Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 8899 ggr
Gronstedt
2

Hyr en hund?

Obs! Detta är en allvarligt menad fråga Glad.

En äldre herre i bekantskapskretsen miste för en tid sedan sin hund i cancer. Han har haft hund hela sitt liv, men tycker nu att han inte bör skaffa en ny, eftersom han är rädd att han skulle dö ifrån den eller bli för sjuk för att ta hand om den. Dock saknar han förstås hundsällskapet ohyggligt och skulle verkligen må bra att att ha en hund igen. En vuxen, inte allt för stor, ganska lugn hund, som är nöjd med långa men kanske inte så snabba promenader.

Jag har hört talas om att det finns organisationer/föreningar där man kan ta sig an en hund och ändå vara säker på att de tar tillbaka hunden om man blir sjuk eller dör. Den här mannen har folk ikring sig som kan hjälpa till med rastning vid till exempel övergående sjukdom, men ingen som kan ta hunden permanent om det skulle hända något.

Är det någon här som hört talas om något sådant? Tips och länkar mottages tacksamt!

AnneN
0

Aldrig hört talas om något sådant här i sverige, har hört om sånt i Kina & Japan dock.

Men kanske kunde han bli daghusse eller fodervärd?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Ja, varför inte bli daghusse?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Yessica
0

Tycker daghusse låter som en bra idé i det här läget! Skrattande

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Viljans
0

Att hyra en hund låter ju i princip likadant som att vara fodervärd. Eller har jag fel?

Karizma
0

Daghusse skulle ju vara kanon många som arbetar o vill mer än gärna ha nån som är med deras hund :)

[jakke94]
0

på blocket under tjänster finns en del som letar daghusse eller dagmatte..

Ett annat alternativ är att ta en hund på foder..

finns ju en hel del äldre omplaceringar 9,10 år som kanske skulle passa honom då dem oftast inte har samma aktiviteringsbehov som en unghund =)

Gronstedt
0

Tack för tips, jag ska skicka dem vidare!

Tangotime
0

#4 Om man blir fodervärd åt en HUND så gäller följande. Tik: tiken ska få 1-2kullar hos uppfödaren sen övergår hunden i fodervärdens ägo helt. Hane: hanen ska para ett visst antal tikar som blir dräktiga och sen övergår i fodervärdens ägo helt. Oftast gäller överenskommelsen/avtalet i 5år.

Att vara fodervärd på ex häst är en HELT annan sak och kanske bättre kan jämföras med att "hyra" ett djur.

Karizma
2

7 finns många hundar på blocket som är vuxna som gärna hamnar hos äldre person. Oxå ett tips från mig :)

Katti
0

Man kan väl alltid prata med ett hundhem och fråga hur de ställer sig till det upplägget. Då får han antagligen köpa hunden med möjlighet att lämna tillbaka den om det skulle bli nödvändigt. Kan ju vara ett jättebra sätt för dem att få ett bra hem till en äldre hund som kanske är svår att omplacera p g a åldern. Det skulle jag tycka om jag jobbade med omplacering!