Skratta eller gråta !
Vad händer, jag blir galen snart. Samma procedur nästan varje dag. Kanske tycker hon det blir enformigt och ungefär var 10 gång ska ändra proceduren. Ja det är så det känns.
En stor vacker prinsessa med stora bruna ögon duktig på lydnad och allt inte skulle väl hon, jodå det skulle hon.
HON RIVER MITT HEM!
Lämnar hundarna färdig rastade med fritt springande bus på åkrarna, lämnar B i sin lilla hörna då han annras stressar upp sig och tjejerna i vardagsrummet, samma varje gång de är själva. De har ätit och druckit och allt är klart. ser genom fönstret hur alla min duktiga hundar går och lägger sig. Kommer hem 2 timmar senare.
Herregud då är huset upp och ner rivet igen, vad ska jag göra. Detta händer ungefär var 10 gång jag lämnar dem själva. de andra 9 gångerna inget.
Igår blev jag så arg då hon hade tagit sig förbi kompostgallret in i köket öppnat skafferiet och plockat ut ALLT jag menar verkligen allt. När jag kommer in ligger hon på rygg på golvet och det såg ut som hon svalt en fotboll.
Jag har testat att träna om dem på att vara själva. Ha dem i små utrymmen, aktivitetsbollat, mer aktivitetsträning innan jag lämnar dem.
Detta är jättejobbigt, jag är så rädd att hon en dag ska bli dålig av det hon tuggar sönder.
Tips och råd tack ! har inte råd med en hund som inte kan vara själv.
Kan inte säga så mycket annat än träna träna träna på ensamheten.
Uppenbarligen är on stressad av att bli lämnad ensam ibland.
Vad för aktivitetsträning får hunden, och vad är det för ras? Min första tanke är ju understimulering, och att det kanske krävs spårträning, uppletande och liknande. Alternativt att det är ett stressbeteende.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sätt på hundskrället munkorg….
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Haha, det där känner jag igen. De kallas för pysslare. Det beror helt enkelt på separationsångest. Vi hade en såndär, så fort man gick ut i garaget så var han på någonting. En gång letade han efter oss i sängen - ända in i fjädrarna. Då köpte vi en valp och efter det kände han sig som en storebror med ansvar och uppgift när man gick hemifrån, aldrig mer blev något tuggat på. Det var alltså hos oss, inget som jag rekommenderar eller så. Våran hund åt upp ekmöbler, golvlist, och såg hur snäll o go ut när vi kom hem, så det var inget vi kunde göra. Men jag hoppas din vovve blir vuxen någon gång och slutar med det.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Som ni vet så var Marodören en hejjare på att kvalitetstesta saker och leta mögel i väggarna när han var ensam. Han gjorde det med liv och lust, inte för att han var understimulerad, utan han hade helt enkelt urtråkigt när han var ensam.
Det spelade ingen roll hur mycket han var ensamhetstränad eller aktiverad. Det skulle bara röjjas!
Men det blev även "människa" av Marodören till slut. Nästan! För han kan släpa runt mattor och filtar när han är själv. Men det bjuder jag på.
Självklart kan sånt ske ändå, det jag reagerade på var främst att det hände så sällan ändå som var 10:e gång ungefär… Men det kan ju säkert handla om sånt ändå.
Hade ju själv en korv som åt upp tapeten i hallen och grävde ett stort fint hål i gipsväggen bredvid dörren… Han försökte väl ta sig ut eller nåt.
Men det gav han sig med av sig själv efter ett tag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Se till att hunden inte kommer in där hon bryter sig in..sätt hunden på ett litet område där hemma som hon inte kan ta sig ut ifrån och där du inte har saker som du är rädd om, träna aktivt innan du lämnar hunden, inte bara bus på en åker.. Försök även och se vad som skillde sig den där 10:e gången från de övriga 9. Annan aktivitet dagen innan eller andra förändringar..hundar gör inte saker bara för att det finns ofta en anledning..

Om hunden kan röra sit fritt i hela huset/lägenheten, är det nog inte så lämpligt att stänga in honom/henne på ett litet ställe, bakom galler eller låsa in i ett enda rum, när man ska iväg. Då blir han ännu mer frustrerad och ängslig. Tycker jag iaf.

#8 En begränsad yta gör att hunden inte stressar runt så mycket och kommer inte upp i varv på samma sätt, kommer inte hunden upp i varv så kommer dom inte till förstörar stadiet..dom ska finna en trygghet i den begränsade ytan och vi motionerar väll ändå våra hundar utomhus eller hur?

Det trodde jag också men hemma hos oss var det tvärtom, han försökte ju gå genom väggar och gjorde mer skada på sig själv likadant som på omgivningen.

#9 Då behöver man börja om helt med ensamhetsträningen om det är så illa… det är en hund som inte känner sig trygg i sin miljö själv..

jag ska inte diskutera mera detta, för jag känner min hund, han är den tryggaste som finns i den tryggaste miljön som man bara kan tänka. Han var bara en pysslare när han var ung. Det gick jättebra i långa månader att lämna honom ensam, och så drömde han något på en natt och från och med den dagen så har han pysslat varje gång vi tog ett steg utanför. Han var inte nervös och dreglade och snurrade, utan såg ut som om han bara ville sysselsätta sig.

Vet också hundar som tuggar sönder allt som kommer i deras väg. I de allra flesta fall, så beror det på understimulering.
Det är i alla fall min erfarenhet av detta beteende.

Det är nog som med barn, vissa sitter i hörnet och leker med lego ensamma, vissa tjohejjar runt i hela huset ensam, vissa behöver sällskap och styra och ställa tilsammans och återigen andra river och raserar. Våran hund var den lego-typen. Men de växer ifrån, jag tror inte på att det finns valp som inte smakat på mattes sko.

oj va mkt svar, kul. Tack allihoppa.
Jag upplever henne inte som stressad eller otrygg, utan mer som en "jäkla" busunge.
#3 den tanken slår mig varje gång jag kommer hem och hon har ätit något dyrt =) . . . Men nä det ska jag inte göra. . . Fast det hjälpte när hon gav sig på bilbältena men då såg jag henne hela tiden och det är ett måste tycker jag. . .
Understimulerad är hon inte. Kör mkt lydnad, spår, sök m.m, vågar inte utöka träningen mer för då blir det nog för mkt och det kan slå över det oxå. . .
#5 haha har jag fått en marodör på halsen jag har allt läst om hans hyss här inne =) . . . Då förstår du kanske mig när jag säger att det inte hjälper att träna om henne eller aktivera mer, men menas detta oxå att jag måste stå ut ett tag till. Hon är 2 i sommar, när slutade marodören?
#7 stänger jag in henne på litet område så blir hon otrygg för då måste jag ta hennes stora syster och sätta på ett annat ställe och det slutar med att hon går genom väggen för att ta sig till henne.
#12 det är som du förklarar min hund, men hur stod ni ut ? jag blir galen snart!Otroligt söt hund du har, vilken bild när han sover =) !
hmm ska jag behöva inse att jag har en pysslare till hund ?! hoppas det är över snart, jag börjar bli fattig och börjar tycka det är tråkigt att gå till tv.n och byta kanal för att Q åt fjärren, eller sms.a utan T9 för att Q åt upp min nya telefon och jag nu mera får använda tegelstenen från 19stenåldern.

Läget är ju att man förlåter de små rackaren vad de än gör. Och det går över, det är som tonåringar, rastlösa trots all stimulering o så. Jag kan berätta att när vi var på valpkurs med han, så gick vi o tränade spår, alla andra hundar var helt slut, så fick vi ha hundarna i bilarna medan vi gick in i stugan o höra lite teori o titta på film kanske 20 minuter. När vi kom ut, hade jag inget bilsäte i bilen. Det var in i metallskalet avskalat, skumgummibitarna yrde i hela bilen. Han var jättesöt när vi kom, så illa har han inte farit. Bara pysslade …
. Och jag skrek inför alla: Jag ska döda dig… min första reaktion hehe alla glodde på mig o då började jag skratta, ja, vad gör man? Köper nytt säte.
Jag läste just i en bok av Anders Hallgren att det är hundar med ursprungliga starka käkar som har gnagbehov. Så jag funderar allvarligt på om inte nästa hund ska ha små tunna mesiga käkar!
Mina hundar har gnagt sönder huset när de haft tonsillit (halsfluss). Inte för att jag tror att din hund har det var 10:e gång du lämnar den, men så var det här.
Jag skaffade en valphage till mina. Sen opererade jag bort tonsillerna på dem, så hagen är bara använd ett par gånger!

#19 oj ett helt säte haha det är ju helt otroligt. Kan bara se det framför mig hur skumgummi yr och hunden med den där härliga uppsynen =) . . . Mmmm "ja ska döda dig, eller nu flyttar du ut i stallet har man skrikit några gånger men en stund senare ligger man där och gosar med dem och tycker de är världens bästa =) . . . Vi har oxå en misshandlad bil eller kvalitetstestad som kerstinjo sa =) ( våran bil klarade inte testet vit schäfer) Ett halvt bilsätesrygg och inga bibälten där bak =) men som sagt var gör mann, jo köper nytt.
Hundkurs med Q är likadan alla hundar jätte trötta utan min, hon ligger och sjunger och funderar ut vad man ska hitta på härnäst.
#20 Haha små mesiga käkar på nästa hund är taget . . .
Hur märkte du att de hade halsfluss? blev lite orolig nu, fast som du säger då hade hon ju vart ett monster varje gång, och tuggat där emellan och det gör hon inte.
Jag märkte det bara på att de gnagde. Maniskt! Grannens hund blev riktigt dålig med feber och matvägran, så det är lite olika. Och de brukar lukta illa ur munnen.
Hur är det förresten, gör hon sånt även när du är borta en kort stund, eller enbart vid längre? Har hon saker att tugga på, nån typ av tuggben eller så? Annars kanske det kan vara idé att ge henne ett sånt när du går hemifrån, så hon har något att syssla med.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#23 spelar ingen roll om det är en kvart eller 4 timmar. (hon hinner med mer på 4 timmar bara =)
Hon har märgben eller vanliga ben, en aktivetetsboll med levergodis i. Och en annan boll som sitter nått i som de slickar på.
(har även prövat utan för tänkte om de nya sakerna som dyker upp när jag går är för stressande men icke hjälpte det )
Idag ska hon inte behöva vara själv för idag har vi kvalitetstid med hundarna så nu ska bi ut på en härlig långpromenad i solen med alla tre =)
#24 Okej, men då är det nog bara en fix idé hon fått som hon ger sig med senare. För precis sån var min hund, det var inte pga att han blev ensam länge som han grävde i väggen, utan det hade han hunnit med under en kvart ensam också. Sen gav han sig efter ett tag, bara sådär.
Så det bästa är väl kanske att försöka gömma alla lösa saker hon kan tänkas ge sig på, så kanske hon håller sig till sina egna om du har tur…
Mvh Alex
Värd för Ridsport