Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3515 ggr
NaimaG
0

Otur med cyklister

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag verkar ha jordens otur med cyklister. Kom nyligen in med hunden från en 2 timmars promenad. Som vanligt gick Ludde sakta i snöovädret och leta pissplats. Medan vi går på en trottoar kommer en cyklist som varken jag eller Ludde hör och ska köra om oss. Rätt som det är ser jag en cyklist tvärnita precis framför Ludde som står och nosar på en fläck och cyklisten rammlar ner i diket.

Godhjärtad som jag är hjälper jag honom upp igen och ber om ursäkt och sa att jag inte hörde att han kom (notera att han inte hade ringklocka på sin cykel). Jordens jädra utskällning får jag, han rentav står och skriker på mig. En situation som får mig så förbannat stressad och Ludde lade märket till att jag blev oerhört stressad av att han stod och skrek åt mig.

Det Ludde gör är och ställer sig i försvarposition framför mig medan han morrar, visar tänderna och skäller. Cyklisten bara tittar på Ludde och sedan fortsätter och skäller ut mig och i ögonblicket som han tog ett steg närmare och höjer handen mot mig berädd på att drämma till mig rycker Ludde till i kopplet så jag tappar greppet och han går till attack och hugger efter cyklisten som snabbt fattar sin cykel och höjer den till sitt försvar.

Ludde tar då och cirkulerar sig själv, ställer tillbaka sig framför mig med framtassarna utvidgade och huvudet lågt, visar tänderna och morrar. Cyklisten sätter sig fort på cykeln och sticker därifrån och Ludde slappnar av, tittar efter honom med uppspärrade öron.

Jag var så förbannat livrädd i den situationen och undrar vad tusan jag gjorde fel som fick honom att bli förbannad på mig?!

Nu är jag i allafall hemma och blev tvungen att ta en tablett direkt när jag kom hem för att dämpa stressen.

Ville bara skriva av mig.

MichaelE
0

Stackars dig, synd att det ska finnas idioter som den cyklisten. Tur att hunden skyddade dig.

blondiie
0

Vilken människa som blev så arg när du även sa förlåt! Herre gud. Men du har en duktig hund iaf det är bra :D

Taxelina
0

Otur 2 dagar i rad med cyklister? Är det bara cyklisternas fel? Ingen elak baktanke eller något. Men i bland går man i andra tankar och tänker inte på var man går eller vad man gör.

Killen blev nog ilsk på grund av reaktionen. I bland blir man arg av rädsla när han åkte i diket. Adrenalinet.

Bra att det gick bra till slut i alla fall.

[Sharp]
0

Cyklisten verkar ha aggressionproblem. Han har ingen som rätt att ens tänka tanken på att slå dig.

Blir så arg på sådana här människor.

NaimaG
0

#3 Den andra händelsen med postiljonen skedde drygt 2 veckor sedan.

Gluskap
0

Jätte duktig hund du har, det hälsar även min sambo!
Cyklistens reaktion var ju enbart för att han trillade i diket, men sen, vad gör han på trottoaren från första början? Han kan väl cykla på vägen… sen får han ju skylla sig själv för att han inte har ringklocka!

Jag var med om något liknande förra sommaren, vi satt utanför ett köpcenter så kom en kille cyklandes och trillade nästan för han cyklade och tittade på mig…

Direkt efter tittar han på mig igen och ser att jag (missade resten av uteserveringens gäster som tittade och skrattade åt honom) sett allt, börjar skrika på mig inför alla människor, var på väg fram flera gånger för att slå mig, så höll han på säkert 10 minuter! Tillslut var han nästan framme och då reste min sambo sig och frågade vem f*n han trodde han snackade med…

Men tyvärr reagerar många med ilska i sådana här tillfällen. Man ska bara vara glad att man har folk/djur i närheten som hjälper en!

NaimaG
0

#6 Ja jag är då glad att Ludde är tränad åt det hållet.
Tur att din sambo var med dig annars kunde det ha gått illa.

Rafflan
0

Att du var "Godhjärtad" som hjälpte honom upp e ju inte riktigt sant då han ramla pga din hund. Så det anser ju jag som en självklarhet som du själv sa att man ber om ursäkt, utskällningen va dock helt onödig, han kom bakifrån å du såg honom inte å han borde haft klocka…

Fick själv skäll, gick med hunden kopplad i skogen och hörde inget å så hör jag nåt å vänder mig om, där var en joggare, han sa "håll koll på hunden" men va tusen jag hörde honom ju inte så då e det ju klart att hunden fick gå med långt koppel :S

NaimaG
0

#8 Sant. Dock hade inte jag som du långt koppel utan jag stod precis bredvid min hund med ryggen mot det håll cyklisten kom ifrån.

Karizma
0

När jag cycklar o möter hund brukar jag

1 sakta ner

2 inte ringa utan säga hej pga en del hundar blir rädda när man plingar med den

3 ta ut svängen så gott det går

Jag ser lite en hund som mindre barn inte alla vet hur man ska bete sig vid cyckel eller fordomsmöte de har alltid en matte eller husse som visar det. Och i just sånt här fall där hund luktar o har nosen i backen så är det extra viktigt att göra sig förståd att man kommer.

Tycker du har otur sen duktig hund du har.

ingann
0

#8 han borde inte haft klocka.. han skulle haft det! Enligt lag måste en cykel alltid ha ringklocka och broms…

Hade han alltså följt lagen och haft klocka så hade fallet aldrig behövt hända… Han ramlade pga sin egen dumhet och inte pga hunden med andra ord…

www.vv.se/Trafiken/Cykla--ga/Cykeln/

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

NaimaG
0

Såhär i efterhand kan jag inte mer än att skrata åt tanken över hur jädrans snöig han blev och blött när han rasade i diket trots att jag blev helt stressad av det. Skrattande