Lag?
Hur länge är det okey enligt lag att ha hunden i bur och finns det några mini krav ang burens storlek?
Du får aldrig ha en hund i bur om det inte är under transport, tävlig eller jakt… Och även när det gäller transport och du stannar bilen så är tiden begränsad…
Så svaret på din fråga är 0 sekunder 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#2 Ja, öppen bur tänkte jag inte på eftersom det då är på hundens villkor
För mig är att "ha hunden i bur" samma sak som att jag har stängt in den i buren:)
/Ingalill
Okey, tänkte mest då en bekant till mig har både tik och hane och har hunden i bur under natten när tiken löper, så ena natten får hanen vara där och nästa natt tiken.
Sen är det ju burar på hund pensionat?!
Så då måste det ju finnas några typ av regler?
#4 På pensionat har de boxar… Inte burar…
Har man fertila djur av bägge könen så är det bättre att hålla dem i olika rum under löpning istället för att stänga in dem i burar…
/Ingalill
Jag håller nog med #5. Bättre att dela på hunderna i olika rum än i bur. Men tyvärr är det relativt "vanligt" att hundar sitter i bur. Om man är lite insatt i hundvärlden bland uppfödare så får man höra/se både det ena och det andra tyvärr!
Men jag tycker du ska tipsa din kompis om att ha hundarna i olika rum i stället. Men menar du att dom är ihop på dagarna när tiken löper?
#4 Det är ganska många som har det så, skall man tolka vad som är tillåtet så bryter dina bekanta mot det.
Men å andra sidan är det många som bryter mot just det av praktiska skäl.
≧◔◡◔≦
#5-6 bättre kanske, men nu snackar vi lagligt ;)
Hon håller dem skilt åt på dagen i varsin del av huset och det varmt får dem turas om att vara ute på gården (inhägnat), men natten har hon den enda i bur så dem inte ska lyckas få upp dörren eller på annat sätt lyckas ta sig till varandra ;)
Och om det nu är vanligt att dem sitter i bur borde det ju finnas någon lag ang det…
#8 det finns som sagt en lag om det och det är olagligt att stänga in sina hundar i bur…
dina bekanta kanske bör skaffa nycklar till dörrarna? jag har iaf aldrig hört talas om en hund som lyckats öppna en låst dörr 
/Ingalill
#9 nja, jag bryr mig inte, hunden löper ju inte så ofta och hundarna mår ju bra så att sova i en bur tror jag inte dem tar skada av ;)
Skulle gärna vilja ha länk till den lagen
#10 oavsett hur ofta de sover i burar så är det olagligt och kan man inte följa lagen så anser inte jag att man bör ha djur…
du fick en länk i #2 men du kan ju få en till hela lagtexten angående hållning av hund och katt…
www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
/Ingalill
# Lite OT men min hanhund (Schäfer/husky) kan öppna låsta dörrar 
Han har öppnat låsta dörrar både inomhus och lägenhetsdörren så det är nog inte helt otroligt att vi fick valpar när vi hade en tik hehe 
#12 Men en innerdörr kan man ju plocka ur nyckeln på. Svårt att tänka mig att en hund kan låsa upp en dörr då. Vad har ni för dörrar??
#12 du får gärna förklara för mig hur en hund kan låsa upp en dörr som är låst med nyckel för det har jag väldigt svårt att tro på… om jag låser in min hund i ett rum av någon anledning och han lyckades få tag på nyckeln, låsa upp den och ta sig ut så skulle jag nog ringa guiness rekordbok för det måste vara unikt 
det är skillnad om nyckeln sitter på insidan för då kan den ju slå runt den med tassen men å andra sidan finns det ingen anledning att ha dörren låst från insidan om man vill förhindra att en hane kommer ut till en löptik tex… då är man ju själv inne i rummet och kan hindra hunden från att ta sig ut…
/Ingalill
#13 & 14 Vi har såna dörrar som man vrider som i en toadörr typ, ingen nyckel alltså 
#15 då är det ju inte så svårt:) Men fortfarande måste ni ju vara i samma rum som hunden för att kunna låsa en sån dörr och då finns det inget behov av att låsa väl?
har man såna dörrar och ska stänga in hunden i ett rum man inte är i så får man sätta en stol under handtaget så den inte går upp 
/Ingalill
# 16, vi har stängt inne hanen tillsammans med oss, dvs stängt ute tiken ibland men då har han öppnat dörren trots att vi är i samma rum
"Problemet" är dock "borta" då tiken fått ett nytt hem så nu finns det bara två grabbar kvar :)
Har man hundar som öpnar dörrar är nog just en stol eller nånting annat att blockera handtaget med bästa sättet 
#17 märkte ni inte att han öppnade? jag vaknar av minsta lilla ljud.. jag vaknar tom av att min hund går från sin bädd och lägger sig framför dörren så om han öppnade dörren skulle jag tro nån bröt sig in 
/Ingalill
Att dom har den ena parten i bur nattetid misstänker jag är på grund av att den som skulle vara i ett annat rum går omkring och gnäller och försöker ta sej ut ur rummet. Kanske gnager på dörrkarmen eller rakar sönder dörren.
Att ha en hund i buren kan ge den en trygghets känsla och göra den lugnare. Jag vet att det är lag på att inte ha hund i bur. Men vissa fall kan det vara till det bästa för hunden. En lagom stor bur. Och nattetid ligger vi ju alla och sover, så vad skulle det göra för skada igentligen?
Därimot är jag emot att man använder det dagtid och som förvaring. En öppen bur kan så vara.

Jag funderar lite på det här med kompostgaller runt sovplatsen som en del har nattetid när valpen är liten. Blir inte det också som en slags bur?
Kompost galler hjälper inte mot löpande tikar. Dom går genom eld och vatten för att träffa på en läcker hane. Det är inte bara hanen som blir knäpp när tiken löper. Tiken blir ännu värre i vissa fall.

# 21 Jo det är jag medveten om! Jag bara undrade om inte det också räknades som en typ av bur och i så fall skulle vara olagligt?!
#19 gnäll är något man får räkna med när man väljer att ha hundar av bägge könen. och det går att sätta skydd för dörrar/karmar så dessa inte kan förstöras… att stänga in hunden i bur är för sin egen bekvämlighets skull och inte för hundens skull!
jag tycker inte man kan säja att det är okej att bryta mot lagen och rättfärdiga det med att "det är bäst för hunden"… Då kan man bryta mot alla lagar litegrann och rättfärdiga det… vad får vi då? jo, ett totalt rättslöst samhälle.
ex. jag har dåligt med pengar, går in i affären och stjäl en liten köttbit till middag.. jag kan då rättfärdiga det med att "det var den minsta biten som fanns och det var det bästa för mig så jag slapp vara hungrig".
ex. jag är bortbjuden, har bilen med mig men blir bjuden på alkohol.. jag tar bilen och kör onykter hem och rättfärdigar det med att "det var mitt i natten och det var det bästa för mig eftersom jag måste ha bilen på morgonen".
#20 nej, den har inget tak och är därmed en valphage…
/Ingalill

# 23 Vet itne om du inte förstår vart jag vill komma. Vet att det är en hage om den inte har tak. Men vad är skillnaden igentligen för valpen? Den är lika instängd i en hage som i en bur? Hagen har man ju även den för att begränsa valpens yta?
#23 Så om jag sätter runt 4 kompostgaller så det blir typ 70 lång och 70 brett och 90 högt, men inte har tak är det lagligare än en bur som är 85 lång och 55 bred och 75 hög bara för att den har tak?
För utan tak är det ju en hage=lagligt :S
#25 Ta inte upp det här med jordbruksverket bara, för då inser dom att dom gjort en miss och lagstadgar den också med ett förbud.
Jag vet nämligen fler missar dom gjort. Men det håller jag tyst om. Det är bäst så. I bland har dom nämligen en direkt okunskap om vad dom lägger förbud på. Inte klokt faktiskt. På djurens bekostnad. Och dom har makten att bestämma. Helt sjukt .
#23 Jag förstår inte heller varför man skaffar hundar av olika kön. Det blir bara extra mycket krångel när det är löptider. I och för sej har vi också det, men i oika byggnader. Och vi jobbar med avel.
Men det var väl ändå lite konstiga jämförelser du kom med eller…? Fick faktiskt lite känsla över att du ville uppfostra och tillrättavisa ett litet barn.
#27 varför var det konstiga jämförelser? alltihopa är lagbrott, enda skillnaden är arten och utförandena av dem…
jag förstår ärligt talat varför en del hund/kattägare anser att de ska ha större rätt att bryta mot lagen än andra mäniskor… det borde rimligtvis vara tvärtom eftersom det är levande varelser det handlar om!
Uppfostra och tillrättavisa ett litet barn? Njaej.. Men tydligen skulle en del djurmänniskor behöva uppfostras och tillrättavisas…
/Ingalill
# 18 Nej vi märkte inget, min pojkvän sover tungt och jag är döv på ena örat så ljuden hörs inte 
Det enda jag möjligtvis vaknar av är om dom börjar skälla, då nån drar i dörren hehe
#29 ska vi byta? ibland önskar jag att jag kunde sova en natt utan att vakna av minsta ljud eller rörelse…
/Ingalill
#30 Mer än gärna :D