Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2918 ggr
CaithSith
0

Lära sig att valla?

Vi är lite inne på att skaffa en finsk lapphund emot sommaren. Och de har ju tidigare används som vallhundar - jag har inget stort intresse av vallning men jag kom att tänka på att det vore praktiskt att kunna valla in våra utehöns på sommrarna(och en "kul grej" att göra med hunden). Vad tror ni om den idén? Måste hunden valla "året om" om man har lärt hunden det? (har hört att det är så med vallhundar..)Eller finns det andra negativa delar med att "träna upp" vallningsinstinkterna? (det kanske inte ens är säkert att vår hund kommer ha några såna instikter kvar, men iallafall?)

Sen har jag ingen aning om hur man tränar upp en hund till att valla - finns det kurser i vallning man kan gå eller vart börjar man? Glad

Mischa
0

Om hunden har vallinstingt och man väcker den så har ju hunden lätt för att plocka fram den, speciellt om den kanske inte får så mycket annan sysselsättning.

Men oftast brukar man inte förespråka att tända en border collie på får om man sedan inte kommer ha tillgång till att kunna valla.

Och det är rätt stor skillnad på styrkan i vallinstingt hos BC och lapphundarna.

Du får gå kurs, kolla på SVAK's hemsida.

≧◔◡◔≦

CaithSith
0

Ah okej, tack för svar! Jag har tänkt träna agility främst med den så vallning är inte nåt jag tänkt mycket på, bara kom på det. Men det vore ju skoj om det gick.

Alex
0

Gå en kurs, så får du lära dig. Hur höns är att valla vet jag inte, ankor ska ju vara svårare än får i alla fall, så risken finns ju att även höns är av den lite svårare graden. Så då bör du ju se till att lära dig (och hunden) ordentligt med instruktör. Glad

Min erfarenhet är att det inte är någon som helst fara att tända en vallhund och sen inte valla regelbundet. Visst, bc möjligtvis, men även där är min erfarenhet att en bc som får för sig att valla annat gör det även om den aldrig tänts på något, då de har det så starkt i sig.

Jag har själv haft en australian kelpie från "vallningslinjer" som jag var på vallningskurs med. En gång. Han vallade hur bra som helst från början, dvs mycket vallning i sig. Men det var aldrig några problem i vardagen efteråt. Han blev intresserad när vi stötte på fårhagar på promenaderna, men mer än så var det aldrig. Flört Så att så länge det inte handlar om border collie eller working kelpie/australian stock dog, så är min erfarenhet att de klarar sig alldeles utmärkt med annan aktivering även efter de fått valla. Och en finsk lapphund är ju inte alls någon utpräglad vallhund längre, så där är det bara att köra på. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Xondah
0

Jag har själv en lapsk vallhund som ska få testa på att valla renar i slutet av sommaren. Ska få lära mig en del om renvallning och sen får vi se hur de går, vill ju göra de finska renvallar testet med honom när han är redo.

Och han kommer inte valla annat än renar som jag tänker nu, och de kommer inte bli regelbundet efterssom jag får åka en bra bit till han som har renarna. Men han kommer få mycket annan aktivering. En dag vill jag ju förstås ha egna renar, men de förblir en dröm än så länge! ;)

Lapphundar vallar med skall vilket är bra när de vallar renar, men jag har hört en del lapska ägare som testat på får och då skrämdes fåren av skallen. Lapphundars skall har ju en del styrka i sig om man säger så. Min hund har en halvbror som vallar får så ibland funkar de ju. :) Vissa tänder inte alls till på att valla annat än renar. Men försöka tycker jag absolut du ska göra. :)