OT Dvärgbandmask
Ni som är mycket ute i skogarna med era hundar. Tänk på det här. Nu går veterinären ut med en varning. Det här har jag varnat för länge, men ingen lyssnat.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Veterinar-varnar-for-bandmask-pa-varg/
Inte sett någon varning från just dig, men men..
Tur man inte käkar varken bär eller svamp då
Speciellt inte ute i skogen!
Varnat på andra trådar.
Det finns även risk att det fastnar i pälsen på hundarna när man visstas i skogen. Och det följer med hem.
Absolut. Finns en massa som kan följa med hem.
Renlighet och ett vaksamt öga så klarar man sig oftast lindrigt undan 
Om det nu finns på bären, hur får man bort det?
Frystorka eller koka dem, vanlig infrysning hjälper inte. Svamp förvälls eller steks.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Men då är de ju inte goda 
Tja..skyll på dem som orsakar det hela…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jo, jag vet :-( Männsikor är bra korkade! Det händer aldrig mig mentaliteten
#3 Visst, renlighet är ju A och O. Men det här kan inte ett öga se. Små små dammpartiklar som fastnar i kläder, hår, päls med mera.
#9 Det jag menade var mest att hålla koll på OM hunden får mask.. Sen finns det medicin - Så obotligt är det knappast..
Jag lägger hellre energi på när en olycka är framme som inte går att bota..
#10 Du har nog missuppfattat det hela.
Det kvittar om din hund har mask eller inte. Smittan kommer från den smittade vargen genom avföring. Avföringen ligger i skogen och torkar till små små osynliga partiklar. Dessa partiklar sprids med vinden och med allt och alla som kommer i kontakt med dessa och följer med in genom hundens päls med mera. Och hamnar även på bär och svamp.
Om du får smittan genom att sedan klappa din hund är den så gott som obotlig. Du kan gå på en livslång avmasknings kur med svåra biverkningar. Eller annars om man har chans så kan man byta lever. För som jag fattat, så sätter sej det mesta i levern genom små blåsor.
Mer står i artikeln.
#11 Läste om just dvärgbandbmask.. Läste att den är ganska lätt att bli av med, och om det nu utvecklar sig till blåsmask - vilket är väldigt få fall per år så var den i alla fall inte livslång..
Den var lite svårare att bli av med, Ja, men inte obotlig..
"dvärgbandmask, på latin Echinococcus granulosus, som förekommer sporadiskt cirka var 10:e år i norra Sverige. Hundens dvärgbandmask har idisslare som mellanvärd och var vanligare förr, då man utfodrade hundar med rått slaktavfall efter ren. Den är vanligare där det finns mycket varg och rådjur eller älg som då utgör värd respektive mellanvärd. Den kan smitta människan, men är relativt lättbehandlad."
"Blåsmaskarna växer långsamt, och då de blivit så stora att de stör den normala organfunktionen får människan sjukdomssymptom (såsom t ex tecken på dålig leverfunktion när det sitter blåsor i levern). Det tar vanligen minst 5-10 år. • Om man upptäcker blåsmasksjuka hos människan i tid är symptomen behandlingsbara, men det kan kräva kirurgiskt ingrepp och flera års läkemedelsbehandling för att blåsorna inte ska växa till igen. • Varje år nysmittas cirka 1 person/1 miljon innevånare i Europa. Siffran är 10 ggr högre i de hårt smittade alptrakterna."
**_Källa www.sjv.se/_**
Vet inte om jag kallar det en livstid, även om det är en stund ja..
Kanske har fel text, men detta var i alla fall det jag hittade.
Och som med allat annat som kommer upp, är det ingen ide att oroa sig i onödan..
Sen undrar jag lite om det inte gäller vargområden bara, eller även andra värddjur.. Då borde väl detta ha uppmärksammats för länge sedan.
Här går ingen varg i alla fall..
Rävar, visst, men som sagt.. Då skulle väl detta ha vart ett problem länge. eller har jag missat något?

Detta har varit på tapeten länge, men man tenderar att glömma det. hemskt faktiskt.
#13 Vart har det vart på tapeten…?
Jag fattar inte riktigt detta….
Varg älg å råddjur kunde ha detta, ska man då avmaska sin hund för detta varje år mot bandmask elr vad??…
Sen hur vet man att man sj har fått de då?? ja fattar verkligen inte..
sen om detta skulle vara nått problem så skulle dem ha varnat detta så mkt bättre… så så stort problem kan de inte vara, i alla fall inte farligt…
Men jag fattar ändå vad dem vill att man ska göra å hur man vet att om man nu skulle få de…
de va ju liksom inte bara hos varg som hade de…
elr e jag ute å snurrar nu?
Jag som bor i gbg, här finns det hur mkt råddjur som hälst, så ska man skippa de hela elr ta å avmaska sin hund? sen så vill dem inte att man ska avmaska hunden om man inte tror att hunden har… jaja ja e som ett ? nu här..
#13 Jo, nu ser man åt vilket håll det bär. Nu fattas det bara att det kommer över rabies också.

#14 läser man på nätet om olika sjukdomar och tittar på jägarförbundets sida så har man kunnat följa detta länge. men alla människor tittar på de sidor man är intresserade av.
#17 Ja men om det vart ett så stort problem.. Vore det inte bättre då att försöka nå allmänheten liite bättre än att begränsa sig så pass..?
För vi som varken jagar eller har jakthund sla alltså inte behöva se informationen..
Och jag vet inte hur resten gör, men sitter inte och letar sjukdomar på nätet.. Men men, som du sa.. alla har olika intressen..
jaha så man ska börja ränna på dem sidorna nu då för att få info, dåligt dåligt, sen jag som verkligen hatar jägare å allt va de innebär sitter inte ja å kollar deras hemsidor…
är bandmask så himla "farligt" så får dem gå ut via tidnignar (aftonbladet GP osv)… de e knappast nån som sitter å gogglar hela tiden på massa sjukdommar…
jaja….
sista ja tänker på e att göra nåt mot bandmask å de…. finns viktigare prblem än den..

det har stått i flera tidningar som aftonbladet och expressen om masken.
#20 Nyheterna på TV? Text-TV?
nej jag som är svamp o blåbärälskare… även chanel äter ju blåbär, måste lusläsa denna igen för varg finns inte här nere… men vill ju inte ta riskerna iaf, svamparna steker jag väl så de äts inte råa iaf
Rifla är mycket insatt i detta och även jag , då vi har jakthundar som riskerar att utsättas för den här infektionen. Och lever man av det skogen ger, det vill säga, allt ekologiskt frilevandes. Då är man rädd om det. Eller hur…?
Sen är det ju upp till var och en att ta reda på fakta. Och fakta får man genom kunskap om det man lever av.
Finns en hel del intressant att läsa om detta på Statens veterinärmedicinska anstalt. Här är en länk där SVA förklarar skillnaden mellan rävens dvärgbandmask och hundens dvärgbandmask, vilka värddjur som finns och hur smittan överförs samt resultat på djur som är undersökta efter smittan. LÄNK
Söker man på "dvärgbandmask" på SVS:s hemsida finns där även mer information.
SVA anser att smittan inte finns spridd i den svenska naturen på ett sådant sätt att de utgör en fara för människor att plocka bär och svamp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#23 Ska man helt random söka fakta om saker man inte ens vet om - ifall det kan vara något farligt..?
Är det då inte bättre att gå ut i alla medier, med en riktig varning..?
Bara min åsikt, men den kanske jag är ensam om..
23 nej jag tycker inte att man ska hålla på å ta reda på sån fakta om de är nu farligt!!!…(vilket de inte är)
Tänk på dem som inte har nån data, ännu mindre tv, å som kanske inte har råd att köpa tidining??? dessa människor finns som inte har tv/data å kasnke itne direkt tänker på att köpa tidning varje dag elr liknande…… Sen får man tänka på dem som väljer bort datorer å tv, å såna saker….
Media har säkert bara skrivit en pytte liten rubrik om detta efter som de e knappast nån som vet om de… så nej ja tar inte detta på alvar…
Så jag tror itne ett dugg på att de är så himla farligt, skulle de vara de så skulle de stå över allt, å folk skulle verkligen snacka om de…
På Uppdrag granskning ikväll på SVT1 handlade det om mårdhundar och spridningen av dvärgbandmask. SVA säjer där att det inte är någon fara att plocka och/eller äta bär och svamp. Däremot kan det bli ett problem om mårdhunden förökar sig och sprider dvärgbandmask till fler rävar, hundar och andra djur men i dagsläget var det inga problem…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#27 Precis
Skrev det i #24. Kolla gärna länken så får ni se hur många testade vargar och mårdhundar som hade masken.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar