Fodermängd??
När vi fick hem Mysak vår labbvalp så fick vi instruktioner om fodret. 250g fördelat på 4 tillfällen under dagen.
När jag nu läste på säcken får jag inte ihop det!?
Vill någon vara snäll och läsa här och se om ni också tycker att det är fel?
Han är 9 veckor och väger 4 kg.
Enligt den tabellen ska det ju inte vara mer än 130g/dag…
Jag personligen läser aldrig dessa listor utan jag ger lite i taget så jag ser att valpen får det den behöver och att den inte blir för smal eller för tjock… Men generellt så brukar det vara att man ska ta den mängd som står (i ditt fall 130g) och sen kan man öka/minska mängden med upp till 50% beroende på hundens behov…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Som #1 säger, tabellmängden är bara en fingervisning. Det säger ju sig själv att en mängd mat inte kan passa alla hundar som väger lika mycket, det är mycket som spelar in (motion/matsmältning osv.)
Jag skulle ha följt uppfödarens råd till att börja med, alltså 250 g/dag. Om det sedan verkar vara för mycket, eller för lite, hade jag ökat/minskat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack för era svar. Jag fortsätter som jag gör nu och ser om det verkar vara rätt mängd för honom.
Jag håller med #2 att gå först efter vad uppfödaren har rekomenderat sen se hur mycket han äter och i vilket hull han är i. När dom är 9 veckor så gör det ju inget om dom är lite runda fortfarande. Jag reagerade lite på vikten på honom, eller kanske är en vanlig vikt på 9 veckors labbe? Nu när man själv har valpar så kollar man lite mer på sånt och mina ligger på kring 6-7 kg och jag har en ras som har "mindre benstomme" eller vad man ska säga 
#5 Vikter är ju individuellt, sen kanske han har linjer där dom är lite mindre.. nu spånar jag bara så ta ingen personligt
. Såg bilder på han i en annan tråd efter jag skrev här. Han ser ju fin ut i hullet, så är nog ingen fara. Har aldrig sett en tillväxt kurva på hund tidigare så vet inte heller 

#6 Jag tar absolut inte illa upp eller tar något personligt! Jag ber ju er stackare om hjälp. Är ju lite nervig så här i början
Men allt har gått så bra så jag börjar känna mig lite tryggare nu.
Tack för ditt svar!

Tycker också att på bilderna du visat i annan tråd så ser han bra ut i hullet.
Är han liten ska han ju inte väga mer liksom. Allt är ju så individuellt. Tycker också att du fortsätter med mängden uppfödaren rekommenderade. Märker du att han lägger på sig eller så är det ju bara att minska lite då.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi