Valp hem idag!
Jag och pappa var nyss och tittade på en liten valp, och nu har vi bestämt oss för att köpa honom :D Ägaren kommer hit med honom ikväll eftersom vi inte har bil.
Det är en liten Chihuahua hane (ca 25% pinsher) som är så otroligt söt! Han verkade lite reserverad när vi kom dit. Ägaren trodde det berodde på att hans syskon nyligen blivit sålda eller liknande… Men han var otroligt go när man höll honom, då la han huvudet mot halsen ..
Har ni några tips på hur han ska känna sig extra trygg när han kommer hem? Eller ja, några tips överhuvudtaget..;) Var bara tvungen att skriva av mig lite :))
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Ta det lugnt och var bara helt normala, tassa inte på tå bara för att ni inte vill göra hunden stressad för då kan ju hunden känna att ni spänner er för att ni är oroliga, låt hunden vara med och se och var trygga med varandra och uppfostra hunden redan från början om vad den inte får och får göra.
Vet inte om detta gjorde er klokare men en trygg hund är en hund som har en trygg ledare.

Hur var mamman till valpen? Var hon tillgänglig och social?
Som #1 skrev försök vara som vanligt. jag skulel naturligtvis inte ta hem en massa männsikors som får titta på valpen. Första veckan skulle jag bara ägna åt att vara med mig och bli trygg med mig och bygga relation. Leka och lära valpen så att man får bli valpens trygghet.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Okej :) Jag hoppas det blir bra, de verkade glada och snälla. Den lille följde efter oss när vi gick runt och kikade nyfiket hela tiden
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Jag måste bara fråga en sak. Hon sa att han är vaccinerad, chippad och besiktad. Men inte den här dolda fel försäkringen, är det något att oroa sig för? Kan vi försäkra det själva eller så..?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Dolda fel försäkringen är uppfödarens försäkring som denna tecknar och har inget med er vanliga försäkring att göra. Den tecknar alltså inte ni som köpare. Men det kan vara till stor fördel om ni har samma försäkring som uppfödaren har sin dolda fel försäkring i. Vet inte hur många balndis uppfödare som brukar teckna sådana dock, men uppfödaren kan bli skylldig att ersätta för dolda fel. Den skyldigheten har h*n vare sig h*n har försäkrat eller inte. Vilket bara kan slå tilbaka på uppfödarenm och egentligen på er också eftersom er försäkring INTE kommer att täcka för dolda fel och om uppfödaren inte har dolda fel försäkrat och har pengar att ersätta er så får ni ingenting, även om hon enligt lag är skyldig det.
Om hunden är vet besiktigad, har ni sett det protokollet? Om anmärkningar finns kan det komma att påverka er vad er försäkring täcker i framtiden.
En dolda fel försäkring ska täcka upp till hunden inköpspris, vet inte hur mycket ni betalade för den?
//Angelica

Hoppas att ni har kollat upp föräldrarnas hälsostutus med. Vet inte allt vad man kollar på dessa raser med det kan du kolla upp på rasklubbarnas hemsida så att föräldrarna är vetkontrollerade ev. röntgade m.m.
//Angelica
Du skriver att uppfödaren sa att hunden var besiktad chippad och vaccinerad. Men du har väl fått papper på allt??? Eller? Finns det inga papper skulle inte jag lita på uppfödaren. Hur gammal är valpen? Om valpen inte är mer än 8veckor ska den ha en till vaccination när den är 12veckor.

Håller med #7, ni ska så klart få se alla papper och inte bara gå på säljarens ord.
Om uppfödaren inte har uppvisat detta så kan ni alltid avvakta och be att få se allt först innan ni köper hunden. Uppfödaren uppskattar nog bara att ni är engagerade och seriösa, om inte uppfödaren förstår det så är det ändå ingen seriös person och då bör man kanske fundera på om man vill köpa hund därifrån. Det är trots allt en familjemedlem som man ska leva med i förhoppningvis många år framöver.
//Angelica

Vi har fått alla papper. Han är 10 veckor så vi ska vaccinera en gång till - ja. Vi frågade om vi skulle skriva ett avtal eller liknande, och hon sa att hon inte gjort det med de andra köparna men att hon kunde återkomma med något slags kvitto eller något..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Han är förresten hemma nu, otroligt lugn och gosig, la sig till ro i min famn på en gån goch somnade :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Oj 
Jag skulle inte låta uppfödaren åka hem utan att skriva på papper. Ni kommer förmodligen aldrig att kunna hävda att hon ska ersätta er för eventuella dolda fel utan något som helst överlåtelse avtal. Det blir pengar ur er egna fick i så fall… Låter ju mindre seriöst av uppfödaren
Lycka till med lilla valpen!
//Angelica

Ja kanske det. Men vi vet ju var hon bor, får väll åka förbi och skriva något avtal av något slag :S
Tack
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Det kan vara en god idé.
Du får gärna lägga upp liten bilder på valpen också 
//Angelica

Bild.. Han är sötare i verklgheten! :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Fast numera heter han inte Zeb, nu heter han Milton ;P
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
tyckte zeb var skit sött till han:)

Han var väldigt söt! :)
//Angelica
Söting, detta med försäkring har inte alla uppfödare på mixar många har det men inte alla. Bara försäkra den lille så snabbt ni kan :) Stort grattis !!! 

Vilken liten sötnos, puss på nosen får han
Lycka till med den lille!
det är en blandras som jag förstått. dom som föder upp blandraser tecknar sällan doldafel försäkring…
S*Winsnes Wilda
#22 Det blir vanligare och vanligare på blandraser efter som ALLA uppfödare har skylldighet att ersätta dålda fel i 3år.
Det är ett köpeavtal du ska skriva på. Inte ett vanligt kvitto. Men om uppfödaren skriver ett eget kvitto så var NOGA med att hundens chipnr står på lappen och att du står som ägare på kvittot. Då har du gjort vad du har kunnat. Jag tycker inte uppfödaren låter seriös för fem öre så jag håller tummarna att din valp är frisk och att ni har turen på er sida. Söt var han i alla fall!
Småhundar har ofta problem med patellaluxation. Så man ska fråga efter föräldrarnas knäledsstatus när man köper liten hund. De flesta blandrasuppfödare tecknar inte dolda fel-försäkring, men det finns trots allt en hel del som gör det. Den går att teckna upp till att valparna är 12 veckor, så tipsa gärna uppfödaren när du är där för att skriva avtal!
Uppfödaren är som sagt ersättningsskyldig mot dig även om det inte finns en försäkring, men det kan ju vara lättare att verkligen få pengarna om det finns en.
Lycka till med valpen!
Naaw en chipin. Blir alltid lite extra glad när jag ser någon med samma blandning som min.
Grattis till valpen. Han är jättesöt.
22, där tycker jag du har fel ser mer o mer att de doldafelförsäkrar 3 år.
Och gör även nu friskhetstester på sina avelsdjur. Jag hoppas att alla kommer göra detta för då vet man lite mer vad man köper givetvis ingen garanti. :)

Tack hörrni :) Han är jättego, världens mest mysiga. Följer efter mig som en skugga och vill gosa och ligga på bröstet med nosen inborrad i halsen och sova :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Vilken sötnos!