Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4248 ggr
liinah
0

Hjälp. Vad säger lagen?

Är själv inte hundägare (även om jag älskar hundar) och frågar därför er som är mer insatta!

Har precis flyttat till en ny lägenhet och grannen har en stor hund (minns inte rasen, men storleksmässigt typ Berner Sennen). Grannen bor på markplan, med ett lågt staket runt sin lilla plätt. Det står en koja, vet dock inte i vilket skick den är i.

Iallafall. Ikväll hörde jag ylanden och gnyenden, sprang ut på balkongen men då hade det tystnat. Såg inte vovven heller. Gick in, stängde dörren och så börjar vrålandet igen. Går ut igen och ser då hunden ligga över staketet, den har alltså försökt hoppa över men fastnat.

En annan granne springer ut i shorts och lyckas lyfta bort hunden, som då hamnar utanför staketet. Hunden går dock snällt in genom grinden igen.

Pratar då med min nya granne som säger att hunden bor i princip utomhus dygnet runt, även under denna vargavinter vi haft. Rastas tydligen aldrig utan bor på trädgårdsplätten.

Grannen ska vara "märklig" och han kom heller inte ut när hunden vrålade, vet inte ens om han var hemma?

Denna hund har dessutom blivit misshandlad och vanvårdad i ett tidigare hem.

Är detta verkligen lagligt?

Ska hundar inte rastas dagligen, även om de bor utomhus? Och om de bor utomhus, ska de då inte bo inhägnat och kanske med nät (detta staket är jättelågt…)

Det känns verkligen helt fel och jag tycker så synd om hunden.

Mison
0

lite som jag hittade på jordbruksverket

"

Rastning

Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag.

-------------------

Här kan du läsa mer…

Så sköter du din hund

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Katti
0

På den här sidan (Jordbruksverket) kan du läsa vilka bestämmelser som finns. Nej, jag tror inte att hans hundhållning är laglig. Vilken tur att hunden var snäll!

Karizma
0

Jag hade tagit detta med min hyresvärd det låter inte vidare kul att ha en ylande hund så det kan bli prickar för dennes del om hunden stör. Sen tycker jag det låter vädligt dåligt av hundägaren som har så lågt staket den kan lätt fastna o skada sig. Du kan även ringa o kolla med dom på jbv.

Katti
0

Länsstyrelsen ringer man till (be att få prata med en djurskyddsinspektör). Bättre att ta det den vägen för de ser till hundens bästa. Hyresvärden ser till grannarnas bästa. Jag menar att det ju inte är bättre för hunden att vara inne hela tiden, vilket skulle göra hyresvärden nöjd (bara den inte låter).

Karizma
0

4 Du har så rätt. Men om de ser att hunden ser fin ut så gärs det inget så man måste ligga på.

Rafflan
0

Finns nog ingen lag ang staketet, bara inte hunden försöker ta sig över, men det gör ju uppenbarligen denna, prata med ägaren ang staketet och ylandet, upplys om att den måste få komma ut å gå dagligen.

Om inte förbättre kontackta Länsstyrelsen.

Hyresvärden kommer ev tvinga honom sälja hunden bara :/

emmeb
0

#6 Hyresvärden har väl inget att säga till om då det kommer till hyresgästens hundägande? Hyresvärden kan väl påverka boendebiten alltså ge prickar/vräka osv men att hyresgästen äger en hund tror jag inte att hyresvärden kan göra något åt.

De enda som kan se till att hunden tas ifrån honom är väl djurskyddsinspektören.

Rafflan
0

#7 mena att han kan tvinga ägaren att flytta (vräka) om inte ägaren löser problemet med hunden, och då har prick pga problem med hunden lär inte gör det lätt att hitta bostad med hunden :/

Tangotime
0

Jag har svårt att tänka mig att LAGEN säger att en hund ska ut och rastas dagligen. Man BÖR nog göra det men skulle du ex polisanmäla händer nog inget. Jag anmälde en kille som hade sin pitbull blandis i en hemma snickrad hundgård vid ett hus där han själv inte bodde just då. Det stack ut spik ur plankor som låg på marken inne i "hundgården" och hunden drack regnvatten. Ägaren slängde in en säck hundmat i farstun där hunden kunde gå in som han skurit upp ibland men annars hade hunden ingen tillsyn alls på flera månader. Djurskyddsinspektören som åkt dit ringde upp mig efter besöket och sa att hunden såg välmående ut och var glad alltså ingen vanvård/lag övertramp! Tur var väl att ägaren tyckte hunden var ett problem så han sålde hunden efter ett tag. Inte för att hunden fick det jätte bra, men den slapp i alla fall hundgården och ensamheten.

ingann
0

#9 LAGEN säjer:

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tangotime
0

#10 Då blir man ju lagom förbannad när en inspektör inte lyfter ett finger när hunden inte ens får daglig tillsyn!

Vet du om det är nytt? För detta hände för ca 6-7år sen.

Sen vet jag iofs att det var en del snack om att inspektörerna inte var "rena" djurskyddsinspektörer utan det kunde vara inspektörer som kollade resturang kök i vanliga fall och inte kunde nåt om ex hundar som fick åka på sånt.

ingann
0

#11 Den nya djurskyddslagen trädde i kraft 1/5-08…

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Lagen står i vanlig text och i de fall det finns rekommendationer tillagt så står det i kursiv text i samband med lagtexten.

Personligen tycker jag att alla människor som har djur eller planerar att skaffa sig djur bör ta reda på vad som gäller och hålla sig uppdaterad om ändringar…  Det är ju trots allt levande varelser som vi åtar oss att sköta om på allra bästa sätt…

OBS Inte riktat mot dig utan till djurägare generellt Skrattande

/Ingalill

Tangotime
0

#12 Det kan ju förklara varför inte inspektören tyckte att hunden hade det dåligt…

Ja visst borde alla djurägare veta vad som gäller. MEN personligen tycker jag nog att lagen är väl "slapp" i vissa fall. Att hundar ska rastas, mm okej. Men ett ex mamma gick utanför dörren med sin Collie så den fick "rastas" i 2-3minuter innan hon gick in igen. Så hade den hunden det i dom 12åren hon levde och när hon avlivades var hon FET. Så djur kan i mina ögon fara illa trots att man följer lagen. Sen känner jag nog att om man aktiverar, motionerar, ger bra foder, är hemma med sina hundar på dagarna, åker till vet när det behövs, har hunden försäkrad osv osv så tycker inte jag att det är så "farligt" om man skulle brista på någon punkt någon gång. Ex bur på nätterna när man har löp tik osv. Hellre det än att man bara precis tar han om djuret som lagen säger.

ingann
0

#13 fast hade din mamma haft sin collie nu och den var fet så hade det faktiskt varit olagligtFlört den nya lagen säger ju faktiskt att fodret ska garantera tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel och ges i sådan mängd så att de inte blir för magra eller för feta.

så har man en överviktig hund måste man banta ner den… det var inte så länge sen det stod i tidningen om en man som riskerade fängelse för att länsstyrelsen ansåg att hans hund var för tjock trots att hundens vikt låg inom rasstandardens angivelser…

men jag håller med dig om att lagen är väl slapp i vissa lägen.. och djurskyddsinspektörerna gör ofta som de vill istället för att följa de riktlinjer som finns för deras jobb…

/Ingalill

Tangotime
0

#14 Måste bara förtydliga att det INTE var min mamma utan ett ex mamma. Mina föräldrar gick 4 rejäla promenader/dag när dom hade hund :-)

Men du, då måste jag fråga dig om du vet… gammla hundar har ju ibland en tendens att bli feta och få problem. Vad säger lagen om det? Man kan ju ofta inte banta en ex kastrerad (har ju lätt för att lägga på sig) hund som inte äter för mycket och har lite led problem.

Nu är vi ju utanför ämnet helt, men det är intressant hur man kan hamna i klammeri med lagen även om hunden håller sig innom rasens "gränser". Men det kan ju ha varit en liten hund som låg i överkant på vikten och därför ansågs fet.

ingann
0

#15 då får man anpassa fodret efter det så att hunden inte blir för fet oavsett ålder och krämpor;) det är där alla dietfoder och foder med olika energisammansättning kommer in…

faktum är ju att hunden antingen äter för mycket eller fel mat och/eller motioneras för lite om den blir fet..  fodrets tabeller är bara fingervisningar och ingen direkt angivelse att så ska det vara… man anpassar mängd och sort efter individen;) har den problem att gå pga leder så finns alltid simning som är lindrigare för att hunden ska kunna motioneras..

/Ingalill

Tangotime
0

#16 Tänkte inte så långt :-) Men om man nu helt hypotetiskt ska spekulera. Det är ju inte alla som har tillgång till sim. Alla veterinärer har ju inte det. På små orter ex. Men om man tittar på hundar man möter så är det alldeles för många som faktiskt ät för tjocka och dom sitter inte i fängelse. Så det är ju ett exempel på hur dåligt lagarna följs. Och ingen verkar bry sig heller.

Exets mamma tog jag med till vet och hade förvarnat dom om att hunden var FET (ca 10kg övervikt) och vet och jag var överens om att han skulle ta ett allvarligt snack med henne. Det gick sådär… Han sa bara "du måste nog banta henne för hon är för tjock" sen var det inget mer med det. Så inte ens veterinärer reagerar ju alltid och det är ju bara tragiskt!

ingann
0

#17 för att något ska hända med dem som tillåter eller snarare gör sina hundar feta så måste det ju till att någon anmäler… skulle jag träffa på någon som gödde sin hund och inte var villig att se till att hunden mådde bra (för en fet hund mår inte bra) så skulle jag nog anmäla…

veterinärer har ju tyvärr inte anmälningsplikt när de ser djur som far illa och gör oftast bara det man söker vård för…

jag skulle inte ha nåt emot att de fick anmälningsplikt på samma sätt som sjukhus har vid misstanke om tex barn som far illa, vid skottskador osv… då skulle nog betydligt fler djur få ett bättre liv.

/Ingalill

Tangotime
0

#18 Ja en "uppfödare" som jag är ytligt bekant med har under många år fått flera "varningar" från veterinären på olika hundar för att dom varit i bedrövligt skick när hon kommit in med dom. ÄNDÅ anmäler dom aldrig. Hon samlar på hundar och när dom blir gamla kan hon inte avliva dom så hon åker inte in med dom förens det är RIKTIGT allvarligt och i mångas ögon alldeles för sent! Men veterinärerna säger bara till henne att "så här får det INTE se ut"! Man blir så trött! Men både kennel konsulenter och inspektörer från miljö och hälsa har varit hos henne och hon säger att dom inte klagat på nåt. Och då har hon flertalet hundar i bur 23timmar/dygn….

ingann
0

#19 troligtvis tar hon ut dem ur burarna när det ska bli inspektion..  för tyvärr är det så att de oftast ringer flera dagar innan och talar om att de ska komma…

när mamma hade sin kennel så ringde de ca 1 vecka i förväg så de som har något att dölja hinner oftast få undan allt som kan vara negativt… tror bara de åker ut utan förvarning om de får anmälningar om något riktigt illa:(

/Ingalill

NaimaG
0

Anmäl det till djurskyddsombudet och kontakta hyresvärden. Enligt hyresgästföreningen skall samtliga hundar hållas kopplade på gårdsplan och får heller inte rastas på gårdsplan, det gäller även hans egen gräsplätt. Vi hade samma problem här och vi kontaktade hyresvärden som fick familjen vräkta på 1 månad då de upprepade sitt beteende trots varningar. Sen får man inte heller störa grannar med oväsen och en hunds ylande ses som oväsen. Tänk dock på att få honom vräkt hjälper inte hunden.

Varför inte prata med ägaren själv och berätta om händelsen och kanske förklara vad lagen säger, han kanske inte vet om något av det.

Katti
0

Det kan tyckas självklart att veterinärer ska ha anmälningsplikt på samma sätt som t ex skola och barnomsorg. Men vad händer då med t ex alla långhåriaga katter som nu klipps ner en gång om året? Jo, de kommer inte att klippas ner mer… Jag vet säkert 10 för övrigt trevliga människor som inte sköter pälsen på sina katter så att det faktiskt blir djurplågeri. Plus risken för infektioner och fluglarver under pälsen. En teori till varför man gör så mot katter är väl att katterna var gratis, för samma människor kan ha långhåriga hundar som inte är toviga Skrikandes.

ingann
0

#22 hade veterinärer anmälningsplikt så skulle säkert dessa med toviga katter få sig en tankeställare när de ställs till svar för sitt handlande… antingen börjar de sköta katterna då de vet att de har ögonen på sig eller så omplacerar de katterna.. bägge alternativen är bättre för katterna än att ha tovor åren igenom.

jag tror inte alls som dig att de inte kommer klippas mer eftersom de blivit anmälda när de kom in till veterinären för klippning första gången…får de dessutom information om vad som kan hända tror jag de börjar sköta sig för onda människor är förhoppningsvis sällsynta..

Jag vet en som hade en helt igentovig långhårig katt men jag drog ut bilder från nätet på vad som kan finnas i tovorna, pratade med dem och förklarade vad som händer om de har katten så. att tovorna till slut lossnar från kroppen och tar huden med sig och lämnar öppna sår. de hade sett småsår men trott att det var efter slagsmål Obestämd iaf slutade det lyckligt för den katten för den blev rakad av veterinär och nu håller ägarna katten så pass kortklippt att det inte blir tovor Glad

/Ingalill

Karizma
0

22, Finns flera som har finare raskatter med som struntar i pälsvård. Jag hade någ upplyst hur smartsamt det är att gå i en stel päls. Ursh ja fattar inte varför man skaffar långhårig katt om man inte orkar ta hand om pälsvård. Bättre dom skaffar vanlig korthåriga katter.

12, Bra att du tog fram lagen :)