Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5493 ggr
cecililia
0

Chihuahua

Finns det någon som känner sig manad att tömma sig på egen erfaren information om rasen Chihuahua? :)

Bunn
0

Chihuahua är en pigg och allert ras som gillar långa promenader, fart och fläkt! Gillar du att hålla på med agillity alt. freestyle så är chihuahuan en lämplig ras. Den är inte alls så ynklig som många tror, det är "en stor hund i en liten kropp" skulle jag vilja säga.
Vissa individer kan vara något reserverade för främlingar, men den ska aldrig vara rädd! Känslig för kyla, men älskar värme och många chihuahuor ligger gärna i sängen där det är varmt och tryggt.

Min personliga åsikt är dock att detta inte är någon ras lämplig i småbarnsfamilj, efersom den lätt kan komma till skada i barns hårda nypor.

Trollhassel
0

Håller med #1! De är ingen ras man får se som en soffkudde eller prydnad. De blir lätt nervösa och stressade om de inte får vara hundar fullt ut. Springa i skogen, träna lydnad, agillity…ja, de ser små och ynkliga ut men har ofta en väldig kapasitet och vilja. Den ska man ta vara på så får man en fantastisk och underbar hund!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Karizma
1

Jag har ingen vavva men träffar ofta en liten tik på 9 år pigg alert trots åldern leker hon som en galning. Man får mycket hund säger hennes matte o husse riktigt tuff och anser sig vara den största hunden i våran stad dessutom Flört Hon är inte blyg rätt framåt tjej detta, klart ändrar min syn på denna ras.

ThunderClap
0

Vår Chihuahua är en hemskt dålig liten knä hund. Han tror att han är vaktande gårdshund som helst ska sova ute i alla väder. Vi får köpa marsvin och ha som knähund istället :P

Våran är VÄLDIGT tålig för kyla, det där med täcken behöver vi knappt alls och han är ute mkt även nu under vintern, skor har vi inte behövt fundera på ens. Våran är dålig med värmen, håller sig inne på sommaren och gillar inte att ligga under täcket i sängen, det blir för varmt där.

Personligen upplever jag chihuahuor som inte riktigt bra mentalt som sällskapshundar, de är svåra att komma åt och rätt katt-iga, något som iallafall jag inte önskar mig på hund. Vi kommer inte köpa om Chihuahua även om vi älskar våran galna ekorre.

jossehhh
0

Jag upplevde rasen som en glädjespridare. En liten korv som alltid sprang efter en och såg sådär galet söt och vilse ut. Vår lilla kille var dock rätt svår. Han var dålig på att koncentrera sig och var väldigt busig, tex inkallning lärde han sig aldrig riktigt, och kom det en cykel när han va lös kunde han va borta i några minuter när han jagade den, men efter ettag kom han alltid tillbaka. Han blev aldrig helt rumsren och vi fick gå ut 5 av 7 nätter för att han skulle få kissa. Skogen tyckte han inte om så mycket, inte heller vatten eller regn, var det något av detta satte han sig ner och gnydde och så fick man bära..

Sammanfattat så var jag väl kansake inte tillräckligt "hård" i min uppfostran, och får skylla mig själv lite för att jag fick en feg, busig och gnällig kille, men rasen är vekligen praktisk, liten och riktigt fin, samtidigt som man ändå kan göra mycket med den och slipper ha dendära jättehunden som river huset..  Ett plus var också att han var för liten och inte kunde hoppa upp i sängen, så ville man inte ha honom där va det bara att inte lyfta upp =D

Trollhassel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla vavva (med en nypa papillon i) är väldigt frusen av sig, trots att hon är långhårig. När hon får upp ångan så klarar hon dock kylan bra. Hon gillar inte att sitta eller stå still när det är kallt ute. Hon är väldigt mycket Chihuahua i både formatet och psyket. Stor hund i en liten kropp. Kanske låter som en klyscha men det är sant.

Prillan är glad i alla människor och djur. Hon hälsar glatt på vem som helst och är ganska orädd vad gäller större djur också. Hon går perfekt ihop med alla andra hundar vi träffat. Aldrig några problem med henne. Jag har hört att vissa vavvor kan vara lite tjuriga mot andra hundar (speciellt tikar) men jag tror att det har väldigt mycket med uppfostran att göra.

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Prillan med bästisen, Jelisej.

Med Vänliga hälsningar

Karizma
1

åh lilla Prillan o stora Jelisej Kyss Så vackra mmmmmums !

ThunderClap
1

Alltid så sött med stor hund och så liten :D

yoanna
1

Åh! Vilken bra info man fick om rasen här.   :D

cecililia
1

#1-#5 Tack så mycket för informationen! :)

#6 Det tror jag med, uppfostran är allt och att överföra rätt energi till hunden. Går en kurs med en hund nu och de sa något som jag tror stämmer, det är inte ofta att man har hunden att skylla om de är obalanserade psykiskt.

Dvärgschnauzern i familjen nu har vi inte riktigt behövt jobba med speciellt mycket när det gäller att träna henne att vara snäll och glad så jag vill tro att det mycket är att hon litar på oss och mår bra bara av våran energi. Vilket också i sin tur gör mycket då det kommer till lydnadsträning och så vidare för hon är verkligen en hund sänd från himlen :)

#10 ja eller hur :D

cecililia
1

Har även gått bakåt i forumen nu och hittade detta:

http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9dbad944-51d1-40d8-ba5e-7bb52e6ddbf2

I princip alla som kommenterade tyckte inte att Chihuahua var en bra hund varken psykiskt eller fysiskt :S hur kommer det sig?

ThunderClap
1

#12 För att de mentalt är svåra, kombinationen i huvudet de har. Att de är krävande och har mkt energi men samtidigt inte har något driv för att jobba. Sedan är de veka fysiskt, hoppar dåligt jämfört med andra små hundar.

Jag säger det igen, vi älskar våran Chihuahua och han fungerar bra för oss, men vi kommer inte välja rasen igen, det är helt enkelt inte värt besväret när det finns raser som är trevligare, enklare och hållbarare.

Trollhassel
1

#13 Det stämmer inte in på någon av de chihuahuaor jag träffat. har dock hört att det KAN vara så med vissa individer, men det gäller ju alla raser. Det kommer alltid finnas måndagsexemplar.

Med Vänliga hälsningar

ThunderClap
1

#14 Ja vi kan ju alla bara tala för hur vi personligen upplever rasen/individer vi träffat.

Men det är ju också en ras där man inte precis avlar särskilt mkt på bra psyke, så det är inte underligt att de skiljer sig mkt i psyke inom rasen och att de kan vara svåra.

Bunn
1

#15 Idag är ju chihuahuan en väldigt populär ras och  aveln ökar ju i takt med efterfrågan. Därför är det viktigt att hitta en bra och pålitlig uppfödare, som avlar på friska individer och inte är ute efter att tjäna pengar.

nelliea
1

Alla vavvor jag har träffat har varit trevliga, endel lite skälliga men annars jättebra. För några år sedan hade min familj en omplacerings hund hos oss, som var Chihuahua, han var supertrevlig, social och ville vara med över allt, älskade att hoppa över mindre stockar och pinnar i skogen och var jättelydig, även fast han tydligen suttit instängd i en bur större delen av tiden hos föredetta ägare..

Han är nog anledningen till att jag skaffat en vavva valp som nu är 12 veckor, hon är väldigt framåt och går gärna promenader fast kan inte vara ute så länge då hon lätt börjar frysa. Började även träna lite ligg idag, och hon är den mest lättlärda hunden jag träffat! efter 5-10 min slängde hon sig glatt ner på golvet när jag sa ligg, hon kommer sälvklart behöva mer träning för att det riktigt ska sitta, men ändå.

Visst finns det hundar som inte är helt perfekta innom rasen, men det finns det i alla raser. Chihuahuan är också en hund, som liksom alla andra raser måste få vara hund och inte någon prydnad, det är en aktiv hund som måste få tänka och göra något. :)

Karizma
1

Tycker att man ska läsa på lite ang sjukdommar för den rasen man tänkt skaffa träffa bra uppfödare som vet vad frisk avel innebär :) Det gäller alla raser.

ThunderClap
1

#16 Undrar lite om ditt inlägg verkligen var riktat emot mig?

Jag pratar inget om sjuka individer utan att de fysiskt är bygda för att klara mindre än andra små hundsraser, inget som uppfödare själva kan påverka särskilt mkt…

Bunn
1

#19 Fast att de klarar minder än andra, vet jag inte om jag kan hålla med om. Du skriver också att " man inte precis avlar särskilt mkt på bra psyke"

Det var det jag menade med att det är viktigt att välja en bra uppfödare

ThunderClap
1

#20 Jag ska inte säga att jag vet att de klarar mindre för har aldrig sett någon vetenskaplig studie på det, utan det är mina erfarenheter. Ser man på vad de kostar att försäkra jämfört med andra små hund raser så är de ju mer kostsama (nu beror det väll helt på vad man jämför med, jag jämför bara med de raser vi tittade på när vi köpte våran), antagligen för att de kräver mkt mer vet. vård för att de antinge har mer sjukdomar inom rasen (vilket de inte har vad jag känner till så väldigt mkt mer utav) eller att de är mer skadebenägna. Personligen tror helt klart på det senare.

Påståendet om avlen på psyket känns berättigat då jag inte träffat på någon uppfödare alls som verkar göra några tester för att se vad den faktiskt avlar på för psyke, vad sina hundar förärver eller vad som finns bakåt i stammarna. Och eftersom ingen uppfödare jag någonsin hört talas om avlar på att de ska prestera någonting inom någon gren så väljer man heller inte avelsdjur genom prestation. Så hur pass seriöst avlar man på bättre psyke igentligen?

Bunn
1

#21 Fats du skrev ju det i ett tidigare inlägg, att de klarar mindre än andra småhundar. Eftersom de är så pass små och de har lätt för benbrott, kan jag tänka mig att det har högre fösäkrings- och vet.kosnader än andra.

Har du aldrig träffat någon uppfödare som gör tester på sina hundar och ej heller avlar på hundarnas psyke, så har du nog haft oturen att träffa oseriösa uppfödare, men det är min personliga åsikt.

Chihuahua är ju en sällskapshund och har alltid varit, så därför behöver de ju inte avlas för att "prestera inom någon gren". Dock så bör ju hunden ha ett bra psyke. I rasstandarden står bland annat:**
Uppförande/karaktär:
**Chihuahua skall vara snabb, alert, livlig och mycket modig.

Visst finns det nervösa och rent av rädda vavvor. Det kan antingen bero på ägarens sätt att fostra eller att hunden är dåligt avlad.

ThunderClap
1

Har du träffat Chihuahua uppfödare som avlar på psyke då och testar? Skulle vara intressankt att få reda på vilka uppfödare det är som sysslar med det så man kan hålla extra span efter hundar ifrån dem och se hur de är jämfört med andra chihuahuor.

Ja, det är en sällskapsras. Men man behöver ju fortfarande ha koll på vad för psyke de har inom rasen och tesa hundarna för att se vad man faktiskt avlar på. Jag tog upp prestationsavel för att säga på ett till sett att de inte selekteras ut på något vis för mentala egenskaper.

Trollhassel
1

Tror att Casmelitas gör de.

Med Vänliga hälsningar

ThunderClap
1

Vad roligt om någon faktiskt gör det :) Vet du närmare vad för typ utav tester eller kontroll de gör för att bilda statestik och få bilder över vad deras djur nedärver? Var inne på deras hemsida men stod inget alls om det där.

Trollhassel
1

#25 Vet inte faktiskt, men jag vet att de lägger stor vikt i att avla på sunda hundar med bra temperament och att psyket är viktigast av allt när de väljer avelsdjur. Har träffat några hundat där ifrån och de är helt otroliga! Som stora hundar i temperamentet.

Man kan ju göra MH-test även på småhundar även om få gör det.

Med Vänliga hälsningar

Hermelina
1

Jag har en fråga.. Vet ni om några bra uppfödningar? Och finns det någon ras som ungefär är likvärdig med Chihuahua?

Maja2
1

#27, likvärdig…. på vilket sätt?

Hermelina
1

#28 Likvärdig var väll fel ord :P Ja, helt klart fel x) Jag menar till storleken men som har bättre lynne eller vad man nu ska säga. 

"Personligen upplever jag chihuahuor som inte riktigt bra mentalt som sällskapshundar, de är svåra att komma åt och rätt katt-iga, något som iallafall jag inte önskar mig på hund. Vi kommer inte köpa om Chihuahua även om vi älskar våran galna ekorre"

tex

Trollhassel
1

#29 Det finns ju olika uppfattningar om rasen. Detdär stämmer inte så bra överens med min uppfattning.

Det finns ju flera olika små hundraser som är lite tuffare. Dvärgpincher tex. English toy terrier, yourkshire terrier… Det beror väl på vad man vill ha ut av sin hund. Det kommer alltid finnas måndagsexemplar…av alla raser. Det viktigaste elementet är uppfostran.

Med Vänliga hälsningar

crystalica
1

Oj så olika skilda meningar :)!

Hur kan man veta hur den här rasen är egentligen?

Har haft lite kontakt med kennel cassmelitas faktiskt, och hon verkar väldigt seriös!

Måste bara ställa en fråga… vet inte om det har något med just denna tråden att göra…

Men det är såhär att jag är så himla kär i rasen Chihuahua. Drömt om en sådanhär hund i några år nu..

MEN, min kära sambo tycker väl dden är sådär…  :) (som alla killar typ!) Vi har ett par bekanta som har en och han är helt underbar, glad,pigg och social. Killen gillar ju den hunden, tycker att den är söt å sådant…kan tillägga att vi idag har 2 katter på 2-4 år som jag älskar mest av allt.

Har ni någongång varit i min situation när det gäller hundköp?

jag vet att det krävs tid,ansvar osv!