Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5796 ggr
NyblivenMatte
0

Valpar och sömn

Jag har två frågor kring valpar och sömn.. Ungefär hur stort sömnbehov har en valp? Och är valpar som små barn och har ingen koll på när de blir trötta?

Min valp blir vad jag tolkar som övertrött. Först leker han "snällt" men efter ett tag blir han en galen piraya som tuggar på matte och allt annat som är närmre än tre meter från hans mun. Tar man då tag i honom och "tvingar" honom att ta det lugnt så tar det max fem minuter innan han sover..

ingann
0

Ja, jag tycker att jämförelsen mellan bebisar och små valpar är ganska bra Glad Bebisar sover, äter, får ny blöja, jollrar lite och somnar igen, valpar sover, rastas, äter, rastas, leker och somnar.

Tycker att din valp låter helt normal;) Att han tuggar på allt och alla låter som att det kliar i tänderna som kanske är på väg för att bytas ut mot de "riktiga" tänderna Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tangotime
0

Valpar är ju även som barn med att vilja smaka på allt. Att prova sina tänder och tugga på allt är ju det valpar gör "mest". För dom tuggar ju gärna på allt från början, långt innan dom börjar byta tänder.

Tizzla
3

Jag tycker det låter som att han är övertrött! Som övriga skriver så tuggar ju gärna valpar på allt…men om han går över i "pirayamode" från att ha varit busig så är det nog tröttheten som kommer smygande.

Lär dig läsa din hund så att du kan se tecknen straxt innan, eller så bara bestämmer du efter en stunds lek att nu varvar vi ner! Med lite lugnare lek/han får fortsätta på egen hand/någon liten passivitetsövning/ett ben att tugga på (valpar har ju ett enormt tuggbehov) så kommer han att kunna känna själv att han är trött!

Lättaste sättet att få en stressad hund är att hålla igång en valp som egentligen är trött (men som inte vet det och aldrig skulle erkänna detFlört).

Det är inte svårt för en hund att lära sig att leka och hålla igång, desto svårare kan det vara att lära dem koppla av, så glöm inte passivitetsövningar. Det är när man har en valp (som faktiskt inte orkar hålla igång hur länge som helst) som man har guldläge för passivitetsträning.

Självklart ska han få busa/leka/springa också, men det gör ni redan…så det skriver jag inteOskyldig och jag tycker du gör helt rätt när han kommer in i ett sånt "pirayamode"Glad Jag hade nog lugnat ner det värsta först och sen gjort lite enkel massage för att få en riktig mysstund!