Orijen VS Standart
Mina hundar äter just nu Orijen, det är ett foder som jag är väldigt nöjd med, förutom det faktum att det görs i Canada och lite bättre miljötänk än så har jag ju.
Så för att hitta ett alternativ till Orijen har jag nu börjat läsa om Standart. Men jag känner ingen som har erfarenhet av fodret och vänder mig nu till er. Vad har ni för erfarenheter om respektive foder? Fördelar och nackdelar med de två olika fodren?
Kan väl tillägga att en av våra hundar, Ronja, Shetland Sheepdog har ganska lätt att gå upp i vikt, det är 11% fett i Orijen och hela 16% fett i Standarts foder för seniorer/kastrerade hundar, i deras "orginal" är det runt 20%, vilket låter mycket i mina öron. Men det kanske är olika sorters fetter??
Jag har Standart Vilt till min tik.
Är underbart nöjd med det fodret, och hon har också ganska lätt för att gå upp, och ner.
Jag ger henne en mängd som motsvarar henne aktivitet den dagen.
Hon får alltså inte samma mängd som tabellen visar. Ibland liite mer, och ibland mindre.
också beroende på hur mycket rå älg hon får till.
under en vecka som jag vet kommer bestå av mycket aktivtet blir det att ha fodret framme. Sen en potion torrfoder utblandat med älgfärs på kvällen.
Funkar då givetvis inte för alla hundar!
Orijen har jag tyvärr bara katt-erfarenhet av..
Också ett bra foder i mina ögon, men som du säger.
Miljötänket blir ju lite annat.
Jag kan i alla fall varmt rekomendera Standrat!
Funkar kanon för mig.
Bättre än Eukanuba och RC som hon åt innan en tid.
Hoppas du fick lite vettiga svar i alla fall.
Jag har ingen egen erfarenhet av Standart men enligt en kompis som har det så är det kanon.
Jag använder själv Orijen pga att min kille är spannmålsallergiker och reagerar mest på ris, vilket Standart innehåller..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag körde min Storpudel på Standardt och tyckte det var jätte bra! Om du vill veta mer om det kan du ringa Lena Mattsson på GG`s hund och katt i Göteborg, hon är jätte svår att få tag på men jobbar hon inte då så kanske hennes personal kan skicka dig vidare. Det är hon som gör det och kan jätte mycket om just foder och hur det påverkar våra hundar!
Orijen har jag där emot mest hört negativt om.