Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7774 ggr
ChristineL
0

Att introducera valp till vuxna katter.

Snart ska vi äntligen få hem våran fodervalp! Mitten-slutet av april är det dags, en schäfer är det.

Min fråga är hur jag på bästa sätt ska introducera den till våra två katter? Dom har träffat hundar förrut då jag är dagmatte ibland, är inte överförtjusta utan håller sig mest undan, säger ifrån om hunden blir för närgången. Hunden vi brukar ha är dessutom van vid katter från sitt eget hem. Det jag inte vill är ju att schäfervalpen nu ska tro att katterna är nåt spännande att jaga, utan att det är deras hem i första hand och det är dom som bestämmer.

Alla tips är välkomna! :)

SaraC
1

Om båda parter är vana brukar det oftast inte vara några problem.

Det är bra att dela av med exempelvis ett kompostgaller, om man är osäker på hur hunden eller katten kommer att reagera. Då kan de titta och nosa på varandra och bekanta sig lite på säkert avstånd. Går det bra så testa att släppa ihop dem. Var med så du kan avstyra. Se till att katterna har möjlighet att snabbt hoppa upp på något eller på annat sätt komma undan om de tycker att det blir för mycket. Samma sak med hunden om katterna är på den, se till att den har ett ställe att vara ifred på.

Visst finns det möjlighet att valpen tycker att det är roligt att jaga katterna. Därför är det bra att hålla koll första tiden och se till att alla djur har sina egna ställen att få vara ifred på.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
0

Man kan plocka bort leksaker,ben för slippa MItt Mitt första tiden. men valp brukar gå bra för de ser att det är e liten bäbis, sen tycker jag att 1 svara bra på allt.

ChristineL
0

Tack! Ja kompostgaller är något vi har funderat på :) Det kan man kanske hitta på typ rusta eller plantagen då? Tänkte att galler också kan vara ett sätt att ensamhetsträna lite på? Att hunden får vara i ett rum med gallret för? Eller är det bättre att stänga dörren då? Kommer säkert komma med femti konstiga frågor till :P

SaraC
0

#3 Ja, det brukar finnas på typ Biltema, Rusta, Granngården och liknande för en billig penning Glad

Jag tror att det är lättare att träna ensamhetsträning genom att stänga en dörr. Meningen är ju att man ska vara tyst på andra sidan dörren eller gå därifrån en liten stund, så att inte valpen hör och vet att du står alldeles vid dörren. Vet valpen att du är där på andra sidan kommer den bara undra varför du står där och vänta tills du kommer in igen, kanske gnälla efter dig. Den ska tro att du är borta och målet är att den så småningom ska tycka att det är ok att du är borta en stund.

Men kompostgaller brukar vara guld värda i många situationer, det upptäcker man snabbt Glad Jag tycker till exempel det är bra att spärra av med när jag är upptagen med något och inte har så stor koll på vad valpen gör - så jag lättare upptäcker om den till exempel visar tecken på att vara nödig eller är på väg att hitta på något bus.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar