Cykla
Vid vilken ålder började ni cykla med era hundar?

Velvet var strax över 1 år då jag började cykla med henne.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2år och hd röntgad.
OT- Vet en kille som börjat cykla med sina hundar (rottis/schäfer och rottis/dobermann blandisar) vid 12-13veckors ålder…lite väl tidigt…. Rottis/schäfern tog jag hand om och höfterna var helt slut… avlivad vid 6år.
När jag fick hem henne typ vid ca 3 års ålder..
Vi har börjat när dom fyllt 1 år.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Vid ett års ålder.
Vid 1 års åldern brukar vara normalt att börja cykla med hunden, innan dess kan ge för stora skador.
Lite innan ett års ålder, men då sprang hon lös längs Göta kanal och jag cyklade i ganska makligt.. Sedan började vi med "riktiga" cykelrundor där hon sprang kopplad bredvid cykeln. Jag har ju fördelen med liten hund att när hon blir trött kan jag sätta henne i cykelkorgen:) Eftersom hon har korta ben kan man inte cykla speciellt fort…Jag har en foxterrier kan tilläggas, liten hund med mycket energi.

Golden helt lös, i promenadtakt längs skogsvägar, för att vänja vid företeelsen cykel, 5-6 mån, fast korta svängar då. Runt ett år eller mer, gärna med kollade höfter och armbågar, så cyklar vi med koppel i promenadsele. Om hunden älskar det, kan det bli en nomesele och drag.
Husky, 6 mån med nomesele, några km första gångerna för att tända hundarna till drag. Ev tidigare med lösa valpar för att lära dem att jag faktiskt kan cykla från dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter