Frågor om två sorts hundar
Halloj.
Vill gärna ha lite åsikter från er hur en amstaff är i regel, i aktivering osv. Vuxna hundar talar jag då om. Vad gör man främst med dem? Spår? Lydnad?
Har erfarenhet från rottweiler så är ju inte helt grön.
Även vallhundar, finns det de med mindre vallbehov?
Jag funderar inte på att skaffa en men funderade lite ändå. Vi har en kompis med ca 200 får där jag är säker på att vi fick träna ibland. Men just, ibland. Vad kräver dom?
Jag skulle inte vilja skaffa en om jag inte tänker valla, därför jag undrar lite bara.
amstaffen har jag upplevt att den kan variera i aktivitetsbehov, men dom kommer ju inte upp till rottisnivå, dom är däremot med på det mesta.
när det gäller vallhundar är det i princip enbart border collie och australian stockdog (working kelpie) du skall hålla dig undan om du inte vill ha en utpräglad vallhund.
≧◔◡◔≦

Grejen med amstaff är ju att det är svårt att hitta seriösa omplaceringar. Jag söker vuxen hund, och vill inte ta över en som bott hos en kille på 20 år som haft en cool och tuff hund med nithalsband.
Jag är väldigt fäst i vallhundarna, deras utseende och vilja att vara till lags. Samtidigt är jag vettskrämd, då vi hade en vall-blandras som ej finns i livet längre pga. hans mentalitet.
Ni som har vallare, hur ofta vallar ni? Vad gör ni mer än så?
Amstaffen är en glad och social hund, som kräver en bra ledare. Funkar bra på lydnad och spår, samt inom brukset med, amstaffen börjar komma mer å mer på bruksklubbar.
Amstaffen är en hund som kan anpassa sig väldigt bra å ahr lätt att slapna av i alla miljöer, sen e den en rolig träningskompis, Man får testa sig fram med sin amstaff sen fråga ev uppfödare om hur deras hundar är. det är inte alla uppfödare som är så aktiva inom lydnad, men de kommer mer å mer. (om inte alla har börjat nu med sina hundar vill säga)
Man får inte vara slapp i uppfostran utan dem kräver extra.
den kräver ganska mycket motion, men behöver lika mycket hjärngympa. och dessa hundar kan hoppa ganska högt med (vad jag har märkt)
Är hur underbara som helst mot barn, finns ingen bättre hund när de gäller den biten.
de va lite, och detta är av egna erfarenheter de jag har skrivit, sen av dem som jag ahr pratat med.
Annars e de bara lägga till mer.

Du får gärna utveckla mycket motion och mycket hjärngympa?
Det är olika för alla, vad jag märkt :)

Jag har två briarder, som är från gruppen vallhundar. Men jag vallar inget med dom. Ska dock testa på att valla med den yngre nu i sommar på ett helgläger.
Men inget jag kommer göra ofta tror jag. Sen finns det fler vallhundar som inte är så utpräglade som dom raser #1 nämnde.
Tänk också på att fåren bör vara invallade innan du vallar med nybörjarhund. Det är vad jag fått höra. Är ingen expert i ämnet. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Nu är detta ju inte aktuellt, jag bara önsketänker 
Men fåren är invallade och nybörjarvovven skulle i sådana fall ha hjälp av en BC som sköter fåren i vanliga fall.
Hmm vuxen hund då kan du hitta bodercollie som inte funkar för valla, eller inte har vallinstinkt. Jag har vuxen omplaceringshund arbetar med lydnad,spår och kontakt mm

Amstaffen har stort jaktbehov också, så vill du kunna ha lös hund så är det viktigt att berika jakten =)
Vad menar du med vallhund? Finns ganska många sådana nämligen ;)
Vad är Ditt Mål med ditt hundägande? Vad vill Du göra med Din framtida hund?

Ja jag menar vallhundar i allmänhet :)
Att äga en vallhund är inget jag siktar på som nästa hund, kanske efter det. Men dom tilltalar mig väldigt mycket och jag vill gärna veta hur dom aktiveras av de flesta, hur mycket de vallar och vad de gör mellanåt.
Mitt mål är att ha en kompis, på skogspromenader, med när jag kör min häst, och jag vill även lära mig spåra. Jag tycker eftersök verkar jätteroligt! Skulle jag någon gång ha en vallhund skulle jag vilja ha en med mindre extrem vallinstinkt, jag har ju trots allt inte egna får och söker inte en "hyperaktiv" hund. Jag skulle i sådana fall valla ibland, för skojs skull hos en kompis med över 200 invallade får, och BC-vovvar som hjälper till.
Funka med kissen, kunna lämnas ensam ett tag osv. men det är ju mer uppfostran.
Ja, det är väl det!
10, Vill man inte valla så bör man kicka på annan ras det finns ju oändligt många hundar som söker nya hem även renrasiga vovvar :) Men så finns det även vallhundar som inte vallar lika så jakthundar som inte jagar, dok tycker jag de gärna tar spår men tröttnar efter en bit. Lite o tänka på :) Själv har jag en omplaceringstik blandras, kanon trevlig arbetat mycket med hennes självförtrående och byggt så är ett bra team hon o jag genom olika saker typ kontakt o lek. man kan hitta fina guldklipar där ute :) lycka till

#11 Ja, jag är inte inne på en vallras (tyvärr) för jag tycker jag kan erbjuda för lite.
Är extremt rädd att ta på mig mer än vad jag vill/klarar av, sedan vår förra hund som tyvärr togs bort.
Raser jag skulle kunna tänka mig om mentaliteten passar är väl labbe, golden, rottis, amstaff, fralla (enda mindre hunden, sjukt rolig hund), sheltie. Ja just nu kommer jag inte på fler men tips mottages gärna!
12, vi valde efter hjärtat det blev en blandistik på 4 år lite arbete men så har hon alltid vart snäll o trevlig. Jag tycker att man ska titta efter en seriösperson som söker nytt hem till sin vän. Vill du ha renrasig hund så finns det deras klubbidor man kan kolla på ofta finns det omplaceringshundar därigenom :) Jag tycker man ska ställa krav lika så ska ägaren till hunden ställa sina krav. Glöm inte att kräva ny besikning på hunden, om man kan gärna besöka hunden 2 gg. Sen kan du välja många raser :) och stirra dig inte blind på just en hund utan sök på eran vovve finns säkert därute o väntar på er :)
Finns otroligt många vallhundsraser som inte vallar. Så jag tycker inte att du ska ge upp hoppet för en vallhund om du är ute efter den typens mentalitet.
Ett exempel på vallhund som passar aktiva, vanliga hundägare som inte har tillgång till får. Shetland Sheepdog. Den hänger med på allt! Jag kör eftersök med min tik och hon totalt älskar att spåra! Vi kör även lydnad, agility och freestyle.
En annan vallhundsras är Collie, lång som korthårig. Om du är ute efter en lite större hund.
Andra vallhundraser utan extrem vallinstinkt (hundar som vill valla för att må bra) är även Briard.
Vill du ha en lite aktivare hund än ovanstående (men som fortfarande inte behöver valla) är Lancashire heeler, Schäfer och Pumi.
Skriv upp en liten lista med de raser du skulle kunna tänka dig, läs på om varje ras. Och framförallt - låt det ta tid! Ju mera tid du lägger ner på att Just hitta Din ras, ju mer förberedd kommer du vara som hundägare och även om du då väljer en lite aktivare ras, så vet du vad du har att vänta dig.!