Utbildningar?
Vill först be om ursäckt ifall jag bombarderar er med mina miljontals frågor och trådar men här kommer en till för glädjens skull.
Jag har varit hundägare i drygt 15 år, har en far som är hundförare och gått miljontals kurser inom brukshundsklubbar. Men jag vill gärna ha någon form utav utbildning rörande hundar.
Vet ni om någon utblidning man kan gå och i vilken omfattning den utbildningen sträcker sig?
Jag vill helt enkelt mer än gärna engagera mig mer i hundvärlden än vad jag redan gör. Jag vill kunna hjälpa till och göra skillnad för Sveriges hundar.

Finns säkert en hel del, men att utbilda sig till instruktör via SBK kan kanske vara en god start?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Det var där ludde tog sitt diplom i allmänlydnad. Frågan är bara hur och var deras instruktör kurser hålls.
På de klubbar som är i behov av instruktörer! Det tål att nämnas att det finns många fler hund(tränings)klubbar än SBK. De kan också ha mycket seriösa kurser. Själv har jag gått en ytterst oseriös kurs på en brukshundklubb, men det var en del år sedan och torde höra till ovanligheterna…
Har kontaktat SBK ang deras utbildning till instruktör. Hade några frågor så jag skicka mail.

Vill du lära dig med om hund, kan jag tipsa dig om HUND3, en fördjupande hundägarutbildning, his hundutbildningsgruppen. Gillar du deras tänk, kan du utbilda till till hundkursledare och problemhundsutredare där, de har även hunddagisutbilning och blodspår som berikning.
Jag har gått HUND3, hundkursledare och blodspår, och är jättenöjd!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Håller med Vattnadal. HUND3 eller jag tror den heter HUND2 nuförtiden (?) är en otroligt bra start om Du vill lära Dig mer. Det är både en mkt bra start till en kommande instruktörsutbildning och för att lära sig mer som hundägare. Jag har gått både HUND3, instruktörsutbildningen och problemhundsutredar-utbildningen hos dem och är mer än nöjd! De har ett mycket bra hundtänk som är baserat på forskning och erfarenhet.

Det var HUND2 ett tag, sen kom de på att det behövdes 3 helger i alla fall. Så nu är det HUND3 igen!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kan bara hålla med föregående talarna, HUND3 är super!
Det finns ju även YH-utbildningar (fd KY-utbildningar) ex. Säbyholm utbildningar i Bro har fått gdkänt att starta en YH-utbildning som heter Företagande inom hundbranschen, tror den är 2år, och det brukar krävas högskolebehörighet för YH-utbildningar.
Skolan borde kunna ge mer info ifall man ringer till dem. Jag vet tyvärr inte om det är fler skolor som fått tillstånd att ha en sån här utbildning för vuxna på den nivån.

#7 Ja en HUND4 kanske hade varit mer rätt!