Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4569 ggr
NaimaG
0

Måste BC valla?

Jag vet att många anser att en Border Collie ska ägna sig åt vallning för att må bra men min fråga är ifall det är absolut nödvändigt?

Eftersom jag numera satsar på tävlingar och vill när Ludde blir till åren träna och tävla i Freestyle och då vill jag gärna att hunden skall vara en BC. Varför? Just för att BC är lättlärda, kloka, viljestarka, tillgivna och har energin jag letar efter hos en hund och så är dem bedårande vackra. BC har den där aktiva graden jag vill ha hos en hund, det där kravet av att verkligen jobba för att må bra precis som Ludde min.

Skulle jag få hus och skam om jag skulle äga en BC och tävla i freestyle med den utan att den fick minsta tillstymmelse av vallning?

[nataschaj]
0

Nej de måste dem inte, får dem den stimulans som dem måste ha så e de ingen fara….

å om du ska köra freestyle så e de bara köra på me dem hundarna ;)

Mischa
0

En BC kan klara sig utan vallning så länge den får arbeta, men man måste förstå att dom flesta uppfödare helst säljer till vallande människor och att hunden du får är avlad för vallarbete oavsett vad du skall använda den till.

Skulle inte en australian shepherd kunna vara lika tilltalande?

det är trots allt en mer bruksinriktad vallras.

≧◔◡◔≦

Alex
0

Det kan gå bra om du har tur, har du otur kan du få en hund som tar ut sitt vallbehov på annat (folk, bilar, andra hundar…). Jag ser ärligt talat ingen anledning till att skaffa en så utpräglad vallhund som enbart avlas efter vallanlag, om man inte tänker valla. Det finns andra raser med samma lättlärdhet, energi och som kan komma precis lika långt i det du vill göra. Förutom australian shepherd, som Misha redan nämnt, har vi ju även australian kelpie (en mycket populär ras i de högre tävlingsklasserna), kunde inte någon av de passa istället?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Sharp]
0

Jag skulle också råda Asutralian Shepherd, som jag själv är jävligt inne på. Men då ska du ju helst köpa en Aussie med mer allround/bruks linjer.
Vissa kennlar avlar ju på working aussies - mycket vallning. :)

monsi
0

Nej! BC måste inte valla, men den måste ha en arbetsuppgift o få jobba.

De flesta BC ägare väljer vallining som extra jobb till sima hundar då det är den arbetsuppgift som de lättast kan ge dem, men en BC måste inte valla för att må bra därimot behöverden arbeta.

Frestail är något de älskar att göra då de är en hund som gillar fart o små signaler men förutom den träningen kommer den behöva något mera.

Om du bara är medveten om det o villig att ge den ett arbete som ni båda gillar så kan du inte få en bättre hund än BC till det du vill.

En BC som vallar bilar, folk mm är en BC som inte har ett arbete o skaffar sig ett eget, en BC utan jobb är en olycklig BC.

Älskar rasen o drömt om en länge har träffat många o fått följa dem sen de var små tills de blivit stora.

Träffat o umgåtts med uppfödare mm

Kommer själv aldrig skaffa en som det ser ut nu, för min tid räcker inte till o för jag är lite för lat  o inkonsekvent för en BC.

Men drömen om en kommer alltid att finnas där.

En stor hane med blå ögon som lyder minsta vink.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ingann
0

Jag säjer som flera andra här. Varför inte en Aussie?  Det är en allroundhund som passar i princip till ALLT:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

NaimaG
0

Jag är rellativt bekant med Collie och Border Collie eftersom jag haft det tidigare. Hunden jag har nu är lika energisk som en BC och kräver att man kör drag med honom vintertid, sommartid åker vi inlines, simmar osv samt att vi tränar frisbee och smått freestyle.

Kollade lita på australiansk shepherd som ni rekommenderade och de är otroligt vackra hundar, specielt blue merle varianten; jag är helt såld på blue merle. Men även den har utpräglad vall och vaktinstikt efter vad som står när jag läst om dem. Visst skulle jag kunna tänka mig en australiansk shepherd det är klarligen en hund som verkligen behöver arbeta och det är det jag vill ha. Jag vill inte ha någon soffpotatis utan en hund liksom den jag har nu som skulle börja klättra på väggarna ifall den inte fick riktigt med aktivering.

Jag är ganska mycket för krävande hundar.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Blue merle är så underbart fina! Syrran har 2 aussies, en blue merle och en trefärgad Glad

Här är Trotsa som valp (hon är 1 år nu precis) när hon är med husse och fiskar;)

/Ingalill

NaimaG
0

#8 Åh, nu blir jag så kär. Är Aussie en hundras som gillar att bada eller avskyr dem vatten totalt?

ingann
0

#9 syrrans älskar att bada:) det går knappt att få upp dem ur vattnet *s* hennes trefärgade, Mara, lärde min lilla blandis att simma i somras eftersom jag inte har så nära till nåt vatten:)

syrran har flera kompisar med aussies, bla uppfödaren till Trotsa och deras hundar älskar också vatten…

På uppfödarens hemsida finns säkert fler blue merle-bilder att titta på och info om rasen:)

helylles.websida.org/

/Ingalill

[Sharp]
0

Också helt såld på Aussies. Blue merle är otroligt fina. Och red merle också. Blir helt klart någon sådan i framtiden.

Nej, alla Aussies är inte präglade vallhundar. Vissa har mer bruks/allround linjer. :)

Nikkis
0

Jag tycker att en sådan utpräglad vallhund som BC Faktiskt är så ska den absolut vallas med! Varför ska den Inte göra det för?!
(Detta gäller givetvis inte de fåtal individer som av någon konstig anledninginte vill valla, men då bör man ju fundera på vad det är för fel på hunden. Samt att man aldrig kan veta i förväg hur ens hund kommer att bli som vuxen!)

Det spelar liksom ingen roll om hur mkt annat man tränar och gör, för vallet är Inget man kan ersätta, aldrig någonsin!
Det är en såpass stark instinkt i rasen och alla seriösa uppfödare vill ju behålla rasen som vallhund, därav krav med Vallprov för reggning.

Det är ju att både pissa och spotta alla seriösa uppfödare i ansiktet med att köpa en BC utan att valla med den.

Varför vill du ha en vallhund om DU varken vill eller Kan erbjuda det den Faktiskt är AVLAD för att göra?
Vill vi verkligen att BC också ska bli indelad i två olika kategorier? Dvs en vallande BC och en icke vallande BC för att passa alla lata jäklar som inte kan/vill erbjuda det rasen är ämnad för, är det verkligen det vi vill?
Svar: NEJ!!!

Ja jag må låta hård, men det bryr jag mig inte om. Jag kräks när människor som du ska skaffa raser för att det "passar" ens egna arsle men utan att tänka det Minsta på vad rasen/individen i sig faktiskt är Ämnad för. Den SKA få utlopp för sina instinkter!

Att då medvetet gå och köpa en ras som är såpass utpräglad inom ett område att man vet med sig från början att man Inte kommer erbjuda det till hunden… DET är oseriöst och egoistiskt i mina ögon!

Så nej, jag anser absolut INTE att DU ska ha en BC om Du inte kan valla regelbundet med den!
Det finns såååååååååååå många andra raser som är Bättre lämpade för dig än vad en BC är, men som inte KRÄVER att användas till det den i århundraden avlats till för att göra.

BC är en Vallare - PUNKT slut!

Och ni andra som säger motsattsen; Snälla gå och se rasen i sitt rätta elemente så får vi se om ni behåller samma korkade och okunniga åsikt!Skrikandes
Det samma gäller egentligen dig också TS!

Mistle
0

Jag anser att en Border collie verkligen bör få valla. De är skapta för det. Det är en sån fröjd för själen att se en BC syssla med vallningen som en sådan djupt rotad instinkt.
Vill du tvunget ha en Border collie så finns det ju faktiskt de individer som har visat att de inte riktigt håller för vallning ändå, och då alltså lättare nöjer sig med annat arbete.

Men det finns fler raser som också kan vara riktiga "arbetsidioter", så som Aussie och Kelpie.

På Aussien så finns det en hel del skillda håll. De som vall-avlas, de som bruks-avlas, de som allround-avlas och de som utställningsavlas..
Det är också en ras som har skjutit i popularitet de senaste åren så var verkligen noga med att kolla upp.

Kelpien finns det ju också två varianter av. Australian Kelpie och Working Kelpie.
Working är den som är mest vall-avlad och den "vanliga" som det oftast menas när man säger just bara Kelpie är mer åt brukshållet.

Tollare finns det ju också. Hittar du en där som är från riktiga arbets/jakt-linjer så kan du verkligen få något att jobba med där också.

Vad är det för någon du har nu förresten?

Alex
0

Jag kan faktiskt inte annat än att hålla med Nikkis. För de Border Collies jag stött på/hört om som aktiveras med annat utan att valla, de vallar annat de kommer över ändå… Så nej, det räcker inte alltid med annat.

Kelpie (australian, inte working, då den sistnämnda också bara avlas efter vallegenskaper) är en arbetsnarkoman den också. Den klättrar på väggarna om den inte blir aktiverad och kräver rejält med träning för att må bra. Den gör allt du ber den om, oavsett vad det är i stort sett. Skillnaden är att den klarar sig utmärkt utan att valla, annan aktivering duger. Och då är det även om du skulle få för dig att valla någon gång, att testa på, så klarar den av att göra det en gång och aldrig mer ändå.

Detsamma gäller väl aussie vad jag vet. Så skaffar du en border collie löper du stor risk att bara skaffa dig en massa problem. Vilket ju är extremt onödigt, när det finns raser som passar bättre till det du vill ha dem till.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Bijish
0

#12  Har en fråga angående det här med collies, ifall du vet, du vwerkar kunnig med raser (eller någon annan här i tråden som vet):
Hur äe det med blandisar? Jag känner några border collie-blandingar som aldrig har vallat och de är jättefina och glada individer; dessa kanske bara hade "tur"?

Jag älskar själv border collies; de är så underbara! Men som du skriver i ditt inlägg Nikkis, jag skulle inte kunna ge den vad den behöver och därför skulle jag aldrig skaffa en. :)

Alex
0

#15 Japp, det handlar om "tur". Bara för att man blandar ut border collien med en mindre krävande ras betyder det inte att det blir en "lugnare border collie". Blandraser är ett lotteri, framför allt när det handlar om väldigt olika raser. Jag vet tyvärr väldigt många som fått göra sig av med sin bc blandis pga att den vart "för mycket" för dem, krävde mer än de väntat sig (vilket jag personligen tycker är idiotiskt att man ens tror när man skaffar sig en blandras med en sån aktiv ras i). Sen vet jag även fler som har bc blandisar och klarar av dem, men som har hundar som vallar olämpliga saker.

Så att du blandar är ingen garanti för att något anlag försvinner.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nikkis
0

Med blandraser så vet man aldrig vilka egenskaper som slår igenom, detta för att man just parar med en hund av annan ras/er. =)

Så ibland blir det "bra", men oftast (Min egna erfarenhet) blir det Mindre bra…

Bijish
0

#16&17 tack för era bra svar :)

jag hade och har själv inga planer på en BC blandis, tyckte bara det var intressant att jag bara träffat lugna sådana - ett tecken!! haha nej.
Men det är ju precis som ni säger att det är "lotteri". och som du sa Alex så finns det ju mer "krävande" BC-blandisar också, bara jag som inte mött dem. :)

Catnap
0

Varför inte en berger des pyrenees?
Det är en ras jag själv är nyfiken på. En vallhund med mycket energi som vill arbeta, men måste inte valla. De är kvicka och uppmärksamma i lagom storlek. De smidiga och skulle nog passa dig utmärkt med tanke på vad du vill ha för typ av hund.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

[Malin3033]
0

När vi har över 300 raser i Sverige, och när vi endast har en ras som har som krav på godkänd vallhundprov för att registreras, som dessutom inte går att ställa ut för att utseendet inte räknas hos en BC utan vad den kan och vad den gör, vilken djurkänsla den har, varför ska man då köpa sig en BC om man inte tänker Valla med den?

Se dig om efter en annan ras. En BC ska valla regelbundet. Vill du prompt ha en BC, ring SVAK (svenska vallhundsklubben) och hör dig om efter en äldre hund som inte kan/vill valla.

Annars har du fått många bra tips på raser som "Klättrar på väggarna" om den inte får en aktivering en dag. Läs på om dessa raser, de är minst lika krävande som en BC, men har inte kravet att valla!

• Berger des Pyreenees
  • Australian Shepherd (dock vill många uppfödare som säljer dessa att man vill köra bruks, då det är en brukshund)
  • Australian Kelpie.

Och som med alla dessa raser ovan, så finns det extrema vänstervarvare - vilket du uppenbarligen inte vill ha. Så var noga med uppfödare.

Värna om våra raser och köp bara en hund som du kan erbjuda vad den är avlad för!!

[IsabelleA]
0

HÅLLER MED NIKKIS FULLT UT! Border Collies bör få valla enligt min åsikt (och erfarenhet).

Det är väldigt många här som skriver att dem inte behöver valla och jag slår vad om att minst 40% av de som skrivit detta inte träffat en "icke-vallande" border Collie. Träning och aktivering ersätter ALDRIG ett vallningspass till 100%.
Man kan ha en border collie utan att valla, med då får man jobba häcken av sig! Och jag säger som någon annan nämnde innan; Om vi har 300 raser varav en har dessa enormt starka egenskaper - varför välja just denna ras? Border Collie?

NaimaG, hör dig för av folk som rent ut HAR erfarenheten av en Border Collie som inte får valla.

[jakke94]
0

dem beger purnees jag har träffat (både face race och poil long) har antingen varit väldigt skygga för människor, iprincip rädda eller så har dem varit agressiva mot andra hundar..

fast det är bara min erfarenhet, är ju inte en sån vanlig ras :P

[IsabelleA]
0

#22 Jag har samma erfarenhet, jag känner ingen men det går en på min skola som har en Berger des pyrenée Au poil (tror dom heter så?) , denna är väldigt väldigt skygg och osäker!

Catnap
0

#"22 och 23

Man måste lägga mycket tid på att miljö och social träning ser man när man läser om rasen. Den ska vara reserverad mot männsikor, men såklart inte rädd. Men jag tror att den kan vara väldigt kul att jobba med tack vare sin livlighet och energi. Man får nog vara noga vid val av föräldar djur så att dessa inte har rädslor. Jag har för mig att jag har läst att de skiljer sig lite åt och att en av dessa varianter är generellt sett lite tryggare

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

monsi
0

Arbetet o aktivera är inte riktigt samma sak.

Var på träning en gång med en man som hade schäfer han fattade inte varför hans hund inte var trött o varför den var så stirrig o jobbig.

Visade sig att mannen cycklade med sin hund flera kilometer var dag men att hunden aldrig fick tänka eller jobba med huvudet.

En BC måste inte valla men den behöver ha ett jobb där den måste tänka o jobba med huvudet annars får man problem.

Finns många trevliga o bra raser som inte kräver att få arbeta på samma vis men är lika trevliga o lätt lärda.

monsterblom
0

jag kan säja att det spelar ingen roll hur mkt du försöker aktivera din hund, den kommer ALDRIG vara så nöjd som när den har vallat!

båda mina hundar har jag köp med vallning som mål, men jag hade oturen att få en hund som inte vallar. henne är det lätt att göra nöjd, men hon är en hund som jag igentligen aldrig skulle vilja ha. mina hundar ska valla. köper man en BC SKA de valla. punkt slut.

och ska man promt ha en BC som man inte tänker valla med så tycker jag personligen att man får köpa en hund som visat att den inte har några anlag för vallningen. alltså en "defekt" BC.

monsterblom
0

kan ju tillägga att jag har träffat ett flertal hundar som inte har fått valla utan där ägarna tränade annat. det slutade att de mådde dåligt och utvecklade oönskade beteende. min fostermamma tar hem hundar och tränar som folk köp men inte klarar av och sedan säljs de vidare till ett vallande hem. men det är många som får avlivas för att de blivit allt för agressiva hos sina förra ägare.

en som jag minns speciellt en hanhund som hette Roy. han var en av de vackraste hundar jag träffat. tyvärr hamnade han hos en människa som inte ville valla, så ha utvecklade oönskade beteenden, såsom att valla cyklar, bilar och hugga barn och män.

när han kom så var han psykiskt förstörd. han blockade ut allt och alla. det fanns bara han. han var underbar vallhund, men tyvärr så var han för förstörd och när han huggit ett av småsyskonen så fick han somna in efter att ha vallat sina älskade får en sista gång.

Alex
0

#25 Med "arbeta" menar i alla fall jag att jobba med huvudet. Att bara springa kallar jag motion. Och nej, det räcker inte alltid för en border collie med annan aktivering än vallning, hur mycket det än är.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zebben
0

Ja, en border anser jag ska få valla för att må bra. Sen finns det vissa individer som inte gillar vallandet, men köper man en BC får man utgå ifrån att man ska valla.

En berger är faktiskt riktigt trevliga hundar som passar utmärkt till det allra mesta. De är kvicka, snabba och mkt lättlärda. De är, SKA, vara reserverade, men det ser jag som en fördel och det är absolut inget som man kan se som negativt. Har varit med och anordnat en berger promenadad och det kom runt 30 hundar. Nästan alla gick lösa och det var många som aldrig träffat varann innan. Var absolut inget problem och även om de inte blev bästa vänner så respekterade de varann och det blev inga grupp.

Royalz
0

Det ni säger att en BC måste valla. Menar ni då varje dag eller kanske 1 gång i veckan? Eller några ggr i månaden?

affe99
0

Det finns ju belgiska vallhundar, groendal och terv som skulle kunna passa.

Zebben
0

#30 Så ofta det går är ju idealet, men huvudsaken att de får komma ut regelbundet och valla. Men minst någon gång i veckan, anser jag. Man får ju se på individen också.

NaimaG
0

Om man bor på landet och har får kan man då köra freestyle men ändå låta hunden valla emellanåt?

Eller den kanske inte måste valla just får det kanske går lika bra med hästar? Vi skaffar nämligen hästar när vi flyttar och jag vill mer än gärna då ha en Border Collie, antingen det eller en Grand Danois.

[IsabelleA]
0

#33 Jag skulle råda dig att börja på får. Jag vet inte hur hästar är, har aldrig haft kontakt med någon men jag tror inte att dem är så "vallningsbara". Har aldrig hört någon som vallar hästar Obestämd

Hunden kan även valla "löpankor" men somsagt så bör man nog börja på får.

NaimaG
0

#34 Kan man köra vallning på brukshundklubbar som sport också?

[IsabelleA]
0

#34 Vad jag vet är det ingen BK som har får, dock kan du tävla i vallning men inte på din lokala Brukshundklubb …

Om du nu ska ha en Border Collie och valla får eller … hästar (haha, som du nu var inne på) så kanske du ska skaffa dig mer information om var du kan valla och hur man vallar, ta reda på kurser osv.

Tipps: www.svak.se & www.vallhundar.ifokus.se

Lycka till, och åter igen - hoppas att du fattar rätt beslut - vad som är bäst för hunden!

NaimaG
0

#36 Ja, i annat fall får jag köra på Grand Danois men det känns klumpigt att köra freestyle med en GD. Har också shetland sheepdog eller Collie i åtankarna.

[IsabelleA]
0

#37 Kelpie är ju fina lättlärda hundar! :) Den är ju indelad i två grupper: Utställning och vallande.
Själv älskar jag den rasen (dock den vallande).

GD låter som ett bra rasval för dina ändamål, även sheltie :)

NaimaG
0

Förutsättningen är ju att hunden skall vara klok och lättlärd. Hunden jag har nu är lättlärd men långt ifrån klok samt att han är oerhört klumpig och snavar på sig själv hela tiden. Skrikandes Vet inte om han är mycket till tävlingsmaterial direkt.

monsterblom
0

# 33 du bör inte valla på hästar någonsin! både för hästens skull och för hundens skull. det brukar bara sluta olyckligt. ngn av individerna kommer bli skadade.

sen måste jag nog säga att 1 ggr veckan är nog liiiite lite att valla. 2-3 ggr skulle jag nog säga.

jag önskar dig lycka till i ditt val och hoppas du kommer fram till ett bra beslut.

NaimaG
0

#40 Jo jag tänkte på det.
Jag har aldrig nämnt något om en gång i veckan.Flört

monsi
0

Varför inte valla på hästar?

På Island vallar de  hästarna med hund.

Fast den isländska fårhunden är en skällande vallare o vallar inte riktigt likadant som en BC.

Min schäfer blandisar hjälper mig ofta att valla ner hästarna till mig.

De har fått lära sig detta från början  sen de var små.

Allt handlar om vad o hur man lär hunden.

Isländsk fårhund är också en trevlig ras för freestail.

ingann
0

GD är nog ingen ras jag skulle välja för freestyle iaf…   Man bör nog vara bra lång för att få den i slalom mellan benen tex…

/Ingalill

Alex
0

Hästar är ingen bra idé att valla på, absolut inte till en början! Fåren håller sig i flock, och de är extremt snälla mot hundarna, dvs försvarar sig aldrig mot dem. Har du t.ex en hund som vallar genom att nypa djuren i hälarna, vilka flera gör, så kan det sluta illa om det är en häst… Sen är hästar mycket snabbare än får och kan lätt springa åt olika håll och sprida ut sig. Sen krävs det ju ett gäng hästar för att det ska vara "vallningsmaterial".

Att de vallar hästar med hund på Island är en annan sak, det enda de gör är att skicka iväg hunden för att få fart på hästarna in mot stallet i stort sett. Ska de driva in dem i fålla eller liknande rider de eller kör fyrhjuling eller nåt… De använder inte hästarna som vallningsaktivering. Dessutom är det islandshästar det handlar om, stora flockar med flockbundna hästar som håller ihop och ytterst sällan sparkar. Så det är inget som går att jämföra med vilka hästar som helst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Bijish
0

Från Svak.se:
_
"En Border Collie är ingen sällskapshund som finner sig i att leva sitt liv i lugn och ro med familjen. Ni måste engagera er med er hund och ge den ett vettigt hundliv. Ni måste ställa krav på den. Den får inte tillåtas att gå upp i stress - det är fullt möjligt att förbjuda hunden alla stressreaktioner, men samtidigt måste ni erbjuda den en arbetsuppgift. Det kan vara annat än vallning, till exempel agility, bruks, lydnad och liknande. Men att enbart agera familjehund är inget för en Border Collie."_

Tycker det är intressant att de skriver så på Svenska Vallhundsklubbens sida till en familj som har problem med en BC, när flera här uppenbarligen har sett exempel på BC's som mått dåligt för de inte vallat.

http://www.svak.se/problem

Alex
0

#45 Det kan vara annat än vallning, ja. Men för alla hundar räcker det inte. Och ska man inte valla finns det andra raser som passar bättre. Tycker det är synd att man skaffar en ras som är så hårt avlad för en speciell arbetsuppgift för att använda den till något annat. Det finns liksom ingen logik i det hela…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Bijish
0

#46 Jag håller helt med dig.

Men jag tyckte bara det var konstigt att de skrev så. För på deras sida var meningen varken fetstilt, kursiverad eller något, och ordet KAN var inte fetstilt/stora bokstäver heller. Läser någon annan den hemsidan, som kanske är väldigt intresserad av agility, men inte vill/har möjligheten, tycker att BC är den perfekta hunden - så får de en hund med extrembehov av att valla.

Jag är väldigt dålig på att skriva :P Men vad jag försöker få fram är att jag tycker de kunde ha skrivit att en BC ska ha möjlighet till att valla eftersom det är en stor chans att den behöver det och inte kan vara utan det.

NaimaG
0

Jag har inte sagt att jag enbart skulle göra en sak med en BC. Utöver freestyle skulle den liksom min Ludde gå på simning, frisbee, följa med mig på 2 mils inlinesåkning, terrängsprigning på sommaren samt kamping. Vintertid är det fjällvandring och frisbee. Det är utefter mitt aktiva liv jag gärna har en aktiv hund som har orken att följa med överallt.

Alex
0

#48 En kelpie eller aussie följer gladeligen med på allt det också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zebben
0

#45 Saken är den att köper man en BC så får man helt enkelt räkna med att ens hund kommer ha ett behov av att valla. Är man inte alls intresserad av detta så bör man inte köpa en BC.

NaimaG
0

#50 Jo jag vet. Min första hund som var en Collie hade det behovet. Hon krävde vallning men vi vallde henne inte vilket ledde till att hon jagade bilar, traktorer, mopeder, hundar, hästar, you name it.

Jag sätter mig gärna inte in i den situationen igen men en Kelpie och en Aussie är inte min typ utav hund och en Grand Danois skulle inte klara fjällvandringar på vintern eller flera mils inlinesåkning.

Alex
0

#51 Vad är det som inte är "din typ av hund" med kelpie och aussie? Så stor skillnad är det inte på bc och de raserna, förutom vallningsbehovet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

NaimaG
0

#52 Patetiskt kanske men jag måste tycka om hunden utseendemässigt också specielt eftersom jag även vill ställa ut.

Alex
0

#53 Fast border collies kan ju se extremt olika ut. Flört Nä, men då tycker jag faktiskt du ska se dig om efter en annan ras, som passar dig både utseendemässigt och ändamålsmässigt. Du har ju redan haft en hund med vallningsbehov den inte fick utlopp för, antar att du inte vill ha en till?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

NaimaG
0

#54 nej, som jag skrev i #51 sätter jag mig gärna inte i den situationen igen.Flört

NaimaG
0

Jag sitter och tittar i hundboken jag har men jag hittar ingen ras som följer det utseende jag vill ha hos en hund samtidigt som den har egenskaperna jag söker. sen har boken ju inte alla raser heller. Vet inte hur jag ska bära mig åt.

Alex
0

#55 Ah förlåt, missade det. Tungan ute Men finns det inga andra raser bland vallhundarna som tilltalar dig utseendemässigt också? För de flesta där är ju lättlärda, arbetsvilliga och hänger med på det mesta. Annars kanske det kunde vara idé att åka och hälsa på hos ett par kennlar med kelpies och aussies, träffa hundarna och lite så… Kan ju hända att du ändrar dig om utseendet efter ett tag. Flört I alla fall gällande kelpies vet jag många som gjort det, som tyckt det varit riktigt fula hundar, tills efter ett tag som ägare då de helt plötsligt blivit jättevackra… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsi
0

#44 de bönder jag jobbade med på island använde sina hundar till mer än det du beskriver, de använde sina hundar till att bla få in hästarna i follor, skilja dem åt mm.

Islands hästar är vana att gå i flock men alla hästar är flock djur o följer flocken om de kan.

Sen ska man veta vad man gör om man ska låta sin hund valla häst då hästarna mycket väl kan sparka en naffande hund.

En bra hund behöver sällan naffsa för att flytta en flock får eller hästar.

Har sett otroliga arbeten av de isländska fårhundarna o även BC på island när de vallat både hästar o får.

Lustigt de skriver samma som jag gjorde på BC ras sidor det är det samma som många uppfödare av BC har sagt till mig.

En BC måste inte valla men den måste ha ett arbete för att må bra.

Uppfödare borde känna sin ras eller.

Finns flera trevliga o bra raser till freestayl bla mallen som är en trevlig vig o lätt lärd hund som älskar att jobba.

NaimaG
0

Jag känner inte till så många vallhundraser mer än kelpie, aussie, collie, bc och shetland sheepdog. Spelar ingen större roll om det är en vallhund, det kan vara en brukshund av vilket slag som helst så länge den har det jag söker.

Alex
0

#58 En bra hund ja, men alla är nybörjare i början, och jag skulle då aldrig släppa en okunnig vallhund utan koll på kommandon i en hästhage för att valla…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

NaimaG
0

Min man och jag sitter just nu och disskuterar kring Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Rafflan
0

måste bara till lägga att man inte måste valla just får, på en praktik jag var på hade dem 3 bc som vi använde till att valla korna med, ass gryma hundar, och dem fick ju verkligen utlopp för sitt vallbeteende och sen när dem inte valla hade dem hela gårdplan att rusa runt å busa på :)

monsi
0

#60 inte jag heller om inte hästarna är grymt snälla.

Någon som har en bra bild på Isländsk får hund eller Malle att visa?

Gillar huvudet på #57

NaimaG
0

#63 Ja vet hur en Isländsk fårhund och Malinois ser ut men än inga hundar i min smak.

Tollare är i min smak då de pminner om BC och jag är helt kär i BCs utseende och byggnad sen är jag oerhört bekant med Tollare bättre än BC då mina svärföräldrar har en de kör agillity med så kanske det kan vara något.

Yessica
0

#53 Vill du ställa ut bör du verkligen kolla efter annan ras. BC'n får bara ställas på internationell uställning…

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Alex
0

#61 Det låter som ett bra val. Glad

#62 Självklart går även annat, både nöt och ankor, men får är det enklaste och därför absolut bästa att börja träna på. Det är ju inte bara hunden som ska lära sig heller, även matte/husse… Och det är inte alltid så lätt som man kan tro. Flört

Tack, tycker själv han är himla vacker, nästan är ovanligt snygg för att vara kelpie. Flört Här kommer en bild på en isländsk fårhund också. Kommer bli min nästa ras. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

NaimaG
0

#66 De är söta men har för mycket Ludde drag över dem. Vi har nu bestämt oss för Tollare, ni kanske redan upptäckt min nya tråd. Jag är helt inne på Tollar spåret nu och helt energisk på den rasen. Ska sitta och kolla upp rasen hos SKK samt ringa Tollar Klubben för mera insight så att säga samt samtala med svärföräldrarna som har en.

Ludde måste hinna kastreras innan en ny jycke kommer in i huset.

monsterblom
0
# 63 anledningen till varför man oftast vallar på får i början är att de inte är speciellt snabba och du vill inte ha en hund som springer runt för allt vad den är värd när den vallar. för det lär den sig att göra om du börjar valla på nöt. nöten kommer springa bra mkt fortare än att du, för i början ska du hålla dig framför djuren eller vid sidan av och hålla takten med djuren.

så för att underlätta för sig själv och lära in att hunden ska röra sig långsamt istället för att flänga omkring börjar man på får. sen när hunden kan vallningen som rinnande vatten så går man över på andra djurslag.

ingann
0

#51 Aussie inte din typ av hund pga att du måste tycka om utseendet också eftersom du eventuellt vill ställa ut också????  Aussie är det närmaste BC du kan komma utseendemässigt! Går du på utseendet så är aussien bara lite kraftigare kroppsmässigt och kan födas med kort svans…

Jag vet inte hur många gånger syrran fått höra att hon borde banta ner sina hundar för BC ska inte vara så kraftiga…  Tom hundfolk har tagit dem för BC´s trots att de är aussies…

/Ingalill

NaimaG
0

#69 Först vill jag säga. Snälla använd inte flera tecken efter varandra i meningar, jag har synfel och flera tecken blir som ett enda svart streck för mig. Flört

Aussie är helt enkelt inte min typ av hund, ingen hund jag lägger på hjärtat. När jag väljer ras måste det kännas rätt för mig sen har jag redan hittat "min" ras.

Tangotime
0

Nu har jag inte orkat läsa alla 70 inläggen. Men jag kan dela med mig av min erfarenhet! En kopmis till mig har haft ett par BC kullar och hon tränar enbart lydnad med sina BC. Dom har haft LITE intresse av att valla fåglar, men inte så dom har stressat. Dom har varit harmoniska familjehundar som har krävt mycket aktivering.

Om jag hade varit du så hade jag skaffat en BC och skitit i vad andra tyckt och tänkt. Det är ju DU som har läst på om rasen, pratat med folk och planerat att JOBBA med din hund. Får du problem tar man dom då, det kan man få med alla hundar. Jag har två pudlar men har tappat pälsvårds intresset HELT, men det fungerar ändå (kanske en dålig jämförelse, men många Pudel uppfödare tittar på mig som jag var dum i huvudet för att jag har Pudel men inte "älskar" och borsta och kamma mina hundar.) Vill man ha en ras och tror att den skulle passa i familjen så ska man ju inte köpa nåt annat. Vet du med dig att du vill JOBBA med din hund ser jag inga problem med att du köper en BC. Lycka till!

[Malin3033]
0

#71 "Får du problem tar man dom då". Det var det dummaste jag hört, det handlar väl om att välja rätt ras så att inte några problem uppstår! Att köpa en ras som man inte kan uppfylla dennes behov är oerhört dumt och som gjutet i sten att problem kommer uppstå.

Säger du så till alla "tuffa grabbar i 18års åldern" som funderar på att köpa pitbull eller liknande ras bara för att den är stor och ser tuff ut?

NaimaG
0

#71 Om du vore jag så skulle du redan avstå från att ta en BC. Jag har redan haft en Collie med vallningsbehov som kom att valla allt från människor till traktorer när hon inte fick utlopp för sina behov och jag sätter mig inte i den situationen igen. Därför blir det en jakthund nämligen en Tollare.

Alex
0

#71 Vallar hon inte med sina hundar och har tagit kullar är de hundarna inte heller registrerade och räknas inte som rasrena.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tangotime
0

#72 Nej jag menar inte att man "bara ska köpa en hund" och ta problemen som dom kommer. Men om man ska JOBBA med hunden och är en AKTIV hundmänniska så tror jag med min erfarenhet av BC som "bara" fått träna lydnad/agility att det ändå skulle fungera fint. SKULLE det då uppstå ett problem så får man ta dom då JA. Det spelar ju ingen roll vad man köper för ras så kan man få problem. Hur många är det inte som bara tränar lydnad/agility med sina BC? Jag vet flera. Om man tänkt igenom sitt hundköp och fastnat för en ras som man tror man kan aktivera på ett bra sätt så varför ska man inte köpa den rasen då? Många skriver väl att BC inte MÅSTE valla…eller?

#73 Eh, trodde du ville ha BC?

#74 Tiken som hon parat är reg men hon har inte vallat med den. Hanen likaså, men valparna kanske inte är det, vad vet jag. MIG spelar inte det någon roll jag samarbetar inte med henne jag umgås bara med henne och vad hon gör är hennes ensak. Dom har ju ändå varit BC även om dom inte haft papper från skk då båda föräldrarna är reg, spela roll om dom "räknas" som blandisar.

monsterblom
0

#75 hundarna måste ha avlagt godkänt vallprov för att valparna ska få papper. annars räknas de som blandraser. så att föräldrarna är reggade räcker inte speciellt långt inom BC världen.

NaimaG
0

#75 Jo men inte ifall hunden riskerar att må dåligt. Sätter hundens välfärd före mina begär. Varför skall jag ha en BC om den verkligen måste valla när det finns så många andra raser istället för just BC. Hade jag kunnat ha BC utan att valla så hade jag gjort det men eftersom BC nu verkligen är i behov av vallning så vill jag inte riskera att ta en hund som kan komma att göra utlopp mot andra saker för att få vallningsbehovet tillgodosätt.

[Malin3033]
0

#75 Jag skulle aldrig ta risken att köpa en BC om jag inte kunde valla med den. Det är mer regel än undantag att en BC ägare som inte vallar med sina hundar får problem.

ingann
0

#70 Jag undrade bara eftersom du så snabbt växlar från att aussien är "otroligt vacker" i #7 till att de inte har ett passande utseende i #56 när du hela tiden pratat om BC som är så otroligt närbesläktad med  aussien utseendemässigt..

/Ingalill

NaimaG
0

#79 Aussie är otroligt vackra men de har inte det utseendet som får mitt hjärta att smälta. Alla har väll olika smak.

ingann
0

#80 Självklart har alla olika smak.. Det var bara en undran från mig då en långsvansad aussie ofta kan bli tagen för en BC…

/Ingalill

NaimaG
0

#81 Jo jag förstår det men Tollare faller mer i min smak än Aussie.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.