Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2145 ggr
wildamatte
0

Pudel som beter sig mysko!

Hej Hej! Jag har en svart storpudel på snart 3 år, för cirka en halvtimme sedan så började hon bete sig jätte konstigt! Hon stod och skakade pep och ville verkligen inte komma in i vardagsrummet, jag tänkte att hon kanske var akut nödig så jag släppte ut henne och då gick och och satte sig ute i snönn och värgrade att komma tillbaka så jag gick in igen och kollade på tv i cirka 10 minter, annars så brukar hon stå utanför dörren när jag öppnar igen men inte nu, hon hade inte rört sig ut fläcken, då gick jag och hämtade henne. När hon kom in igen så fortsatte hon med skakandet! Annars brukar hon komma när man ropar, skutta glatt upp i soffan osv, men nu verkligen VÄGRADE hon att gå in i vardagsrummet och hon skryper fram i huset! :/ Någon som vet vad det kan vara? Är ensam hos min mormor men jag ahr pratat med min mamma och hon sa att jag skulle ringa om hon blev värre! :/

Tangotime
0

Hm, jag hade nog ringt en veterinär. I alla fall för att rådfråga. Kan hon ha fått en stöt av något? Tuggat på en sladd eller nåt?

Mischa
0

Min första fundering när jag har att det var Pudel samt skakningar är ju epilepsi vilket kan visa sig högre upp i åldern (1-3år)

men det låter heller inte så allvarligt som ett epilepsianfall.

≧◔◡◔≦

Tangotime
0

#2 Jag tänkte på det också, men tycker inte heller att det låter riktigt som ep. Men å andra sidan så var ju min storpudels anfall jätte annorlunda mot "normala" ep anfall så det KAN ju vara det.

Hur länge höll skakningarna i sig? Ett EP anfall brukar ju gå över på ett par minuter normalt sett.

wildamatte
0

#1 Jo jag funderar på att ringa! Nej asså jag vet inte, måste gå och kolla om den finns några sladdar som e skadade, men hon e inte riktigt den typen!

#2,#3 Jo jag funderade också på om det kunde vara epilepsi hon har inte visat någonting förut men det kan ju komma nu! Men det värkar inte som ep. Men ska nog ringa en vet och rådfråga!

Tangotime
0

#4 Det är nog en bra idé att prata med vet i alla fall. EP anfall kan ju vara så olika så det kan vara svårt att avgöra om det är det eller inte ibland. Men jag vet att hundar som har fått en el stöt kan bete sig som du beskriver att din hund gjort.

wildamatte
0

#5 Ja, precis!

Okej, jag har ingen erfarenhet om el och stötar men det skulle säkert kunna vara så!!

Zebben
0

Behöver ju inte ha varit en riktig elstöt. Kan ju ha varit så att hon faktiskt fick sig en rejäl statisk stöt.

Karizma
0

ring vet iaf Stor Pudel brukar väl inte få epelisi? lycka till iaf :)

Tangotime
0

#8 EP på Pudel är inte helt ovanligt, men inte heller jätte vanligt. Det gäller alla storlekar. Sen kan man ju få EP efter ex slag mot huvudet så det kan ju drabba precis vem som helst. Sen vet jag inte hur det är med hundar, men med människor så säger man ju att alla har minst ett EP anfall under sin livstid, men det är få som har så stora anfall att man förstår att det är just ett EP anfall man fått. Är det så med hundar så kan det ju vara ett EP anfall som aldrig mer kommer igen.

Min storpudel fick EP när han var runt 3-4år.