Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1484 ggr
Zaphix
0

Skällande vid träning..

Har lite problem med min cavalierhane på 11 år.

På senare år har han blivit mycket roligare att träna med för han är betydligt mer intresserad av att vara till lags och göra rätt än vad han varit när han var yngre.
Förut så var han mer intresserad av omgivningen, eller ja, allt var mer intressant än mig. Så har aldrig haft det här problemet tidigare.

När vi tränar så blir han väldigt uppspelt och tycker det är jättekul, det har resulterat i att han börjat skälla vid träning.
Han skäller vid fotgående, vid "stanna under gång", framförgående, fjärrdirigering, eller ja, nu när jag tänker på det skäller han vid det mesta utom platsliggande. :)

Har försökt löst det genom att inte belöna när han skäller, utan bara när han gör sakerna under tystnad. Varit stenhård på det i flera veckor nu, men det fungerar inte!
Han verkar inte förstå att han får belöningen för att han utför det under tystnad, utan han skäller lika glatt ändå efter han fått belöningen..

Tränar alltid med godis, leksaker är inte alls hans grej nu på äldre dagar, kan det spela in? Att han är så godisgirig?

Är väl inget stort problem egentligen, vi ska ju inte tävla utan tränar bara för att det är roligt och då spelar det ju ingen roll om det blir helt perfekt. Men jag tror grannarna tycker det är en aning jobbigt..

Han skäller aldrig annars förresten, har aldrig varit en skällande hund, utan det är just vid träning.

Nån som har en idé på en lösning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tsset
0

När min hund (eller hundAR, när min gamling hade hörseln kvar) börjar skälla under träning blir jag jätteglad - jag vet att något är fel och kan rätta till det! Oftast handlar det om stress eller att han är för uppe i varv. Kan också handla om att jag är otydlig vilket gör att han inte förstår vad jag vill.

I ALLA fall så avbryter jag träningen direkt! Skälls det så jobbar vi inte, så enkelt är det. Jag vänder ryggen till och på så sätt kan han inte få möjlighet att göra rätt och få belöningen.

Funderar också alltid på hur jag ska se till att det inte händer igen. Oftast handlar det om för mycket energi för oss, och det botas med lite mer lugna övningar och mer fysisk motion. Kan också vara så att man gör för mycket, man behöver bryta med en paus då och då för att hjärnan inte ska få kortslutning. Speciellt när man tränar nytt eller slipar på detaljer. Annars gör jag fel, och då måste jag komma på hur jag ska hjälpa min hund att förstå vad jag vill bättre.