Försäkringsfrågor samt SKK frågor
Vi ska hämta våran 8 veckors papillon valp nästa helg, och undrar då hur man ska gå tillväga med försäkringen. Är den redan försäkrad hos uppfödaren? I så fall, slutar den gälla den dagen valpen flyttar till sitt nya hem, eller har man några dagar på sig att teckna en försäkring när man kommit hem? Eller ska man såhär en vecka innan, redan nu teckna en försäkring på valpen?
Ni med Papillon, vilket försäkringsbolag tycker ni är bäst? Varför?
Sedan har jag lite frågor angående medlemskap i SKK. Valpen är ju reggad där och har stamtavla. Men undrar om "medlemsskapet följer med" när man köper en SKK reggad valp, eller måste man ansöka om ett medlemsskap själv? Blir man medlem i länsklubben samtidigt som man blir medlem i SKK eller måste man ansöka även där om medlemskap?
Hoppas att någon här kan ge de svar jag söker
Prata med uppfödaren om vad han/hon har för försäkring och vad som gäller. Sen är det väl idé att ringa runt till olika försäkringsbolag och se vad som är bäst för dig, för beroende på vart du har andra försäkringar så kan det bli billigare för dig i vissa bolag än för andra.
Medlem i SKK blir du automatiskt genom att bli medlem i en SKK-ansluten klubb (t.ex din lokala brukshundsklubb) om jag inte minns fel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Prata med uppfödaren vad hon/han har för försäkring. Jag tror vi försäkrade båda våra innan vi hämtade hem dom, för att ifall det hände något på vägen var det klart. Vet att min ridlärare gjort så med hästar också när vi hämtat nya.
Du blir inte automatiskt medlem i SKK för att du köper en reggad hund. Utan det är upp till dig om du vill vara med där eller inte. Blir du medlem i SKK så blir du däremot automatiskt medlem i rätt länsklubb, dvs den som du tillhör. Blir du medlem i en lokal brukshundsklubb (som Alex säger) så blir du automatisk medlem i SBK inte SKK. Det är två olika saker. SBK är Svenska Brukshundsklubben. Man blir INTE automatiskt medlem i SKK genom SBK vad jag vet. Enda stället där det kan hända är nog genom SHU om man är ungdom där man får flera medlemskap i samma.
Hoppas du hängde med i mitt snurriga inlägg. Det här med medlemskap hit och dit är krångliga grejor.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#2 Ja, det var så det var! Jag var medlem i SHU, så var väl därför jag fick SKK medlemsskap. Tack för uppklarandet. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ibland tror jag det kan vara ern fördel att behålla den försäkring som uppfödaren har på hundarna och då sin dolde fel försäkring också.
Prata med uppfödraen vad denna har. Själv har jag alltid haft agria på katterna och If på hundarna. Är nöjd med båda försäkringbolagen. Men jag har ju goldens och inte papillion så det kan vara värt att se vad de olika försäkringarna täcker för rasen.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Så om ex valpen har Svealands försäkring, och så byter jag till Agria. Försvinner den 3års dolda fel försäkringen också? Eller hamnar den bara hos Agria?
#5 Den dåldafel försäkring som uppfödaren har är dennes försäkring, inte din. Den stannar alltså i det bolag uppfödaren tecknat den i. Det är "alltid" bäst att ta samma bolag som den dåldafel försäkringen är i. Skulle det bli en tvist om hunden har ett dålt fel så kan två bolag börja krångla om vem som ska betala och du hamnar lite i kläm. Har du samma bolag kommer pengarna från samma bolag och dom har inget att tjafsa om. Billigast är inte alltid bäst.
Jag har både haft Folksam, Agria och If på mina och är nöjd med alla. Hade Trygghansa på en hund som BARA krånglade. Men dom försäkrar inte hundar längre.
Man behöver inte välja samma bolag som uppfödaren har! Vet att flera bolag kör med detta argument, men enligt mig är det ett fulknep!
Dolda fel-försäkringen är uppfödarens försäkring som gäller om denne blir skyldig att betala pengar till en valpköpare som köpt en hund med dolt fel. Det är inte speciellt vanligt att man ens utnyttjar den försäkringen. De allra flesta saker som kan hända går på din vanliga hundförsäkring. Bolagen ska göra upp sinsemellan om det är fråga om ett dolt fel.
#7 Nej man måste inte göra det men dyker det upp ett "dålt fel" kan man hamna mellan två stolar så att säga om bolagen inte kommer överens om det ÄR ett dålt fel eller inte.
Om försäkringsbolaget som har dåldafel försäkringen anser att det INTE är ett dålt fel så vill dom inte betala. Men om valpköparens veterinärvårds försäkring anser att felet ÄR ett dåltfel så vill ju inte dom heller betala. Då måste hundägaren ligga ute med dom pengarna tills bolagen tjafsat klart och kommit överens. Har man samma bolag så finns det inget att tjafsa om, pengarna kommer ju då från samma bolag.
Alla gör givetvis som dom själva vill. Jag tycker det handlar om så lite pengar så jag orkar ärligt talat inte hålla på och jaga den billigaste försäkringen när jag köper hund utan tar samma bolag som uppfödaren har. Enkelt och smidigt. Dessutom så är ju inte priserna permanenta utan ändras ibland och att byta bolag (bara för att det blir billigare) kan vara förödande, men det är en annan diskussion.
Det är ju inte upp till bolagen att avgöra från fall till fall vad som är ett dolt fel! Eftersom det gäller åt båda hållen brukar det inte bli bråk mellan bolagen. Ibland är det det ena bolaget som har hundförsäkringen och det andra som har dolda fel och ibland tvärtom. Så de får inte ut något av att bråka.
#9 Hur kan det inte vara bolagen som avgör om det är ett dålt fel?
Det är ju inte veterinären som avgör vad som är dålt fel eller inte, det är ju bolagen.
Ja ja skit samma. Jag kommer även i framtiden att välja samma bolag som uppfödaren har om det är ett bolag jag haft tidigare och är nöjd med. Och det rekomenderar jag andra att göra också efter att en kompis fått strula med försäkringsbolag ang dålt fel. Men men, alla kan ju inte tycka/tänka lika eller ha samma erfarenheter/information.
Så man får nog ta in alla råd man får och sen avgöra hur man själv vill göra helt enkelt.
Det här är ju ingen produkt som bolagen har hittat på. Det är en lag (konsumentköplagen) som ger säljaren rätt att i vissa lägen kräva pengar tillbaka för varan han eller hon köpt. Att vi som uppfödare kan teckna en dolda fel-försäkring är för att vi i dessa fall ska slippa betala pengarna ur egen ficka.
Det är konsumentköplagen som avgör vad som är ett dolt fel på en hund, precis som det är om du har köpt en diskmaskin! Nu har vi ju dock haft denna lag och dessa försäkringar ett bra tag, så bolagen har säkert bra koll på vad som gäller. Självklart fattar de beslut i första ledet, men skulle det gå så långt som till en tvist så får man ta till lagboken helt enkelt. Då finns det ju även konsumentvägledare och liknande att rådfråga.
Här finns Agrias villkor (sidan 13). Där kan man få en bild av vad som räknas som dolt fel och inte.
Men om man vill slippa dra det så långt och ha kontakt med konsumentvägledare osv och hålla på att tjafsa så är det väl klart smidigast att ha samma bolag eller? Då slipper man ju det om det skulle bli något.