rumsren?
Hej har en beagletik på 3 månader. Har ni nå bra tips på hur man bäst får dom rumsrena?? :)

Finns egentligen inga knep förutom att alltid ligga steget före och ta ut dem innan de kissa/bajsar. Ignorera när de redan har kissat bajsat och fya aldrig. Om valpen sätter sig ner för att kissa lyft upp valpen och spring ut med den. Beröm jättemycket när de kissar ute.
Vi sprang ut jämt och ändå hände det olyckor, men så över en natt så var lillen helt rumsren. Märkligt hur det kan ske så plötsligt. För min valp hände det vid 4 månaders ålder att han plötlisgt började hålla sig :)
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
okej jaa det är det jag kör med, ibland kan hon hålla sig jätte länge och ibland kissar hon hela tiden. men det är väl bara att vänta :)

Ibland så blir man riktigt less. Var samma sak för mig, kunde gå tre dagar utan en olycka och helt plötsligt tre olyckor på en timme. Man hinner glömma allt det där när de blivit äldre som tur är :)
//Angelica
jaa precis tur är väl det, min förra tik vart inte rumsren förens 6 månader så hoppas på att det går lite fortare denna gång :P

Tänk på att en valp inte kan kontrolera sin blåsa för en den är 12 veckor. Ut och in hela tiden är mitt. Kenp när de har sovgt, lek, ätigt. Bätte med en gång för mycket en för lite. Om den är ensa hemma ha den i en valp hage. De blir då inta samma ska som att var ihela hust.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#6 Totalt onödigt att fya eftersom valpen inte kissar inne med flit, den kan bara inte hålla sig. Man skäller ju inte på en bäbis för att den kissar på sig.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 12 veckor? Näe, ett par månader till så är vi närmare nån form av verklighet men 12 veckor är alldeles för tidigt - då kan ingen valp hålla sig! Det är först vid 5-6 månader som de kan kontrollera blåsan.

#6 Du vill väl ha en valp som spontant börjar "säga till" när den vill kissa så du vet när den vill ut? Om du fyar hunden så kan du istället få en valp som gömmer sig, kissar bakom möbler osv. Det vill man ju inte, iaf jag vill att hunden ska lära sig säga till och att man kan lära sig läsa hunden.
Sedan så kan en valp inte kotrollera blåsan. Man kan intte fya en hund som inte förstår vad som förväntas av den. Eller, kan kan man väl men det är inte särskillt effektivt. Berömm istället när den kissar ute och den kommert i så småning om förstå att det är bra.
//Angelica

Catnap: känner så igen mig i vad du skriver. Bra dagar blandade med "sämre". 2 nätter fick jag ställa klockan och gå upp varannan timme för att slippa torka på morgonen.
Sen över en natt funkade det kalas. Helt otroligt hur fort det gick.
Jag sprang ut jätteofta i början. Efter lek, efter mat, efter sova…….
Det är bara att ha tålamod och belöna när valpen gör rätt och kissar ute.