Stressad postiljon
Här om dagen var jag ute och cyklade tillsammans med Ludde och under våran cykelfärd kom en något stressad postiljon cyklandes bakom oss och förbi oss skulle han på en trottoar som inte var plogad för att ha två cyklar passerandes för varandra.
Bredvid oss fanns en mindre traffikerad bilväg men den ville postiljonen inte cykla på utan han skulle promt hålla sig på trottoaren. Innan jag vet ordet av det tränger han sig förbi mig på min höger sida mellan min cykel och en långsträckt snöhög medan min hund sprang vid min vänster sida.
Han skriker helt plötsligt till "flytta på dig idiot" och blir så förbannad att han tar tag i mitt styre, vrider det bakochfram och puttar mig ut mot bilvägen, jag tappar fästet slår av cykeln och med den landar jag på min hund som ylar till och just vid det ögonblicket kommer en lastbil utav mindre variant som tvingas slå på tvärnit.
Postiljonen cyklar fort som fan därifrån skrikandes "lär dig cykla din j*vel".
Lastbilschaufören som stannade sitt ekipage hjälper mig upp och vi tillsammans kollar igenom hunden efter synliga skador men vi hitta inga och efter en veterinärsundersökning samma dag fanns inga skador.
Vad skulle ni ha gjort om det var ni?
Allt hände så fort så jag kunde knappt reagera men såhär i efterhand har jag sådan lust att ringa postkontoret och berätta vart det hände för de har ju koll på vilka postiljoner som levererar vart.
Jaaa… snubben hade fått veta vad jag tyckte direkt, och det hade INTE blivit varken snällt eller trevligt! Hade han dessutom gjort mig och min hund illa hade han inte varit speciellt mycket värd när jag var klar med honom…
Tycker absolut att du ska slå en pling till postkontoret och tala om vad som inträffat.
ring och prata med hans överordnade.
en så'n galning behöver lära sig lite trafikvett, och dessutom få sig en STOR dos folkvett.
jag skulle definitivt ringa posten och berätta vad som hänt. Jag skulle inte nöja mig med mindre än att brevbäraren gav mig en personlig ursäkt för den händelsen hade kunnat sluta illa…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Problemet är att jag törs inte ringa. Här hemma är det min man som sköter ringandet överallt. Plus att min talförmåga förvärrar saken. 
be din man ringa, då - den där brevbärarens beteende är FARLIGT.
jag säjer som #5 be din man ringa! En man tas ofta på större allvar än en tjej tyvärr… Fast i det här fallet är det ganska bra:)
/Ingalill
Hade jag råkat ut för samma sak hade jag nog nästan till och med övervägt en polisanmälan, du kunde skadat dig rejält eller i värsta fall blivit överkörd samt att din egendom (hund & cykel) kan blivit skadade vilket han skulle bli ersättningsskyldig.
Fruktansvärt beteende av en vuxen människa!
≧◔◡◔≦
Jag är inne på samma linje som #7. Jag hade ev polisanmält. HEMSKA tanke…tänk om du haft ett barn i stol på cykeln och lastbilen inte hunnit stanna! Hans beteende hade kunnat sluta i en döds olycka!
Hur kan man ens "ta tag i styret och vrida det bakochfram och PUTTA ut" någon i gatan!?!? Jag hade blivit tvär förbannad!
Om du inte vill ringa själv så be din man ringa. Du ska ha en rejäl ursäkt!
Skulle ha lekt kast med liten postis - på en mer trafikerad väg då..
Men för att ge ett mer seriöst svar - ringt posten och polisen.
Posten för att ta reda på vem som körde turen den dagen, och då kunna få ett namn att anmäla till polisen.
#9 haha, min första tanke blev E4an
Problemet är ju att när min man ringer till posten som så många gånger förr om olika ärenden så begär dem att få prata med mig och går inte det så får han bara svaret "ja då kan vi inte hjälpa er". Känns som att man sitter fasst…
#10 autobahn, Tyskland? 

Ja, men testa går ju.
Hota med att gå ut i Media.
Det gör alltid min styvmor om det är något offentligt företag som strulat till det..
Funkar jämt.
#11 Ja, hot om media brukar alltid funka:) Det kör jag med när jag vet till 190% att jag har rätt och ett företag har fel
De vill ju inte ha negativ publicitet…
/Ingalill
#12 Nej, man märker det, haha.
Pappa fick tillbaka 80.000 stulna kronor (länsat konto) när han hotade med att gå ut i media..
Det gick från "Vi kan omöjligt göra något" till - Nästa dag, alla pengar inne..
Så det var tydligen inte så svårt. 
#10 Om din man ringer och dom inte vill hjälpa till så kan han väl säga att du har svårt för telefoner och att du är för upprörd för att prata med dom själv. Det går ju alltid att prova! Har din man lite skinn på näsan så får han dom att lyssna!
#14 Svårt för telefoner har jag inte snarare svårt för att prata.
polisanmäl dyngstöveln för "framkallande av fara för annan" Kolla upp vem han är, borde inte vara omöjligt.
#15 Ja ha, fast det behöver ju inte dom veta :-) Bara din man får dom att lyssna på honom så du slipper ;-)
#13 ja, jag fick 850 kr draget från mitt konto i fredags för nåt naturpreparat jag beställt en provomgång på i januari… i fredags drog de alltså nya pengar trots att det inte funnits något köptvång eller nån information om att det var en abonnemangstjänst…
igår ringde jag upp dem och var riktigt ilsken, de påstod att deras villkor sa att man måste säja upp "prenumerationen" inom 14 dagar om man inte ville ha något mer… jag talade om att jag hade skärmdumpar på de villkoren som fanns när jag beställde och att jag skulle skicka dem till Aftonbladet + göra en polisanmälan. helt plötsligt höll de med om att de haft en sån kampanj och idag satt pengarna på mitt konto:)
de tror väl inte att 850 kr är så mycket för folk men för mig är det massor…
/Ingalill
#18 Bra jobbat! Ibland är Media bra att ha
(Det ÄR mycket pengar)
TS - Så testa att dra in Media i det. Posten vill knappast ha brevbärare som vållar annan människa grov skada.
Detta hade kunnat sluta riktigt illa..
#19 Jag gör ett försök.
#20 det tycker jag du ska göra. Om inte annat så kan det ju förhindra att det händer igen med riktiga skador som följd.
/Ingalill

Jag skulle polisanmäla då det där borde räknas som både vårdslöshet i trafik + smitning.

# 4
Gör en skriftlig anmälan till posten och skicka en kopia till polisen. Personligen skulle jag göra en polisanmälan. Jag har sett anmälningar på betydligt mindre föreseelser än det du beskriver.
I skrift hinner man formulera sig och tänka över det man vill säga. Dessutom diarieförs brev vid olika myndigheter och de ska besvaras. Du kan alltid hänvisa till tidigare brev om inget händer. Glöm inte att ta kopior på allt du skicka till alla.
Ja lite omständigt men vattentätt.
Hoppas du och din hund mår bra efter det som hänt.
P.S. kräv ersättning för veterinärkostnaden. Spara alla kvitton!
>>>Malum domesticum<<<
Ringt men fick svaret "Vi kan tyvärr inte göra något eftersom det hände på en gata post inte levereras på så sätt kan vi inte fastställa vilken postman det var men vi ber om ursäkt" senare in på samtalet sa de "Vi lägger fram händelsen vid nästa personal möte för så där ska det inte gå till".

Det svaret hade jag verkligen inte nöjt mig med. Kan de inte plocka fram och få fram ett erkännande bland de som rört sig i området på berörd dag så hade jag hotat med att gå till tidningen och ställa till ett jäkla liv!
Det var mycket lamt svar du fick
Dom vet mycket väl vem som cycklar den turen med och dom har ansvaret för deras anställdas betende. Jag hade allt stått på mig lite ang detta.
Fårstår att du är chockad när detta händer ursh ja det är man, håller tummarna att posten tar sitt ansvar.

Säger det igen…..polisanmäl!! Det är en trafikolycka och han stack = SMITNING.

Han du se eller reagera på hur han såg ut?
Vilken galning! Vad tänkte han med??
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus