Halvfoderavtal?
Hallå.
Har upptäckt att många uppfödare har olika slags halvfodersavtal när en tik ska köpas.
Jag skulle vilja veta hur SKK's halvfodersavtal ser ut, då en bekant till mig och jag ska dela på summan av en tik, så hon får ta en kull på tiken inom 5 år med minst 1 levande valp (bibehållen avelsrätt står det i "innebörden av köpeavtalet") och jag vill känna mig helt säker och trygg i det jag nu kommer sätta mig in på, då jag ska för första gången i mitt liv bli med "valp" och på samma gång eventuellt föra vidare bra gener genom en seriös och bra uppfödare.
Så vad har ni läst/hört/varit med om ang halvfodersavtal?
Ser ut så här (se bifogad fil)
Alltså samma som ett "hel"foderavtal. Båda kallas fodervärdsavtal. Skillnaden är att vid helfoder har uppfödaren rätt till 2 parningar innan hunden övergår till fodervärden, medan uppfödaren vid halvfoder har rätt till 1 parning innan hunden övergår till fodervärden och fodervärden betalar halva köpesumman för hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Dock kommer jag stå som ägare till hunden står det i vårt avtal, bara att hon har köpt rätten till en kull med minst 1 levande.
Så hunden kommer vara "min" under hela dens liv.
#2 Ja, det är som sagt ni som har ett mer ovanligt avtal
Men så här ser i alla fall SKK:s fodervärdsavtal ut alltid, oavsett hel, halv eller vad man väljer att fylla i kontraktet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ah jo hängde med på det. Dock blir det tyvärr ingen tik därifrån genom.
Fick ingen tillräcklig respons/bra kontakt med andra privatpersonen, vilket jag var rädd för.
#4 Synd att det inte blev något. Jag skulle nog inte ta en tik på foder från någon jag inte känner förtroende för. Man måste ju trotts allt lämna tillbaka hunden en tid före under och efter valpningen.
#5 Nej precis, därför jag berättade hur jag kände och att jag iaf som person vill kunna ha god och lättgänglig kontakt med den jag ska vara fodervärd åt isf.
Men nu får jag leta upp någon annan att köpa helt istället hade jag tänkt mig.
SKK har ju ett avtal som ska användas vid sk halvfoderavtal som heter köp med bibehållen avelsrätt.
Det är ett blått avtal och går bara att beställa från kansliet.
Lotta