Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3419 ggr
kerstinjo
0

Anfallande pudel!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ute en sväng med Marodören häromkvällen. En bil stannar och paret kliver ut och släpper samtidigt ut en liten gul/vit pudel.

Jag tänker inte speciellt på det, förrän pudeln aggressivt rusar fram till Marodören. Det var inte ens fråga om att hälsa eller att leka. Pudeln var tvärilsk.

OK, det kan jag ta, men kontentan av det hela har blivit att Amos går i försvarsläge så fort han ser en annan hund. *pust*

Jag måste köra med belöningar, sitt och vänliga ord när vi möter andra hundar, men den här incidenten har tagit fram en sida hos Amos som jag måste jobba bort så snabbt som möjligt.

Till råga på allt så träffade vi på en ilsk tik idag. Kanske inte ilsk egentligen men hundens husse lyckades att förstärka sin hunds ilska. (Genom osäkerhet)

Det här var inte lyckat för varken mig eller Amos.

Några bra tips på hur jag går vidare med det här, så att Amos inte ska se kopplade mötande hundar som ett hot?

På bilden; Amos & Quila.

Kerstin 

Mischa
0

Jag har haft väldigt stor framgång med att kombinera skvallerträning med mycket kontakt runtomkring hundar (har sådan tur att jag har en träningsgrupp)

≧◔◡◔≦

kerstinjo
0

#1 Lite mer konkreta tips?

Kerstin 

Mischa
0

#2 hur mycket mer konkret?

Du lär hunden att upptäcka hundar är en uppgift, och att se en hund är något posetivt.

skvallerträning

≧◔◡◔≦

kerstinjo
0

#3 Amos har mycket hundkontakt, genom en dotterns schäfrar och en JR, samt andra dotterns Am.Staff/Rottis. Han har daglig kontakt med en liten 7-årig blandrashane, som han har jätteskoj ihop med. Samt grannens blandrastik och alla kontakter fungerar jättebra.

Skvallerträning är något jättepositivt, men tyvärr så fungerar det inte  i nuläget.

Den negativa reaktion Amos fått gentemot andra hundar är något jag måste jobba bort omgående och då är det svårt när han inte är det minsta skvallertränad.

Nu gäller det en sak i taget och då är det viktigaste för mig/oss att omgående träna bort hans negativa erfarenhet av två hundar.

Kerstin 

Zebben
0

Skvallerträning är utmärkt för att få bort såna här beteenden. Hur menar Du att det inte skulle funga i nuläget?

Liiniz
0

Något som jag fick lära mig när jag gick valpkurs med min rottis var att man ska få sin hund att rikta uppmärksamheten mot sin ägare/förare eller vad man ska kalla det =P, när man går förbi andra hundar. Man skulle göra allt från att prata med gulligull röst till att smacka till att locka med godis. När hunden väl har gått förbi den mötande hunden (utan några (större) beskymmer) så ger man den en godisbit =)

Med tanke på att du träffar hundar varje dag som din kära vovve inte känner att den behöver att ställa sig i försvar mot, så kan det vara en bra övning att möta varandra i koppel (med den hund som h*n då gillar) och ge honom en godisbit när han har gått förbi. Visst sen möter man ju alltid främmande hundar, försök då se det som en övning för dig och din vovve att öva på att han ska rikta sin uppmärksamhet mot dig.

Jag vet ej om detta är som skvallerträning, aldrig hört talas om det innan faktiskt =P Vet ej om jag uppfattade det rätt, du kanske gör så här redan. Gör du det ber jag om ursäkt för mitt onödiga inlägg =P

Jag önskar dig och din vovve all lycka till med detta hinder som ni har stött på nu för att andra inte har koll på sina hundar!

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

QLBA
0

Andra hundägare kan ha sett min metod som oansvarig men ibland får man ta den smällen, min omplaceringshund gjorde likadant, inget fungerade, han blev bara hispigare destu mer jag gulligullade och matade med godis. Men tillslut fick jag nog och tog tag i det på det sättet att jag nonchalerade honom.

Hade han kopplad, andra hundar kom, jag tittade framåt och bara gick. Blev tyvärr att hunden blev släpande efter mig de första gångerna (sådärav viktigt med sele eller brett halsband,) han drog och skällde och hoppade, tillslut så fattade han att det var inget att bry sig om och det fungerade faktiskt, fick en utskällning av en hundägare av mitt beteende att det var elakt att göra så mot hunden, jag förklarade vänligt men det gick inte.

Men i detta fallet struntade jag i vad andra sa då jag märkte att det gav positiva resultat.

Lång tråkig hjärtskärande träning men det gav mig resultat.

Tror att andra hundar har gett sig på min blandras i hans tidigare liv ! Det viktiga i denna träning är att andra hundägare sköter sig för flyger en hund på min när jag tränar detta går träningen snabbt bakåt :/

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Vad glad jag blev när du skrev Du, äntligen har du förstått att man ska respektera gamla Obestämd tanter.

Jo, skvallerträning kan säkert vara något, men det känns som om jag först måste ta tag i Marodörens beteende när han är kopplad och möter andra hundar. För tusan, han gillar ju andra hundar!

Jag har även fått en ny granne, som har en ilsk blandraskille och en livrädd matte. Hennes försvar till att hunden blev/blir så arg på Amos är att hunden bråkade med en svart hund när den var valp. *pust*

Sedan kom hon med en mycket "intelligent" kommentar; Han är nog inte arg, för han viftar ju på svansen.Förvånad

Jag får köra vidare med positivitet och godis, så får vi se hur det går. Var också i kontakt med den regionala Labradorklubben, där vi ska försöka träna möten.

#6 Inga inlägg är onödiga inlägg!Glad

På bilden; Marodören och Quila.

Kerstin 

Mischa
0

#8 en halti kan även underlätta kontrollen över hunden, speciellt när det är en stark hund.

≧◔◡◔≦

kerstinjo
0

#9 Det är något som jag inte tänker pröva i första taget. Jag vill jobba bort det med positivitet, så en halti lär det inte bli.

Kerstin 

Mischa
0

#10 förstår hur du menar, och jag menade inte att det skulle vara ett substitut för träning, men man kan jobba "posetivt" med nosgrimma också.

Dock kan man för alla parters skull effektivt hindra hunden från att göra utfall, och i hundens fall "självbelöna" sig för att ha "skrämt iväg" den andra hunden, du kan lättare få fokus från hunden.

≧◔◡◔≦

kerstinjo
0

#11 Jag förstår också hur du menar! Glad Men jag vill börja med att "mota Olle i grind" och konsentrera mig på att det faktiskt är matte som är mest intressant.

Kerstin 

tsset
0

Hum, skvallerträna kan du ju göra även för möten i koppel! Det är ju själva grunden som måste sitta även för "mer avancerad" skvallerträning med större avstånd och okopplat.

"Så fort en annan hund dyker upp gäller det att lägga aaaalll uppmärksamhet på matte för då börjar hon med en massa roliga saker!" - den tanken vill jag att min hund ska ha när en annan hund dyker upp, istället för att lägga all tankeverksamhet på och mot den andra hunden.

Jobba innan problemet, alltså innan han hinner glömma bort dig och stressa upp sig, på ett avstånd och en tid han klarar av att se andra hundar. (förslagsvis där ni ser en kort bit av en välbesökt gångväg, så ni får många träningstillfällen). Direkt någon dyker upp så belöna och var mest intressant! Det finns en millisekund mellan upptäckt och stress/rädsla/vad som nu orsakar hans beteende, och det är den du ska fånga!

När han verkligen självmant tar kontakt med dig direkt en hund dyker upp(alltså börjar skvallra) så kan du minska avstånd och öka tid som den andra hunden är synlig för er. Är du tillräckligt värd att lägga uppmärksamheten på kommer detta gå ganska snabbt och då kan snart gå som vanligt igen. Hett tips; tänk vääärldens bästa belöningar!

Bäst och snabbast resultat blir det om du konsekvent kan träna detta, alltså utan att behöva möta hundar på vägen den närmaste tiden och riskera eller faktiskt råka ut för "återfall". utan bara jobba på det avstånd och den tid ni är på.

Zebben
0

Jag tror Du missförstått lite vad skvallerträningen går ut på. Eller, har jag missförstått Dig? Glad

Det är just hans beteende i hundmöten när han är kopplad som Du ska träna bort genom skvallerträning. Få honom att inse att mötande hundar är ett sätt för honom att få en resurs av Dig.