Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2271 ggr
diva
0

frenetiskt slickande på tassar

Min mamma har en liten foxterrier på 5 år. När hunden var ung så började hon slicka på sina tassar och ben och jag sa att hon gör det för hon är uttråkad. Min mamma skaffade en katt och dom hade jättekul tillsammans och då slutade hunde slicka. Nu fick mamma ta bort katten och hunden börjar slicka igen. Jag vet att det är ett rastlöshet symptom, men mamma är gammal och orkar inte aktivera hunden så mycket längre. Jag själv bor ganska lånt från henne och kan bara hjälpa henne 1 gång i veckan, med mental och fysisk motion. Nu till rådet. Kan man smörja på något på bena som inte är giftigt, men som avskräcker henne från att slicka. Hunden är inte så glad i hundben och sånt som kan sysselsätta henne heller.

Xondah
0

De enda rätta är väl att hunden aktiveras, finns det inget sätt att lösa de på? Kanske någon som för en liten summa som ställer upp och hjälper din mamma? :)

Får hunden stimulans för sitt jaktbehov?

Mitt tips är att lägga blodspår.

diva
0

Då hunden var yngre så testade dom just det med att lägga ut blodspår och hunden var jätteduktig. Men som sagt min mamma är 70 år och inte så pigg längre. Ska prata med henne om det du föreslog. Jag försöker så gott jag kan att aktivera hunden då jag är hos mamma. Hon vill verkligen jobba mentalt. Det märks då jag tar henne. Jag ska ha hunden 2 veckor i sommar och då ska jag prova det här med blodspår. Jag bor själv på landet, nära skog så det blir perfekt. Då får hon jobba lite

AnneN
0

För att lära hunden trix så behöver man inte så god kondition själv för det kan man ju göra hemma på tex tv-rumsgolvet, det ger hunden mentalstimulering och kan hjälpa göra att den slutar vara understimulerad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

diva
0

#3 jo det är sant. Mamma brukar gömma godis och sånt och sessan får leta rätt på det. Det tycker hon är roligt, men trix är nog lite svårt för hon är absolut inte lättlärd. Tjurig som tusan om hon sätter den sidan till. Men jag ska lägga fram era råd till mamma så får vi se om det blir bättre

Xondah
0

Vad för sorts hundben får hon föresten? Finns de nån hund som kan motså riktiga märgben?:) Oxsenor och rådjur/älgben är också mkt populärt här hemma.

diva
0

#5 Vad jag vet så är det såna här ben som är av torkade hudar. Ok ska framföra det till min mamma. Tack för råden

Mischa
0

märgben är toppen, går att köpa i dom flesta mataffärer, efter märgen är borta kan man frysa in något annat gott i dom.

≧◔◡◔≦

diva
0

#7 ok