Bilbur till hund - storlek?
Jag kollar lite på bilburar och så. Men undrar lite på måtten. I tidningen "brukshunden" stog det hur man skulle mäta ut sin hunds burmått. Men hur många har så stora burar som hunden ska ha enligt dom måtten? Ser ni till så eran hund bara får plats eller hur gör ni?
Enligt brukshunden skulle man mäta ut måtten såhär:
Längd - hunden från nosspets till sittbensknöl när den står i normal ställning gånger 1,25.
Bredd - hundens bröstbredd gånger 2,5.
Höjd - hundens höjd över hjössan nr den står i normal ställning
Sen står det även att en schäfer ska ha tillgång till ett utrymme som är minst 90 x 60 x 70 cm (längd x bredd x höjd).
Jag har mätt min hund Pippi enligt det ovan och enligt det ska hon ha en bur som är 125 x 60 x 75 cm och hon är INTE mycket större än en schäfer… :S
Jaa, så hur stora är era bilburar och vad har ni för hund, vad får ni fram för mått enligt uträkningen ovan?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag har storlek Large på buren till min hund. Han är 60cm i manken.

Jag vet inte vilken strl jag har till Nadja. Men den är så hon kan sitta och ligga iaf :)
När min storpudel levde hade vi den största som gick in i vår V70. Han kunde knappt stå i den och det var trångt att vända men det gick. Han kunde ligga ner utan problem. Man kan ju inte ha större än det som går in i bilen. Men har man en liten hund är ju måtten viktigare för det är inte alls bra om buren är för stor. Men hur man mäter det vet jag tyvärr inte.

Har varken bil eller bilbur nu, men har haft förr och då mätte jag inte efter hundens storlek utan tog en som var måttanpassad för att ta upp hela bagageutrymmet i bilen (kombi).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag vet inte direkt strl. Men min hund får plats att ligga, sitta med något krökt nacke tror jag så finns det såpass mycket plats att han kan gå ett varv runt sig själv och även då finns utrymme "över".
Mvh Ellenfyrkant

Tack för era svar.
Då vet jag att några här inte mätt enligt det där.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Vi har 2 jackrussel och den är så står att båda kan ligga och sitta och stå utan problem samtidigt:D
finns ingen möjlighet att vår schäfer (71 cm i manke) skulle kunna ha en bilbur i en vanlig kombi typ V70 enligt alla föreskrifter och rekommendationer. Han sitter i en Robust dubbelbur (har hela utrymmet) och mår toppen. Däremot har vi haft honom i en halvbur tidigare och han trivdes toppen men vi gillade det inte så den byttes ut mot helbur.
Taxen har en mindre bur såklart men fullt fullt tillräckligt, skulle gå in en till lika stor vovve med honom.
Vad många inte tänker på är att man inte heller ska ha en för stor bur då hunden kan skadas vid olycka pga det.
Jag har en jack russell, hans bilbur har måtten L:60 B:46 och H:50