Nybliven hundägare, tips ang mat!
I torsdags fick vi hem vår lilla prinsessa, en finsk lapphund på 1,4 år. Hon har C-D höft, och 5 kg´s övervikt hon behöver bli av med. I hennes förra hem har hon gått på lösdrift och ätit Axess foder, och vi hade tänkt att ändra så hon äter morgon och kväll, med lite ben och smakbitar där emellan. Vi vill vänja henne vid Eukanubas helfoder, då jag tror det är nyttigare.
Det jag undrar är, att hon verkar hittills otroligt kräsen. Till en början blandade jag Axess med Eukanuba, men det ratade hon totalt. Mjukade upp fodret med lite vatten, men det dög inte heller. Blandade i lite paté eller annan burkmat och då slickade hon glatt i sig det men lämnade kvar kulorna.
Imorse fick hon först bara kulor men åt ingenting. På med lite paté så åt hon liiite. Tog en promenad på 1 timme, då åt hon någon tugga till. Kläckte över ett ägg som hon älskar, och det slickade hon i sig, men inget mer. Vill inte ha maten framme hela tiden då jag inte tror lösdrift är bra för henne med tanke på vikten…
Vill gärna ha tips på hur jag ska gå tillväga för att få henne att äta! Tacksam för svar!
Jag tror inte att vikten påverkas av att maten står framme så länge du inte fyller på med mer mat än hon ska ha. Däremot kan det vara så att hon äter bättre om hon får mat som sen plockas bort. Men efter som hon är så ny hos er kanske ni ska ta det lugnt med alla rutin ändringar. Är hon van vid att maten står framme kanske hon äter bäst om hon får gå och pilla i sig mat när hon känner för det själv. Det här med att börja blanda i massa gott kan ju få konsekvenser i längden. Dels för vikten beroende på vad du blandar i maten. Men också för att hon säkert kommer lära sig att hon får gott på maten om hon inte äter.
Med tanke på hennes vikt och hennes hd fel ska du nog ta det lugnt med promenaderna ett tag och få ner henne i vikt på annat sätt. Simning är ju bra. När hon är i form kan du börja motionera mer. Men att hårdträna en överviktig hund med dåliga höfter är en dålig idé.

Jag skulle göra som så att vänja henne vid den mat du vill ge henne. Ställ sedan fram matskålen när det är matdags. Låt den stå framme en timme ungefär. Ta bort den och gör samma sak vid nästa gång det är matdags. Till slut kommer hon äta om hon är hungrig. Men din hund har ju 5kg övervikt så det är nog ingen jättepanik över att den inte äter. Om det inte kan vara så att den har ont i munnen någonstans eller så.
Ang att få ner hunden i rätt vikt är simning mycket bra och skonsamt för leder. Du kan även ge kosttillskott för lederna. Det är väldigt viktigt att hon kommer ner i rätt vikt snart så det inte är för stor belastning på höfterna. Långa promenader i början är inte att rekommendera. Bygg upp muskler (med simning exempelvis) och gå kortare promenader 15-20min några gånger per dag. Se till så det är jämn fördelat med promenader och lika långa varje dag. Så att det inte ena dagen är 1h sammanlagt och nästa dag 3 timmar och sådär. För då blir det ingen bra träning.
Tjaa, det var väl lite vad jag hade att komma med nu.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Just det, en sak till. Lägg inte på något extra bara för att hon inte äter. Nu är det det här som serveras helt enkelt, ät eller välj att inte äta. Hunden är inte så dum så den svälter sig själv.
Kan ju såklart vara bra att kolla med en veterinär så inget är fel som jag skrev tidigare, med att hon inte äter.
Ha en bra dag!
Är hunden veterinär besiktad?

Tack för alla svar!
Jag trodde inte långpromenader var dåligt för höften och lederna? Hon är van att springa fritt ute och gå timslånga promenader. Jag har trott att det bästa var att ta en långpromenad per dag och resten korta kissrundor.. men vart simmar man såhär års..?
#4, den 23:e blir hon veterinärbesiktad, skriver på papprena för henne först då.
#5 Okej, personligen hade jag aldrig tagit hem en obesiktad hund eller tagit hem den och sen skrivit på papper om något skulle hända.
Simmar gör man på ett hundsim eller hos en veterinär som har hundsim. Var bor du?
Nej, jag rekomenderar inte långpromenader med hd belastad hund. Har hon pålagringar också?? Försök att gå normala promenader 3-5gånger om dagen i stället för en jätte lång.
Någon som vet nåt om "Hokamix" (stavas det så) jag gav det till min omplacering som hade D höfter efter rekemendation från någon. Det är ju hur länge sen som helst. Kanske finns något bättre nu??

Långpromenader behöver inte vara dåligt för en hd-belastad hund som har rätt muskler och inte är överviktig. Men för en hund som är överviktig och har hd-fel är det inte så bra. Som #6 sa finns det hundsim där man simmar med hunden. Då får man också hjälp hos dom och kan komma fram till något bra träningsprogram. Kanske du även kan få tips på vad du ska göra hemma, dvs långa vs korta promenader och annan träning.
Ha en bra dag!

Jag bor i Karlstad, googlade lite och hittade ett hundsim här i närheten.
Kommer nog göra som såhär tills hon blir besiktigad, att hon får mat morgon och kväll (bara torrfoder), och promenader på ca 20 min ungefär 5 ggr/dag. Sedan får jag kolla vad veterinären säger om hur jag ska gå tillväga på bästa sätt.. Hon är ju van från sitt förra hem att ta långpromenader och springa fritt, så risken är väl kanske att hon blir gnällig och rastlös om vi bara går korta rundor.. men så får det väl vara då, vill ju göra det allra bästa för henne!
(sedan åt hon en del valpfoder hos förra ägaren, och även bullar/mackor och mycket rester.. så bara att vi får ordning på maten kanske förhoppningsvis gör sitt!)
#8 Blir hon rastlös får du aktivera skallen på henne! 
Långpromenader behöver inte vara skadligt eller göra ont för hunden, bara för att den har HD-fel. Kolla med vet. under besiktningen! Att bygga upp musklerna kan många gånger t.o.m. vara bra för höfterna, och simning eller att få springa fritt är minst skadligt som träningsform. Sen ska ju allt se i relativa och måttliga mängder för varje enskild hund, som med allt annat.
Jag hade absolut inte låtit maten stå framme någon bestämd tid, det är enligt mig inte något hunden uppfattar och lär sig utan går hon ifrån så försvinner maten direkt, iaf i mitt hem. Sen får de sällan mat i skål utan får jobba för maten under dagen, men det är ett sidospår.
Att gå och småäta kan iofs fungera om man har koll på att hunden äter och hur mycket, men inget jag gillar eller rekommenderar. Behöver du dessutom få bort hennes gamla matvanor för att ordna upp vikten så gäller konsekvent arbete. En frisk hund svälter inte sig själv! Då hon är ny hos dig kan det ta ett tag innan hon landat, men är hon frisk så kommer hon äta när du ger henne maten till slut. Och inget daltande med mutor på eller blandat med maten ;)

Mycket bra tips jag fått här!
Det bästa är nog att kolla med veterinären helt enkelt och först och främst få veta att hon är frisk, och få råd om hur jag ska gå vidare.
Hon äter ju gladeligen allt som är gott, så det verkar ju inte vara så att hon inte vill äta alls.. när vi har gått långpromenader har hon knatat på fint och verkar glad och pigg, det verkar inte vara jobbigt för henne att gå heller, vilket ju är skönt.. men det är kanske bättre att avvakta med långpromenaderna tills jag fått utlåtande från veterinären.
Beträffande maten så hade jag bytt mat då hon uppenbarligen inte tycker om den.
Inte kul att behöva vänjas vid att äta något man inte tycker om.
Färskfoder kan inte många hundar motstå och det borde finnas i din närhet.
Vi ger Bravo och Nordic och trots kräsna hundar äter dom gladeligen!
#10 Skulle du kunna förklara varför inte maten skulle stå framme för viktens skull. Om en hund ska äta ex 4dl/dag så går hon väl inte upp mer i vikt om hon äter när hon själv vill än om hon måste äta två gånger om dagen på bestämda tider.
Jag har aldrig fattat det här med bestämda tider. Dom är ju inte "byggda" för att äta två gånger om dagen på exakta tider, det är ju något vi har kommit på, eller?
Om jag skulle ge min vita toy mat två gånger om dagen och plocka bort det så fort han inte åt så SKULLE han svälta. Han petar i sig lite mat då och då under dagen trotts att jag provat ALLT. Han har ingen aptit på något och ser ut som ett spjälstaket.
#13 Det jag pratar om är konsekvent arbete kring hela matsituationen - hunden har tidigare haft mat dygnet runt plus massa annat som hon fått. Ska vikten ordnas upp och TS har beslutat sig för att byta foder så gäller det att vara konsekvent som i "detta är vad som erbjuds". Att då plocka undan den ständiga möjligheten till mat och alla "tillägg" kommer göra det mer värt för hunden att faktiskt äta det som ges chans till. Sen om detta är 2, 14, 35 gånger om dagen är sak samma.
För så är det ju i naturen, inga bestämda tider precis som du säger men inte heller finns det mat framme helt gratis hela dagarna. Är man hungrig så får man ta chansen och annars gå hungrig tills nästa gång. För ingen frisk hund svälter sig själv, behöver den mat så äter den vilket gäller även din hund. Därför skulle jag råda dig att besöka en veterinär.

#12, Jodå hon tycker allt om den.. Axess är ju den hon är van vid hemifrån och den nya ger jag som godis vid belöning och det slukar hon allt.. det beror nog mycket på att hon helt enkelt väntar på någon bättre, vilket hon ju fått tillslut.. så dum är hon inte.. men ska låta henne få äta det som finns i fortsättningen, då jag vet att hon gillar det men bara blivit lite bortskämd.. sen är hon ju inte van att äta två gånger om dagen heller utan plocka när hon känner för det.

#14, Håller med dig där. Det här med att äta när som är ju något människan hittat på, i naturen äter visserligen inte hundar på bestämda tider, men de går inte och småäter hela tiden.
#14 Han är undersökt av veterinär otaliga gånger och det finns inget fel på honom. Tidigare hade han tonsillit, men som nu är opererade. På vissa raser är det mer eller mindre vanligt med "kräsenhet" och jag tror att det är ärftligt. Min hund, hans mamma och pappa plus en drös av hans syskon är extremt petiga med maten. Min hund SKULLE svälta om jag tog bort maten för honom. Han spyr galla om han inte äter och mår jätte dåligt, men han vill inte äta när jag ger honom mat. Han mår absolut bäst av att äta när han känner att han måste för att inte börja må dåligt.

Du kan ju köra ett dietfoder för att få ner vikten i raskare takt i början. Eukanuba har ett bra sådant, som säljs i vanliga djuraffärer/hund butiker.
Något att tänka på är att inte ge något annat än hundmaten. Får hunden äta 6 dl på en dag så ska det vara 6 dl, inte en gnutta mer.
Det du vill ha som träninbgsgidis, tar du från de 6 dl, eller tar bort motsvarande om hundmat inte duger som godis.
En hund som är van att ha mat framme jämt bör få ha det. Jag tycker att om man bara har en hund, och den vill kunna ta en tugga då och då, så låt den. Hundar mår bara bra av att få lite möjlighet att styra över något i sitt liv.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#18 Håller med om att maten bör stå framme om hunden är van vid det. Förstår inte hur det skulle kunna påverka vikten.
#14 Att vara konsekvent fungerar ändå. Ska hunden ha 6dl foder så är det det som får stå framme inget mer. Hunden äter inte MER för att den äter när den vill själv. Sen är det som sagt bara att plocka bort ALLT övrigt som godis, det är ju där man är konsekvent. Det är oftast inte fodret hunden går upp i vikt på.
Vill hunden inte alls äta fodret så tycker jag att man får prova något annat. Det är inte meningen att man ska tvinga en hund äta något den inte tycker om. Däremot så tycker jag man är ute och seglar lite om man lägger på en massa annat på maten för att hunden ska äta. Då är det som sagt bättre att testa ett annat foder.
Ta det lugnt alla förändringar för hundar kan vara stressande och kan visa sig som kinkighet med maten. Vi fick en omplaceringshund för många år sedan, hon ville i stort sett bara ha potatis och fisk (+godis) i början och vägrade smaka annat, när hon blev mer hemtam så började hon smaka på annat, numera äter hon det mesta och är ett riktigt matvrak.
Jag ansluter mig till den sida som säger att hundar ska ha mat två gånger om dagen. Äter hon inte då så bort med maten (direkt!) och servera igen vid nästa mål. Och inget annat, inte något! Eftersom hon har att ta av är det ingen fara om hon inte äter på ett par dagar. Det är faktiskt helt naturligt för hunddjur att vara utan mat i några dagar!
Axess är ett skräpfoder, baserat på spannmål som över huvud taget inte har i hundmat att göra… Så det gör du helt rätt i att byta bort. Kolhydraterna är anledningen till hennes övervikt. Och snälla, gå för all del inte på myten om lightfoder! Det är ett sätt för tillverkarna att ta mer betalt för sämre mat. Det innehåller mer kolhydrater och mindre fett och protein, så de kommer riktigt billigt undan. Att hundar blir feta på sån mat vet du ju redan eftersom hon är det. Nej, riktig mat med mycket fett och protein ska det vara! Ta det lugnt med övergången bara, som flera andra också har sagt.
Lycka till!

Vad mycket olika svar jag fått..!
Idag pratade jag med veterinären som menade på att långpromenader inte skulle vara någon fara (inte överdriva givetvis utan en promenad på 1 timme och resten smårundor varje dag). Så det kommer vi köra med.
Jag håller mig nog till detta med att hon får mat morgon och kväll, för att se om hon tillslut accepterar det och äter när maten finns.. Däremellan tuggar hon lite på ben och får ibland en grisknorr/vomburgare eller liknande (ca en om dagen).
Ska börja klickerträna henne så då kommer hon ju få godis, men ska försöka hitta något hyfsat nyttigt godis..om det nu finns.. tyvärr är ju godis det lättaste sättet för dom att lära sig.. och här kommer det behövas en hel del träning då hon aldrig blivit tränad och knappt ens kan "sitt"..
Glömde skriva att jag inte anser att promenader på en timme är långpromenader. Så jag håller med veterinären där!

Du kan ju ge av vanliga frodret när ni klickertränar? Mät upp hundens dagsintag varje morgon och ta undan hälften av det och ge som godis vid träning.
Eller så gör du eget godis av t ex lever eller blodpudding som du torkar, men då måste du försöka räkna bort det från dagsintaget vilket kan vara knepigt. De angivna måtten stämmer sällan överens med hundens faktiska fodergiva, så håll koll på hur mycket du ger varje dag, godis och allt inräknat.
Jag har en hund som bara får mat genom träning, ibland ett litet kvällsmål. Han har varit sådär som din hund att han inte vill äta det som serveras, men han äter däremot hellre när han jobbar för maten. Din hund kanske också vill ha maten om den ges vid träning? Värt ett försök
Lever tycker jag är ett bra hundgosis. Man behöver inge ge så mcyket och det är inte en massa tillsattt socker som i frolic
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Har jag påstått att hunden skulle gå upp i vikt av att ha mat framme jämt? Nej, dåså. En risk som däremot finns är att hon inte får i sig tillräckligt och det kan göra att hon förbrukar mer i normalläge än hon får i sig. Inte bra för kroppen, även om vikten inte ökar. Ska vikten ner måste hon ju ha ork att komma igång så hon kan förbruka mer än normalt, och för att kunna det måste man äta.
Det jag säger är att man måste vara konsekvent för att få bukt med problemet(att hon går och inväntar annat ätbart). Bästa sättet att få hunden att förstå att "det här är maten jag får", oavsett om den står framme hela dagen sen eller bara två gånger om dagen är att verkligen plocka bort maten om den inte äts till en början. Det blir tydligare för hunden om den lär sig att "den enda mat som serveras här verkar ju vara den matte ställer ner i skålen". När hunden är okej med att äta den maten, då kan man ha det framme dygnet runt igen om man nu så skulle önska, vilket inte TS gör.
Det är ju lite som så också att för att få reda på om hunden (som tidigare fått godsaker närsom) verkligen ogillar matens smak eller inte så måste man plocka bort alla alternativ. Kommer denna mat fram två gånger om dagen och hunden snart slänger sig i maten så är det inget fel på den utan bara kinkerier som tills sist ger med sig, går det däremot ändå inte att äta på ett okej sätt så kan man fundera på att byta sort.

Nu börjar jag undra…
Idag fick hon BARA Axess i sin skål, och då knaprade hon i sig lite för första gången.. Långt ifrån allt, men några kulor slank allt ner.. Kan det ändå vara så att hon inte gillar Eukanuba..? Konstigt, för hon har accepterat det som godis då och då (inte varje gång, men hon har allt verkat gilla det).. så nu börjar jag fundera på om jag ska prova en annan sorts mat.. hmm.. krångligt detta!
Har ni tips på någon GOD och nyttig mat..?
Hon får godis eftersom vi tränar mycket, men då kör jag med levergodis och bryter varje bit i 5-6 bitar så hon får inte i sig så mycket ändå.

Finns det förresten någon nyttig burkmat? Hon har ju verkat gilla det.. är så mån om att hon ska börja äta ordentligt!
Jag tycker inte att du ska byta sort om du vill fortsätta med torrfoder. Många hundar sätter i system att bara äta ett foder en kort tid för att sedan "kräva" ny sort. Vill du ändå servera något smakligare så tycker jag att du ska gå över till färskfoder.

#28, Tja, alltså mig spelar det ingen roll direkt om hon får torr- eller färskfoder, så länge det är ett bra och nyttigt foder. Vet du något bra jag kan testa? Vet inte så noga vilket som är bra kvalité och inte..
2. Nordic
3. Fodax
Dessa tre har jag erfarenhet av. Skulle absolut rekommendera Vomoghundemat eftersom det inte innehåller några tillsatta kolhydrater alls! Den av mina hundar som aldrig har varit någon mattjuv var uppe på bänken i köket och smakade när jag hade fått hem detta foder! Till och med katterna gillar det (jag har varianten med lax)
.
Jag har provat både att ha torrfodret framme jämt och att ha bestämda tider och jag måste säja att bestämda tider funkar bäst här.
När han hade maten framme jämt fick han torrisar på morgonen vilket han åt några kulor av under hela dagen och på kvällen fick han blötmat vilket åts upp direkt. En dagsranson torrisar kunde räcka ca 1 vecka…
För att få honom att äta det han skulle så började jag ge honom hälften blötmat med hälften torrfoder 2 ggr/dag och hade han inte ätit upp inom en halvtimme så plockades det bort. Jag tror det tog ca 10 dagar innan han började äta upp allt när det serverades. Där emellan har han sina ben och får sitt träningsgodis.
Så jag rekommenderar metoden med bestämda tider baserat på min erfarenhet av att ha provat bägge.
1 timmes promenad låter ganska bra för din hund i mina öron. Det är inte en kort kissrunda men heller inte för långt:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sting har varit kräsen med mat och vi har testat många olika. Nu äter hon Advance och det är det fodret hon ätit längst! Dom sa i djuraffären att det var ett foder som många hundar tyckte om. 
Ha en bra dag!

Min kinkiga hund äter magnusson meat and biscuit. Han har även varit lite känslig i magen, men magnusson är det han funkar bästa på och som han gillar smaken av. Dessutom är det lite billigare än de foder han tidigare ätit vilket är en fördel, men absolut inte det viktigaste för mig.
Men ska man byta foder och experimentera vad som funkar så tar det ju väldigt lång tid eftersom hunden ska fasas in, så det är ett helt projekt bara det.
Många hundar gillar om man låter torrfodret svälla i vatten, då det blir lite smaskigare.Färskfoder skulle jag gärna ge min hund, men jag har för liten frys och det skulle inte funka som vi bor idag.
//Angelica
Skrev precis ett inlägg och skulle posta den den när ALLT raderas, då blir man förbannad kan jag säga!!
#17 Jag har också haft två små hanhundar som varit extremt matkräsna! Den ena började äta normalt när han blev äldre ungefär vid 9 års åldern om jag minns rätt. Nar han var liten blev min mor och jag inte kloka på honom när han aldrig åt nåt, till slut började börjde vi handmata honom till han var 1 år.
Den andra åt med så dåligt aptit att han gjorde äckelminner med ansiktet, tog en kula, halvtuggade den. När han försökte sig på de andra kulorna gick det inte utan han spottade ut dom istället. Vi testade olika mat men inget dög. Till vi skaffade tiken och han kastrerades, OJOJOJ vilken skillnad det blev. Han åt allt med gäljde och slaffsade i sig allt med god aptit! Jag har aldrig sett nått liknande innan! Man ser att han njuter av livet mkt mer nu än han gjorde som fertil hane. Inte bara pga maten utan för allt annat med, nu kan han tex gå förbi en löpande tik utan något som helst intresse.
Min första hane blev aldrig kastrerad.
Är din hane kastrerad? Kanske skulle det hjälpa?
Måste säga att jag inte tror att trådskaparens hund lider av dålig aptit. Inte med 5 kilos övervikt! Jag tror det är tillfälligt efter omställningen med nytt hem och nya rutiner. Det viktigaste är att inte göra en stor grej av det här. Om hon är fullt frisk mår hon inte alls dåligt av att (frivilligt) låta bli att äta i några dagar. Sedan äter hon - jag lovar! Problemet tror jag är att hon får annat (godis). Även om det inte är några jättemängder så kan det mycket väl göra att hon inte känner sig hungrig helt enkelt.

Idag köpte vi färskmat i sån där korv, Storevom. Gissa vem som slickade skålen skinande ren… hon verkligen älskade det! Känns skönt att hon äntligen åt ordentlig mat! I djuraffären sa de att det funkar utmärkt som helfoder, men i häftet vi fick med stod det att man inte skulle ha det som helfoder under en längre tid..?

# 34
En hund som redan är överviktig riskerar nog bara att bli fetare om den kastreras tyvärr.
En hund som är fysiskt frisk svälter inte sig själv så man behöver inte oroa sig för att den ska svälta utan kan med gott samvete plocka bort skålen. När den har landar i nya hemmet så kommer nog aptiten att vakna. Det gäller bara att hålla koll på intaget.
//Angelica
#37 Ja jag vet! Jag riktade mig till #17 som har en hane som är matkräsen och smal!

# 38 jo jag ser det nu, kollade slarvigt på vem du svarat 
//Angelica
#39 ingen fara
Inte bästa tiden på dygnet att vara fokuserad på!