Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2258 ggr
Valpar
0

Rasval?

Tyvärr är vi lite tillbaka på ruta ett.

Vi hade planer på att köpa en cavalier men när vi besökte några uppfödare upptäckte vi att det inte var det vi letade efter. Så nu får ni hjälpa oss!Glad

Vi bor i en stor villa med trädgård i ett naturnära område där det finns skog och sjö i närheten. Även ängar där hundarna kan springa av sig.

Vi är 5 i familjen, mamma, pappa, mina två lillebröder på 11 och 8år. Också jag, som kommer att ha mest hand om hunden, en tjej på 14år.

Det vi letar efter är en hund som vill hänga med på det mesta, och som inte blir för stor och stark.

Vi kommer främst att hålla på med freestyle och cirkus trick men även agility och lite smått lydnad. Det här blir våran första hund så därför vill vi inte ha en för aktiv hund.

Vi vill inte ha en hund med jakt eller vakt egenskaper i sig.

Vi kommer gå minst 1 långpromenad per dag som blir runt 1h. Och där imellan kortare promenader på 15-20 minuter. Och hunden kommer att få springa lös minst 1 gång per dag.

Så en aktiv sällskaps hund kan man väll säga Glad

Tangotime
0

Vad var det hos cavalieren ni inte gillade? Hur mycket pälsvård är ni intresserade av? Kan dvärg/mellan pudel vara något kanske?

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte på eurasier ?

Eller kanske en clumber spaniel ? dock är dem inte så bra på agility med dem följer annars med på det mesta! :)

Vi är uppfödare av rasen och har sålt många valpar till "förstagångsägare" och där har det inte varit några problem :)

På bilden ser du en clumber spaniel hane

Dem ska vara ungefär i knähöjd och väga runt 30 kg

Kakan81
0

Jag tänkte oxå på pudel.
Våran lilla blandis följer gärna med på promenader, så länge vi inte går för fort orkar han med långa turer.

Sen blir ju hunden vad man gör den till. Ett tips från mig är att ta en "soffdag" i mellan åt så att hunden lär sig att vara lugn utan långa promenader. Det var guld värt när mannen var borta och jag blev sjuk.

Tangotime
0

Mina toypudlar är med på raska långpromenader. Nästan en mil i snabbt tempo, det fixar dom utan problem :-)