Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2823 ggr
pias39
0

bra rehabilitering

bra rehabilitering för hund med artros ? någon som vet ?

Tangotime
0

Simning är väl alltid bra då det inte belastar lederna. Undvik hopp (i och ur bil tex) och trappor.

AnneN
0

Simma?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Yessica
0

Ge något kosttillskott är också alltid bra för att smörja upp lederna. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tangotime
0

#2 Jag fick nog lite hjärnsläpp tror jag… Obestämd

Men Glucosamin är bra i alla fall Skrattande

Catnap
0

Av veterinär har jag hört att glukosaminet Seraquin eller cosequin är de som rekomenderas, men ska såklart inte ge glukosamin för människor. Även de som finns i djurbutiken skulle inte vara lika bra som de två ovannämnde, även om de är lite dyra så är kanske koncentrationen bättre, jag vet inte.

Var har hunden artors?

Här finns lite artiklar
http://www.hundartros.se/index.php?c=81&kat=Hemsida_index

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

AnneN
0

#4 Haha, näe vi skrev samtidigt, jag menade samma som du skrev i #1 bara att jag hade lite bråttom så hade inte tid att utveckla meningen mer just då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Vad har veterinären gett Er för tips och råd?

Min tik har artros och hon får ett mkt bra Glycosaminpreparat som heter Aktiv Hund. Är grymt nöjd med detta!! Det räddade en avlivning på min hund. I övrigt så simtränas hon, går med viktmanschetter, går i högt ris/snö i lagom intervaller.

Nu vet jag inte vilken led som Din hund har artros i, så hur man tränar kan skilja sig. Men det viktigaste är ju att hunden får regelbunden motion. Inte långpromenader på helger och lugnare på vardagar utan det ska vara ganska exakt lika många timmar varje dag. Sen ska man träna och bygga muskler ordentligt, men Du får aldrig trötta ut hundens muskler, för då blir det genast slitage på lederna. Så intervalltärning så musklerna hinner återhämta sig. Jag både tar ut en hundmassör och ger min hund massage, då hon lätt blir stel i höger fram (hon har artros i vänster bakknä)

Jag håller även min hund ganska smal. Hon ska inte gå runt med något extra hg någonstans utan vara slank i kroppen så hon inte belastar leden i onödan. Aldrig ligga kallt, Vara noga med uppvärmning och nedvärmning. Stretch efter träningspass/motion.

hittadjur-se
0

#7: förlåt stjäl tråden lite.. :-)  här kör vi oxå med Aktivhund, viktmanschetter och simning. Tycker allt totalt ger väldigt bra resultat även på en schäfer med degenerativ myleopati (schäfervinglighet) Märkte ni en dramatisk skillnad med viktmanschetterna första gången på?

AnetteZ
0

Simning är det bästa för en hund med artros.

Täcket Back-On-Track gör underverk för dessa hundar. Kostar en del men är superbra!

Djurapoteket har en del preparat och det som vi tycker ahr varit bäst är Cocequine (osäker på stavningen).

Zebben
0

#8 Nej, inget skillnad alls. Men jag har ju inte problem med myleopati, vilket jag säkert tror kan ge skillnad med viktmanschetter på. Har inte sett det själv, men däremot på häst med liknande problem.

Min behöver ju bygga upp/bibehålla musklerna i bak för att inte belasta lederna fel. Så min går ju korrekt redan, men jag vill inte att hon tappar muskler, då det är så viktigt att atros hundar är vältränade.

hittadjur-se
0

#10: ok, ja vi kämpar oxå på för att behålla musklerna och bygga upp rörlighet och muskler på Bamse.