Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2680 ggr
mosan
0

Hundraser?

Jag är väldigt intresserad av att köpa en till hund. Undrar om ni har några bra förslag på en hund som är lättlärd, aktiv och funkar bra tillsammans med familjen?

Taaack på förhand!

kerstinjoh
0

Skoj!

Men nu kommer du att bli överröst med svar om härliga hundar.

Det bästa du kan göra är att gå in på ssk.se (Svenska Kennelklubben) och klicka dig fram på "köpa hund". Där kan du få svar på många frågor.

Sedan beror det på vad du ska ha hunden till.

Lycka till o låt oss gärna få veta vad det blir för vovve.

Alex
0

Berätta gärna lite mer specifikt vad ni vill ha hunden till. "Aktiv" kan ju variera mycket, allt från att gå långa skogspromenader till att bli hårt tränande tävlingshund i nån eller flera grenar..;)

Sen så kanske om ni har nåt krav/önskemål om storlek, hårlag, och liknande.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mosan
0

Okej, det enda jag önskar är en ganska stor hund med lite päls.

Jag har funderat en del på en Dalmatin.. Någon som har en och vill berätta lite om hur ni tycker de funkar? :)

navarro
0

Ga in och las om Tibetansk terrier (Dhoki apso) pa natet. Jag har en spansk hund, som jag just fatt reda pa ar av denna ras. Han finns alltid tillhands glad och nyfiken, men samtidigt gor han inget vasen av sig, det ar som att ha en ängel i huset. Nar jag last lite mer om honom kan jag förstå honom battre, for han ar inte sa stor men ar mycket stark och modig. Min ar 8 ar men lekfull som en valp, har last att dom lever over 15 ar och anda upp till 18. Har mycket pals, men det ar hår som vårt, det växer och ar mjukt som silke, nu pa vintern ar det ulligt underhar, som jag laste ar till for att skydda bade fran kyla och varme i Himalay, (fran borjan) men som ar valdigt bra har uppe i Sierra Nevada dar jag bor. Det borde vara likadant i Sverige.

navarro
0

Mosan, nu laste jag ditt svar och ser att du inte vill ha en hund med mycket pals, da gar det ju inte sa bra med Dhoki Apso, men fordelen ar att jag har astma och allergi och alltid varit allergisk mot hundar och denna hund ger ingen allergi, just for att han inte fäller, som t ex en boxer som jag hade i Sverige.

Karmatarerskanise
0

Bästa är ju att gå in och läsa själv om olika hundraser. Eller kanske låna en bok på biblioteket.-

AgnetaK
0

Jag har ingen personlig erfarenhet av dalmatiner. Men det jag alltid läser när frågor om den rasen kommer upp är "envis", "fäller enormt mycket", "stort aktiveringsbehov". Så aktiv är den nog åtminstone.

Alex
0

#7 Det stämmer, dalmatiner kräver väldigt mycket.. De ansågs ju som problemhundar ett tag, strax efter att 'De 101 dalmatinerna' kommit ut.. Då skulle ju alla ha dalmatiner, men inte många som klarade av dem, och ge den aktiveringen de behövde..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mosan
0

Precis vad jag hört. Några mer förslag på raser? :) Jätte roligt att få lite nya förslag… Då får man upp ögonen för hundar man kanske inte läst så mycket om :)

TinaH
0

Köp inte "Töntbullar" …för dem ska visst vara grodrädda….har jag hört! Räcka ut tunganFlörtOskyldig

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Alex
0

#9 Jag vill fortfarande veta lite mer vad du vill ha hunden till.. Långpromenader? Lydnad? Agility? Spår? Träning/Tävling/Sällskap? Försök berätta så mycket du kan om vad du har tänkt göra med hunden och eventuella "resor" det är tänkt att den ska följa med på (stallet eller såna saker). :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

mosan
0

Okej, Alex! Det ska bli :D Jag vill ha en hund som jag kan träna och tävla med i framför allt lydnad men även bruks. Jag har bara haft en hund innan, så jag vill ha en som inte är för svår.

Jag rider också.. så stallet vill jag att den ska kunna hänga med till :)

AgnetaK
0

Korthårig collie! Kort päls, är ofta bruksavlade, passar finemang till lydnad. Lättsamma, lättlärda, följsamma hundar, även om de bruksavlade ofta har rätt mycket "go".

Alex
0

Korthårig collie låter faktiskt bra. :) Vallhundar dessutom, så de har ju inte så mycket jakt vilket är väldigt praktiskt i stallet kan jag lova.. Lite knepigare att ha en hund med jaktinstinkter lös, och med på ridturerna om du vill det. Och som Agneta säger, lättlärda och följsamma (även där något som kommer med vallhundsegenskaperna) så att lära in lydnad och bruks är inga problem!

Någon vallhundsras, av den mindre krävande sorten tycker jag låter bra (dvs kankse inte bordercollie, eller nån av australienarna t.ex). Har ingen erfarenhet av korthårig collie, så jag kan inte säga alltför mycket om rasen. Men du skulle ju kunna ta kontakt med en uppfödare och se vad de tror. :) Annars tror jag schäfer skulle kunna passa också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

Om du har turen att träffa på rasen Töntbull, så rekommenderar jag dig varmt att köpa en sådan.

Visserligen är de otroligt dyra, men de är värda varenda tusenlapp.Generad

Alex
0

Fast Kerstin, nu ville hon ju ha hunden till lydnad..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Kristina-
0

Jag  föreslår en Labrador, har aldrig haft någon egen, men träffat många under årens lopp. Det är en klok och lättlärd hund med kort lättskött päls och som gärna hänger med på allt. Det är väl därför den är så populär och används till så mycket .  Dalmatiner är stiliga , men mycket krävande hundar vad jag hört av bekanta som haft sådana. Känner även en uppfödare till Dalmatiner som säger likadant.

TinaH
0

Hahaha,,,,en TÖNTBULL till lydnad …mohahahaha….skulle vilja se den grodrädda och göra LK1…..*garvar så jag trillar av stolen*

Nä NU ska jag vara ….(lite)…..Snäller!! Oskyldig

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Alex o Tina…………………………………..pratar ni om min väluppfostrade hund???Oskyldig

kerstinjoh
0

LK1 hit o LK2 dit jag är superduktig på VS111, fast det har ni väl aldrig hört talas om.

Det är bara för mycket intelligenta Töntbullar!Räcka ut tungan

//Alfons

TinaH
0

haahah….AALLEEEX…ska vi ge Töntis en match…hihi…Skrattande

FNYS!
Ingen är inteligentare aän Jag ! *så det så!*Räcka ut tungan

//TYSSE

Mvh TinaH

AgnetaK
0

Snälla, det kallas trådkapning det ni håller på med. Vad jag kan se finns det redan en tråd i ämnet som TinaH och kerstinjoh skriver om här i mosans tråd.

Ni "lurar" mig att gå in på denna tråd där jag vill läsa om hundraser… vill inte låta snorkig men tycker inte ni ska spamma någon annans tråd.

TinaH
0

detta är en öppnetråd för alla att skriva i oavsett om man har blandis eller renras.
Att vi har svarat beror ju på att vi kan se detta med ironi och inte på helt fullt allvar.

Om du tycker att du har blivigt lurad, så kan inte vi stå för svars för det.
Så kan ju du ta reda på vad spamma betyder, för det är just det vi INTE gör!

OK du kanske har rätt, men man ska kunna tala om annat än vara hårddragen i rak linje på tråden.

Mvh TinaH

AgnetaK
0

#23 Det har inte med blandras att göra, jag vet inte vad ni pratar om eftersom det verkar vara något internet skämt.

Med "lurad" menar jag att det kommer in nya inlägg i denna tråd, men som inte handlar om trådskaparens ämne. Vilken jag ändå hoppas fått lite tips att tänka på.

kerstinjoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Lurad?? Vad har du blivit lurad av?? Vem har lurat dig??

Jag föreslår att du håller dig till faktasidor!FundersamVill du ha fakta om olika hundraser och ej personliga åsikter så föreslår jag www.skk.se.

Är inte livet lättare om man kan le lite?

Malin-A
0

ja lurad?! hmm, om man kommer in i en tråd och inte tycker tråden var ngåot att ha så går jag till en annan mer intressantare eller så skapar jag en ny som faller mig i intresse…

TinaH
0

herre gud…vad livet kan vara randigt för vissa….Ledsen

Är det nån mer än AgnetaK som anser att JAG, KERSTIN, ALEX & MALIN.A har gjort ågra FEL i denna tråd??Fundersam

Håller fullständigt med Kerstin…

Le så blir livet lättare, både för dig och oss andra.

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Jo, hon avvek ju från ämnetOskyldig