Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2977 ggr
[IsabelleA]
0

Kastrera?

Nu funderar jag starkt på att kastrera min han hund. Han vägrar att träna, lägger sig ner och gnyr och ylar innanför dörren när jag är hemma och jag får verkligen ingen kontakt med honom. Jag har inte tänkt att använda honom innom avel och jag tror att en kastriation kan vara bäst för både honom och mig.
Är det någon som kastrerat sin han hund? Blev det någon förändring? Är det försent att kastrera honom nu? Han är ett år.
Jag undrar nog mest om han kommer bli lugnare av kastrering? Vad kan det ge för negativa/positiva effekter? Jag ska ringa en vetrinär och höra vad som är bäst, men jag vill även höra era egna åsikter.
Tacksam för svar Skrattande

MVH

Tangotime
0

Jag har kastrerat två hanar och den ena blev inkontinent och den andra hade det ingen större effekt på. Men honom kastrerade jag pga stress. Han var inte tik galen. Hanen som blev inkontinent var avelshund från början och han blev något lugnare när det gäller tikar, men inte mycket.

Man kan alltid kastrera en hund. Vet en avels hane som parat tikar i flera år och som inte brydde sig om tikar ALLS efter kastrering när han var 10år!

När jag kastrerade första hanen fick han en infektion och han opererades en fredag. Värsta tänkbara dagen efter som det kan vara svårt att få tag på en veterinär på helgen. Mitt råd är att beställa tid i början på veckan och begära ett recept på antibiotika som du kan ha hemma ifall hunden skulle åka på nån skit. Det var INTE kul att fara runt och jaga veterinärer på helgen för att få ett recept.

Sen är det ju risker med kastrering som ex inkontinens. Så överväg vad du tror du vinner på det. Om hunden mår dåligt av löp tikar kanske du kan prova kemisk kastrering? Vet att man kan sätta in ett chip på katter nu, som håller ett år ca. Fråga vet om det finns till hund med!

[Hilo]
0

Har bara kastrerat en hane - runt året då också.
Han vart helt ointresserad av tikar. han vart lugnare, men också fick fruktansvärt lätt att gå upp i vikt, som var grymt svårt att få ner..

Vet dock inte om han vart mer lyhörd, eller lättare som hund direkt.

Tangotime
0

#2 säger som du, båda mina hanar gick lätt upp i vikt efter kastreringen. På storpudeln gjorde det igen då han såg ut som ett spjälstaket innan och var väldigt aktiv så han blev aldrig överviktig, snarare mer normal. Men toypudeln blev tjockare och pga hjärtfelet gick han inte motionera på ett tillfredställande sätt heller.

tsset
0

Ben är väl bara strax över året nu? Första löpet hanarna dyker på i tonårsåldern är oftast värst, sen lugnar de (oftast) ner sig avsevärt.

Jag hade en riktig piplarsson tills han blev två - nu är det bara lite glappkäft när han går i det direkta spåret till löptiken.

Därför skulle jag invänta nästa löp han springer på för att se om han verkligen reagerar så illa på löptikar eller om det är värre nu då det är i samband med tonåren. Det är ju mycket som kan inträffa i samband med egentligen alla typer av ingrepp, och kanske är det inte behövligt att göra något på honom.

Kan väl också tillägga att det går utmärkt att träna med hjälp av löpdofterna - det är ju en helt galen bra belöning! Svårast är att ta sig igenom "spärren" som blir, det är som med bolltokiga hundar - går upp i övervarv bara av att se en boll. Sänker man kriterierna rejält och kanske bara begär ett enkelt sitt och belönar med löpdoften kan man ta sig igenom "spärren" och få hunden att förstå att den kommer till belöningen (ja, bara doften alltså eller kanske lukta på löptiken men inte mer om man har den möjlligheten) om den jobbar med föraren. Så kan man höja kriterierna allt eftersom, och snart blir löptiksdoft det som triggar hunden mest! Det blir ju självklart koppel, inhängat eller lina som gäller, men vad gör det om träningen går utmärkt? Går det så går det, kanske värt ett försök tills ev kastrering är bokad? Flört

Katti
0

Det finns chip för hundar också! Ett sådant, eller spruta, ger en fingervisning om hur just din hund kommer reagera på en kastrering.

Tangotime
0

#5 Vad bra att veta! Undrar om det är lika dyrt som till katt Förvånad

Jag gjorde en kemisk kastrering på min hane först, men det hade ingen som helst effekt på honom och efter som jag var lätt desperat så opererade jag honom och då blev det mer skillnad. Så man vet ju inte. Men om hunden svarar bra på en kemisk kastrering så borde det fungera bra äv med operation tror jag.

Vattnadal
0

Vad jag förstått så är chipen i princip samma sak som kastrering, fast effekten försvinner helt om man tar ur det, eller efter 6 mån och mer. Där kan inte hanen bli pappa, för testiklarna krymper till de knappt känns.

Sprutorna har inte alls så stor effekt, och de kan fortfarande para en tik och bli pappa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jahadu
0

Hur lång tid verkar chippen då? Tar man ut dem hos vet. när det är "slut"? Vad kostar det?

Nikkis
0

Är det en kemisk kastrering du syftar på?

Viktigt är då att ha i åtanke att de Kemiska kastreringarna är dopingklassade, så då kan inte Isabelle som har tävlingsambitioner tävla med Ben under den tiden.
En kemisk kastrering håller i ca 6 månader, och det är 6 månaders karenstid på det.

Basqal
0

Min ringa erfarenhet av kastrering är positiv.

Kastrerade min nuvarande hund när han var 1 ½ år gammal.

Innan kastrationen gnydde och mat vägrade han när tikarna i området löpte. Han hade dålig koncentrationsförmåga och var svår att få kontakt med.

Efter kastrationen slutade han gny och fick bättre aptit. Vill dock notera att aptiten inte blev så god att övervikt någonsin varit ett problem. Han fick bättre koncentrationsförmåga, blev mer stabil mentalt och lättare att ta kontakt med. Konfrontationer med andra han hundar upphörde också.

Vi var rädda att han skulle bli slö efter ingreppet men det upplever vi inte att han blivit. Vi är mycket nöjda med resultatet på våran pojk hund.

Kalli
0

Jag kastrerade min hanhund när han var 15 månader och han är INTE lugnare någonstans. Oskyldig

Däremot kan han numera umgås med tikar utan att bli helt fixerad och jucka på dem, detta gjorde han innan oavsett om dessa löpte eller inte.

Några negativa effekter har jag inte märkt förutom att han såg ut som en babianröv innan pälsen växt ut. Tungan ute