med en fin avelshane.

Nu har jag tagit upp negativa saker som kan hända, men aldrig hänt mej.

Allt kommer säkert gå kanonbra. Grattis till en så fin hane.

Du har varit väldigt duktig som plockat fram alla fakta om stamtavlan och allt däromkringSkrattande

Lycka till.

Konstigabaralillajag
1

Min hane är friröntgad, ögonlyst samt patella ua. Han har också de utställningsmeriter som krävs för att gå i avel. Han är enligt klubbens avelsregler godkänd för avel och står på rasklubben sida som tillgänglig hane - så han är ok att använda.

Tack för rådet angående tiken! Jag har ju kennelägaren/uppfödaren till tiken med och hon har gjort detta flera gånger så jag är ju inte ensam om situationen men det är aldrig fel att vara lite förberedd på saker som kan uppstå.

Börjar bli nervös inför morgondagen :)

Katti
1

Tänk på att det är något fullständigt naturligt som hundarna är programmerade för att klara av helt själva! Det kommer gå bra, och gör det inte det har du ju stöd på nära håll i uppfödaren. Tikägaren har ju kanske också erfarenhet?!

Konstigabaralillajag
0

Tikägaren har kennel och fött upp hundar sedan slutet av 90-talet, så för henne är detta inget nytt det är bara jag som känner att jag har "kött på benen" och är lite påläst/informerad om vad som kan hända och hur det går till samt vad man ska tänka på :)

Katti
0

Det vanligaste "problemet" är nog att en av dem eller båda inte är tillräckligt intresserad för att det ska bli en parning. I de flesta fall ska man då lita på hundarna och inse att det inte är rätt dag i löpet.

Jag vidhåller att det viktigaste är att skapa en lugn miljö för hundarna. Oroa dig inte, din hund vet vad han ska göra Glad.

Taxelina
1

Om du är nervös, kan du påverka hundarna negativt.

Det ska nog gå bra. Jag har haft 45 valpkullar här och ingen parning har gått snett. Från stora till små vovvar.

En gång var tiken inte på G, men då kom dom tillbaka dagen efter och då ordnade det sej. Tik ägaren kan göra strykprov på tiken för att på det sättet se hur ägglossningen är på henne. Så brukar man göra om man ska åka långt, så man är säker på att parningen blir väl genomförd.

Sen kommer väntan. Den är låååång när man räknar dagar. Runt 30 dygn kan man märka på tiken om hon tagit sej. Men som hanhunds ägare är det nog mest pirrigt då man får svart på vitt om han är fertil.

Taxelina
0

Glömde berätta om en taxhane vi hade som skulle göra en parning. Han nosade på tiken, sträckte på sej och gick ut och solade i stället. Man höll ju på att skämmas i hjäl.

Dagen efter kom dom tillbaka och då satt dom i hop inom loppet av några minuter. Hanen känner direkt om det är lönt att försöka para.

Konstigabaralillajag
0

Tack för alla svar och råd ni gett. Jag är inte lika nervös längre, lite spänd över mötet med tiken och ägaren men jag känner mig lugnare inför parningen nu. Tikägaren vet om att detta är första gången som jag är med vid en parning så hon får helt enkelt ge mig lite info innan vi släpper ihop dem.

Hon kommer stanna i 2 dagar och förhoppningsvis få till 2 st parningar totalt, en per dag.

#7 härlig Tax :)

Taxelina
0

En detalj som jag glömde säga är att när dom fastnat och hanen går ner och vill ställa sej med bakdelen mot tiken, så får man vara med och hjälpa till lite att få över ena benet försiktigt. Men det där vet tikägaren.

Vad är det för ras??? Du måste berätta hur det gickObestämd

Katti
0

Jag skulle hellre säga att man får vara beredd att hjälpa till lite. Många hanar sköter det där helt själva på en halv sekund eller så. Försöker man vara med och greja då kanman göra mer skada än nytta. Det beror mycket på vad det är för ras. De naturliga raserna grejar det oftast själva!

Konstigabaralillajag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en Eurasier jag har.

Taci
0

Vad roligt med Eurasier, jag har också planer på att låna ut min hane till avel (när han är röntgad o allt är grönt, så att säga..).

Får man vara nyfiken o fråga vad det är för en kennel som lånar honom!? :)

Lycka till!

Karizma
0

Då tror jag uppfödaren är ganska så van med parning :) Man ksa givetvis vara med ofta ska de helst ske i hanens revir allså tiken ska komma till dig o parningen sker på hemmaplan. Detta för att han ska vara trygg, lycka till kanon fin var han med Kyss Har ni löst detta med kostnad o vad andra hanägare tar det är ju jätte olika vissa tar en klupsumma vissa tar parning+levande valpavg o vissa tar en valp antigen säljer man den eller behåller den.

Konstigabaralillajag
0

Vi har kommit fram till pris på språngavgift samt valppris men hur det betalas vet jag ej. En del uppfödare betalar språngavgiften när parningen sker, en del betalar allt när valparna är födda har jag fått info om. Vet ej hur denne uppfödare gör, får diskutera  det med henne innan vi släpper ihop dem.

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min toypudel hane parade många tikar och han fattade aldrig det där med höglöp eller inte. Han ville para alla snygga damer…jämt! Så man kan inte lita på att hanen vet om det är rätt dag eller inte för det är inte alla hanar som vet och framför allt inte om det är första parningen. Om man har en ras med väldigt mycket päls så kan man få hjälpa till eller om hanen är för "på" och upphettsad. Är det en erfaren tik han ska para? Mn brukar ju alltid ta en erfaren hane/tik till den tik/hane som är oparad tidigare för att man ska minska risken för att det går snett. En hane som inte kan para/har parat innan kan skrämma en oerfaren tik så hon blir jätte svår parad sen. Och en oerfaren tik kan skrämma en hane så han aldrig vågar pra igen.

Första gången jag var med när min egna hund parade så tyckte jag han var lite äcklig efter åt. Allt det där slickandet och smaskandet tyckte jag blev för mycket och det tog någon dag innan han var "min gosiga hund" igen och inte den där snusk hunden Tungan ute

Vattnadal
0

Jag som lixåm trådskaparen har en hund ur rasgrupp 5 tror nog att hundarna ska klara av det själv ändå. Har de massor av päls kan det vara bra att sätta gummisnoddar i de värsta brallorna på tiken. Fast i mina ögon är det lite dumt. Om man avlar fram hundar med så mycket päls att de får svårt att para sig naturligt utan inblandning, kanske man gått lite för långt?

Vi satte ihop 2 oskulder i höstas. Han kom hem till oss hennes andra löpdag, och de fick springa lösa tillsammans i hägnet dagligen för att lära känna varandra. Givetvis var jag alltid med och hade koll på dem.

Vi hann börja misströsta innna det blev någon parning. Han fick nämligen rida på henne i flera dagar, men så fort han försökte stoppa in den, hoppade hon undan och skrek till. Så helt plötskligt en dag, var hon i höglöp på riktigt, och då stod hon stilla, och parningen genomfördes som den skulle. Hon blev dock jätterädd när han svällde upp, och när han klev av ville han gå iväg, trots hängningen. Vi hade parningar 2 dagar till, andra gången var han helt med på vad som hände efteråt, och 3:e gången tog även hon det mer sansat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tangotime
0

#16 Jag kan hålla med om man gått lite för långt om hundarna inte kan para sig naturligt. Men inte på grund av mycket päls. Du skulle bara veta hur det går till i vissa raser… Då är mycket päls ett litet problem. Men det är ju ett annat ämne :-)

Vattnadal
1

#17 Jodå, jag har sett en hel del, och varit bra sugen att anmäla vissa uppfödare, då det lätt går över i tvångsparning, vilket är helt förkastligt!

MVH Elin

Tangotime
0

#18 Ja visst är det råkigt. Tyvärr inte ovanligt, speciellt innom vissa raser. Vad som är värre är väl raser som insemineras för att dom inte KAN para sig….. Fast det är ju sånt uppfödarna talar tyst om.

Vattnadal
0

Jo, och raser där de knappt kan föda, och där valpar föds med outvecklade huvuden, där man måste passa så att tiken inte har ihjäl vaplarna första veckorna pga slarv, flams od.

MVH Elin

[Malin3033]
0

Tänk att sådana här trådar på iFokus gör mig SÅ glad! Att någon som ber om stöd men som ändå redan läst på och vet vad den ger sig in i. Att det är renrasavel och att det är seriöst.
När jag såg rubriken först fick jag genast lite förutfattade meningar att det var någon som skulle para sin tik för att den var söt med en hane av helt annan ras osv osv osv. Men tji fick jag! Och tack snälla för det!

All lycka till! Det kommer att gå jättebra imorgon. Håll oss gärna uppdaterade :)

sven-g
0

Tänk på följande skriv parnings avtal där pris och övrigt ingår.

Se till att tiken har koppel på sig eller att det är lätt att sätta på koppel på tiken, efter dom fastnat. Detta för att skydda hanen, man får se till att inte tiken börjar konstra och vill tex lägga sig. Om tiken blir orolig kan hon skada hunden för livet, i hundens penis finns ett ben som kan brytas. lycka till, min hanne ska para nästa vecka.

Taxelina
0

#22 Vad kul. Hur många parningar har du på honom nuSkrattande Det är en riktig kanon hund du har.

Lycka till.

sven-g
0

#23 Med den som blir i veckan är det 5, man får ju ha sex i sverige + 2 i Norge om dom inte säljer valparna till Sverige. Tänkte spara den 6 parningen, han är ju bara 5 år, så det dröjer innan jag själv ska ha valp. Tycker det räcker med en hund, tidigare haft som mest 4 st, då blev det inte tid till alla, lätt att man tycker vädret är dåligt och man tar den bästa hunden.

Konstigabaralillajag
0

Tack för alla svar!

Parningen blev inte av. Tidpunkten var nog inte rätt. Hundarna visade intresse för varandra men inte så pass att det blev en parning. Tiken kan vara i fel tidpunkt sa uppfödaren eller så är min hane väldigt känslig för tidpunkten. Men nu har uppfödaren träffat min hund och sett honom och hennes intresse svalnade inte, tvärtom.
Hon vill absolut att han ska bli hanen till hennes tik så i höst när hon löper kommer hon vara här under några dagar för att täcka upp alla dagar och blir det ändå inget kan det bli en inseminering, men vi får se. Förhoppningsvis funkar det i höst.

Katti
0

Är ni säkra på att det var för sent då? Det kan ju ha varit för tidigt, och då är det väl bara att prova igen! Min erfarenhet är att det oftare är för tidigt än för sent när man kommer. Det låter konstigt att bara ge upp efter ett försök med en axelryckning och att det nog inte var rätt dag tycker jag!

Man får inte lov att inseminera för att de inte parar sig själva så det ska ni definitivt låta bli med! Om två hundar inte parar sig trots höglöp (och det finns flera sätt att ta reda på optimal dag) så är det läge att undersöka varför. Friska individer ska ha stark sexualdrift. I vissa raser är det tyvärr sämre med den saken, bl a just beroende på att man gör inofficiella insemineringar…

Ur SKKs grundregler:

2:6 att till avel endast använda hund som kan

fortplanta sig på ett naturligt sätt. Används

artificiell insemination (AI) trots avsaknad

av dokumenterad avelsförmåga ska

respektive ansvarig AI-veterinär intyga

att hanhunden och tiken inte bedöms ha

nedsatt könsdrift eller oförmåga till normal

parning.

sven-g
0

Vanligt är ju att tiken är i höglöp ca 9-11 dagen, men en kompis till mig som haft en avels matador till hund, dom fick lämmna tiken hos honom först på 28 dagen satt dom ihop och det blev 8 valpar. Så jag tippar att det här var för tidigt. Prova om två dar då går det nog.

Vattnadal
1

Håller med, vilken dag var hon på i löpet?

Vår tik parades på dag 12, 14 och 15. För det försökte de, men inte förrän hon var exakt rätt, så fick de till det. Kanske behövde de lära känna varandra mer. Fast ställde tiken upp, så dög han nog åt henne. Jag skulle definitivt ha försökt ett par dagar till!

MVH Elin

Taxelina
0

Oj, vad tråkigt. Och du som sett fram emot detta så.

Ärligt talat så låter det konstigt att hon gav upp så lätt. Planerar man en parning så här långt och backar direkt finns det nog andra orsaker inblandat.

Ibland händer det att hanen inte har tillräckligt med testosteron. Tyvärr är det ofta så att dom gör en inseminering då. Och då avlar man på en hund som igentligen inte skulle kunna para på grund av en för dålig könsdrift. Inget bra. Inom vissa raser får en sån hund avelsförbud.

MEN det har även hänt att hundarna inte vågat para för ägarna funnits i deras direkta närhet. Att hanhunden varit så ranglåg att han inte vågat. Du vet att i en vargflock är det bara alfa paret som får para sej. Vi skulle para en taxtik och hanen vågade inte kliva på. Han ville, men tittade hela tiden prövande på husse. När hanhunds ägaren gick i väg på ett ärende satt han fast i tiken på nolltid. Så han fick inte komma fram till hundarna förrän det var över.

Så du ser att det finns så många orsaker till att det inte blev någon parning. Kan finns hur många orsaker som helst.

Ha koll om tiken blir parad ändå. När man parar en tik och det inte går gäller det att man har en i reserv. Det kanske är det hon hade, men inte vill säga det till dej för att inte göra dej besviken.

Konstigabaralillajag
0

Vi försökte i 2 dagar och tyvärr fanns det inte mer tid! Vi hade gärna sett att det fanns mer tid till det denna gången men tyvärr… 
Igår fanns det lite intresse, idag var det betydligt svalare. Uppfödaren var tvungen att åka de 40 mil enkel resa hem som hon hade därav fanns det inte tid att försöka längre tyvärr, annars hade vi kunnat låtit dem fortsätta tillsammans.
Hon var också osäker på exakt vilken dag tiken var på men jag tror hon var på dag 10 eller 11. Tikägaren trodde att det kunde vara för tidigt… likaså min hanes uppfödare som jag ringde för att få råd av på kvällen.

Vi får se hur det blir i höst. Hon ville iaf fortsätta och det är upp till henne. Hon får kontakta mig om hon vill försöka igen, min hane finns kvar. Hennes plan var iaf att vid nästa löp komma hit med husvagn och bo kvar längre och ge dem mer tid.

Vi var först ute tillsammans med dem, lät dem också vara ifred ensamna ute i trädgården (inhägnad) men det gav inget heller.
Är fullt medveten om att de skulle behövt mer tid men nu fanns den inte så det kanske blir ett nytt försök vid nästa löp.

Jag har varit med min hane när en tik i rätt tid i löpet befinner sig i närheten och då blir han så till sig att han håller på att krypa ur skinnet så han brukar ha betydligt mer intresse. Jag tror att det liksom ni var för tidigt. Blir det en ny chans i höst så hoppas jag på att det lyckas den gången. Om det inte blir ngt i höst så är det inte hela världen heller, det var inte för avel vi köpte honom :)

Taxelina
0

Ibland hinner man bara inte med. Ena parningen går på 45 minuter. Och som i ditt fall 2 dagar. Tråkigt att det inte blev något, men den som väntar på något gott….Flört

Lycka till nästa gång i alla fallSkrattande

Tangotime
0

#30 Jag tycker att det är konstigt att en erfaren uppfödare inte gör ett utstryk och åker på rätt dag när hon har så långt. Och sen visste hon ju inte vilket dygn tiken var på heller. Väldigt skumt. Men men, alla tänker ju olika!

Konstigabaralillajag
0

Jag försvarar ingen. Hon borde kanske vetat vilken dag tiken var på men samtidigt kan det väl skilja lite?? Eller är det alltid samma dag jämt för en tik? Hon var osäker men tog en chansning att åka hit iaf, nu blev det inget och det är ingen katastrof.
Jag vet inget om tikar och dess löp. Men jag har också hört att vissa hanar är känsligare för att tiken ska vara i rätt tidpunkt (eller vad man nu kallar det).

Det var så att det var en annan hane tilltänkt som hoppade av i sista stund och då ringde hon oss och tog en chansning på att tiden var rätt. Nu var det tyvärr inte så men vi försökte iaf. Det är därför nästa ev parning vid nästa löp blir mer planerad, hon kommer hit och är flera dagar för att vi ska kunna ge dem ordentligt med tid tillsammans, tid som inte fanns denna gång tyvärr.

Nu är det gjort och om det blir ett nytt mer planerat parningsförsök i höst återstår att se.

Katti
0

Man kan missa om tiken är i höglöp, men en uppfödare borde veta vilken dag i löpet tiken är på! Det var det vi reagerade på.

Den dag hon börjar löpa (d v s blöder) är dag ett. På en del tikar kan man missa det eftersom de inte droppar på golvet, men väntar man på ett löp där man tänker para tiken får man ju kolla henne noga!

Numer kan man även göra hormontest för att få veta om det är dags att åka till hanen.

Har man en hane som är noga med dag är det något man ska vara tacksam för!

Konstigabaralillajag
0

Faktiskt sa hon samma sak som dig dvs om min hane är noga med dag är det en bra hane. Men vad betyder det? Jag som inte fattar ngt. Att det är bra att han är noga med dag har jag fattat när jag pratat med hundvana men vad säger det om hanen om det är så?

Katti
0

Det kan ju bli valpar även om tiken inte är på optimal dag, men då brukar det bli en mindre kull. Det finns ju mogna ägg under flera dagar, kanske någon vecka, men flest någon eller ett par dagar.

Såna hanar "används" gärna av andra uppfödare för att få redan på när man ska para Glad.

Det är dessutom jobbigt att ha en hane som är "på" under alla tikars hela löp. Bättre att han sansat väntar ut tiden och är lite jobbig någon eller några dagar. Jag tänker nu på alla gånger man stöter på löptikar som han inte ska para!

Tangotime
0

#36 Ja det är ingen höjdare att ha en hane som går i avel som vill para allt som rör sig…jämt. Min hane tyckte alla tjejer var lämpliga bara dom löpte. En sån hane går ju inte att lita på.

#35 Det är ju jätte bra om din hane är säker! Att han inte parar om han inte anser att tiken är på rätt dygn! Skönt! Var glad för det :-)

sven-g
0

Det som vissa gör att låta en hanne våldta en tik skulle jag aldrig gå med på som hanhunds ägare. Är det rätt tid och hanen uppvaktar på ett lungt sätt då tror jag alltid det går bra. Min hanne kan först uppvakta, sen gå och nosa och slicka marken där tiken gått och troligen är det små droppar som man inte ser som han slikar i sig för att känna om det är rätt tid. Om det är rätt tid blir han ivrig och börjar uppvakta igen. Han hoppar aldrig rakt på utan finesser. Om en hanne är för ivrig kan han skrämma tiken. Det är som för oss, skulle man, som man, försöka hoppa på direkt, blev det nog inget.

Tangotime
0

#38 Nä jag håller med. Min hane var väl "på" tikarna och var det inte ok för tiken så small det. Så honom fick vi försöka lugna hela tiden. Men det var en foder hund från början och han var 2½år när han kom till mig. När uppfödaren (hon importerade honom från eng.) parade med honom så stressade och hettsade hon honom nåt fruktansvärt!

-Kom igen då, JA, BRRRAAAAAAA! Ja, på´na då! osv osv. Så det var ju nåt jag fick försöka jobba bort sen….

Taxelina
0

Lugnt och sansat ska det gå till.  Och i en lugn miljö.

Tangotime
0

#40 Ja det skriver i alla fall jag under på! Fick en förfrågan av en väl känd uppfödare med gott rykte att mötas på halva vägen och para för hon ville absolut använda min hane. Vi skulle då träffas på en parkeringplats utanför ett relativt stort köpcenter och para! Nej tack! Vill någon para med mina hanar så får dom komma hit så gör vi det i lugn och ro utan en massa stoj och stim! Annars får dom ta en annan hane som finns närmre om dom inte vill åka.

Ibland tror jag att människor som hållt med med avel länge blir lite avtrubbade och tänker inte längre mest på sina hundar. Dom är så vana vid hur det går till att dom glömmer bort att hundarna behöver trygghet. Synd tycker jag.