Snart kommer valpen!!
På onsdag kommer vår lille valp! Han är en labradorhane som heter Mysak och kommer att vara närmare 9 veckor när han kommer till oss. Tanken är att han ska bli ledarhund när han blir stor så vi har honom på foder till dess att det är dags att testa om han passar.
Idag var vi och köpte de sista sakerna! Fick till slut köpt foder. Det har verkligen varit en djungel att ta sig igenom det här med foder…
Tips på saker att tänka på inför valpens hemkomst mottages gärna! Både praktiska och sådant som är bra att tänka på i "hanteringen" av valpen!

Tänk på att fortsätta ge samma foder som valpen är van vid. Om du ska byta foder ska det ske succesivt. (men så kanske du redan hade tänkt
)
Eftersom det är en labrador som är en ganska stor och snabbt växande ras skulle jag vara väldigt försïktig med vilket foder jag ger och ganska snabbt gå över till vuxenfoder då dessa ibland kan göra att valpen får i sig för mycket av vissa ämnen och tillväxten kan påverkas negativt om hunden bär på vissa anlag. Överutfodring är aldrig bra så fodret ska ha en bra sammansättning för att ev. anlag för ledroblem inte ska fövärras (om hunde nu bär på dessa vilket man aldrig kan veta säkert)
Hur funkar det egentligen att vara fodervärd åt en ev. blivande ledarhund? Vilket ansvar har du som fodervärd i uppfostran. Gissar att utbildningen sker efter att de tagit tillbaka hunden? Men det är väl ändå viktigt hur ni miljötränar hunden samt arbetar med den tills dess? Skulle vara spännande att höra lite om hur det är och vad som krävs av fodervärden :)
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Jag vill itne fortsätta att ge det fodret som vi får med när valpen kommer så därför har jag tänkt att byta till det som jag köpt idag. Ska procenta ut det under en veckas tid hade jag tänkt.
Det som vi som fodervärdar ska göra är att ge valpen den vanliga grundlydnaden/uppfostran. Vi får hjälp och stöttning av den framtida tränaren om vi skulle vilja/behöva det. Sedan så träffar vi tränaren ibland så hon kan se om det är något vi bör ändra/tänka på. Att miljöträna i så stor utsträckning som möjligt är välkommet men inget direkt krav.
Så man kan väl säga att de kraven som finns på oss som fodervärdar är att ge valpen en bra start i livet.
All ledarhundsträning sker efter det att hunden har gått igenom testen vid ca 12-18 månadersålder.
Tränaren säger att det bästa är när de får tillbaka en helt vanlig hund. Är den helt ouppfostrad eller för lydig så kommer den inte att kunna jobba som ledarhund.

Jag fick tipset att fortsätta med samma foder just efter flytten några dagar innan man mixtrade med fodret och sedan fasa ut det under ca två veckors tid. Men vad som är rät eller fel, eller om det finsn rätt eller fel evt ajga inte :)
Intressant att den inte får vara varken för ouppfostrad eller lydig. Antar att för mycket lydnad, dvs. fråga matte om lov innan allt påverkar det självständiga arbete en ledarhund måste kunna utföra. Då kanske min äldsta hund skulle passa bra för han är varken eller
Vad kul med en valp. Lycka till med den :)
//Angelica
#1, INTE vuxenfoder!!! Det där är en missuppfattning. Det är kolhydraterna som gör att djur (och männsikor för den delen) kan "växa ifrån sig" och få diverse problem, bl a med lederna. Det beror på allt spannmål som vi av okunskap och kostnadsskäl ger våra djur. Valpfoder innehåller i stort sett undantagslöst mer fett och protein, det som hundar är gjorda för att äta, och mindre kolhydrater så därför är det bättre foder. Alla mina hundar äter valpfoder hela livet, plus Vomoghundemat färskfoder som inte innehåller några kolhydrater alls
.
Oavsett om man får med ett dåligt foder till sin valp så skulle jag ge rådet att fortsätta med samma mat i en vecka och sedan börja utfasningen. Valpar med diarré är inget kul, jag lovar! Konstigt att de som äger hunden inte bestämmer vad den ska äta, eller ger några alternativ som ni ska hålla er till…
Lycka till med valpen!

#4 Jag får med ett foder som de har sagt att jag kan fortsätta med. De ställer inget krav på att jag ska köpa något bättre än det som jag får med. MEN eftersom jag tycker att det är ett dåligt foder jag får med så vill jag ge ett bättre och det tycker jag väl att jag borde få… har dock inte frågat men det står att de inte ställer några krav på att ge "dyra foder" men det står inte att det är förbjudet heller…

Självklart måste man se till sammansättningen i fodret i första hand. Att ge ett valpfoder för t ex storväxta hundraser kan vara bättre än att ge ett annat valpfoder som riskerar att innehålla för mycket av en del ämnen. Allt hänger på sammansättningen. Ett valpfoder är inte nödvändigtvis bättre än ett vuxenfoder (precis som vissa vuxenfoder inte är bättre än vissa valpfoder). Risken finns att det är för mycket av kalk och energi i valpfodren. Valpfoder kan få valpen att växa för fort.
Min golden fick junior foder för unga valpar som han fick med från uppfödareen, därefter samma märke men av ett valpfoder för äldre valpar men gick över till vuxenfoder vid 4 månader. De veterinärer jag har pratat med har sagt att vi har tagit rätt beslut i det och att fodret har en bra sammansättning. Speciellt då min valp har visat sig ha tillväxtrubbningar som hade kunnat förvärras av ett ett valpfoder. Jag har även valt det fodret i sammråd med uppfödaren. Jag litar på deras kunskap om fodrets sammansättning. Men som sagt, det gäller att kunna tyda innehållsföteckningen om fodret är bra eller inte. Det är nog där mångas kunskap inte räcker till tyvärr :)
//Angelica
har oxå en foderhund. nr 4 i ordningen
. tänk bara på att valpar lätt blir kassa i magen så blanda ut innan du byter helt.att dom sen sätter i sig allt dom hittar ute oxå gör inte magen bättre. d med labbar man ska tänka på är att dom är väldigt matglada så det är viktigt o följa uppfödarens rekommendationer(haft 2 labbar på foder) . jättekul med en till fodervärd här. hör gärna av dig för utbyte av erfarenheter,tips o allmänt valpsnack
.
Lycka till o glöm inte foton!
S*Winsnes Wilda
Vad roligt! Lycka till! Är det en gul eller svart labbe? 

#7 Roligt att se att du nu har din 4:e!! Det måste ju betyda att det går att överleva att lämna bort hunden sedan 
#8 Tack! Han är svart.
#9 Dom svarta är dom bästa! 
Glöm inte visa bilder sen!