Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3303 ggr
Ixectrona
0

Frågor till uppfödare

Valpköp står för dörren… inte än, men kanske till jul, men man vill ju ha bestämt vilken uppfödare man vill ha valp av innan dess.

Ska flytta ned till sydligare trakter (Karlstad) om en månad och då har jag en hel hög närboende uppfödare att välja bland och kanske besöka, rasen är American Akita.

Men vad ska man ställa för frågor? Jag tittar knappt åt uppfödare som inte lägger ut hälsostatus på sina hundar, så det behöver jag inte fråga om. (Jag imponeras inte av uppfödare som bara lägger ut bilder, titlar och utställningsresultat, mao.)

Det är inte direkt en ras med olika inriktningar, så där finns det inget att fråga om heller.

Jag är så oförskämd och ouppfostrad att jag vill fråga om valppriset ganska tidigt, och vill då gärna ha några frågor att "dränka" just den frågan i. Men jag kommer inte på några.  Oskyldig

Mischa
0

Fråga hur valparna hålls och om uppfödaren lägger ner tid på att själv miljöträna dom innan försäljning?

Har du några frågetecken om rasen i sig som kanske inte står svart på vitt i rasstandarden?

Aktiverar uppfödaren sina kennelhundar i något utöver det som inte framkommer av ev. hemsida?

Och har du inte presenterat dig själv så gör det, beskriv dig själv och vad du vill få ut av ditt hundägarskap.

≧◔◡◔≦

Tangotime
0

Föder ju inte själv upp än men jag svara ändå Tungan ute

Om uppfödaren du pratar med har en kull du kan tänka dig valp från tycker jag du kan fråga om föräldradjuren. Hur dom är mentalt hur uppfödaren upplever kullen, om den är jämn eller om någon/några valpar blivit sämre än väntat osv. Om valparna är frammåt och nyfikna. Om du ska föda upp själv tycker jag det är viktigt att veta hur tikens valpning var. Om det var komplikationer osv. Hur tiken är som mamma, om hon tar väl hand om valparna och är intresserad och rättvis i fostran. Du kan fråga om uppfödare äger hanen själv och varför han valde just den hanen? Hur kompletterar tiken hanen och tvärt om. Hur upplever uppfödaren rasen generellt? Är det en jämn ras eller finns det uppfödare som avlar på hundar som inte är rastypiska som man ska "passa sig för" osv.

Jag kan rekomendera Mirko Lunden. Jag kan inte rasen så bra, men han är trevlig och verkar ha bra koll!