Positivt att stanna på tomten?
Jag och mitt minne… Det var någon i en annan tråd som aldrig sa "nej" till sina hundar. Som tränade positivt enbart. Jag behöver lite hjälp INNAN det här blir ett problem. Min Whippet valp Ville är nu drygt 15veckor och har fått för sig att gå dit han vill. Nu när vi har så otroligt mycket snö i trädgården syns inte staketet längre. Och han är ju så ung så han har ju aldrig ens sett det :-)
Så nu när hundarna är i trädgården så knallar han ut på gatan och in i grannarnas trädgårdar vilket inte är så poppis. Det har ju slutat med att han går med långlina på sig när jag är med och nu när min man varit sjuk och jag haft dottern till 100% inte alltid kunnat följa med honom ut när han ska kissa så har jag fått knyta fast långlinan.
Frågan är nu då. Ni som tränar på positivitet hur hade ni gjort. Jag är ju rädd att han kommer börja hoppa över staketet sen när han fattar att han kan ta sig ut och jag vill inte behöva sätta upp viltstängsel runt trädgården.
Hum, ja jag tränar ju utan "nej", bara belöning för rätt beteenden, så jag kan väl dra mina tankar.
För och främst så är det alltid lättast att lära hunden att hålla sig inom ett område med tydliga gränsdragningar. Det blir ett tydligare kriterium för hunden vad som gäller. Sen finns det hundar som håller sig inom ett visst avstånd så att säga, utan markerade gränser, men den ytan de har i huvudet(oftast baserat på att doften är deras, deras revir eller hur man nu ska förklara det) stämmer sällan med våra raka linjer mellan tomterna och därför jobbar jag hellre med tydliga gränser om det är möjligt.
Därför skulle jag råda dig att vänta ut den hemska snön(för att förhindra detta enligt dig felaktiga beteendet), om det är den som nu ställer till problemen(Som jag förstår det så täcker alltså snön staketet så han kan gå över det?). Det är lättare för både dig och hunden att träna med tydliga kriterium. Normalt så ser hunden diken, staket och skiften i naturmiljöer som gränser, därför bör din träning bli enkel så fort snön försvinner. Tills dess, lina eller att du är med och kan se det hela som "träning för lösgånde" där jag förmodar att du också vill att han håller sig nära dig(och då är det ju det vanliga, det är roligast hos föraren!).
Sen går det också att använda osynliga gränser, vet att folk lärt sina hundar att hålla sig inom förarens doftspår och på så sätt kunnat gå runt ett område där hunden sedan håller sig inom och inte kliver över förarens spår. Men det är som du nog förstår en hel del träning med det, och har man staket så kan man lika gärna använda det :)
Ja snön täcker staketet så han går bara rakt över.
Men jag fattar inte hur han ska lära sig att han inte får hoppa över staketet bara genom att jag är positiv och "rolig" när han inte gör det. Han har ex INGEN respekt för kompostgaller inne utan bara välter eller klättrar över dom. Men så länge han inte visar något intresse för gallret hjälper det ju inte att belöna, hur ska han förstå att han belönas för att han inte rör gallret ex?