Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5569 ggr
yoanna
0

Stövare??

Vad vet ni/har ni hört om rasen Stövare?

Mischa
0

Det finns inte bara en stövare, det finns massa olika stövarraser.

Rasklubben har bara ett urval av några i huvudsak nordiska stövarraser

≧◔◡◔≦

yoanna
0

Okej. Men vad har den för temperament osv?

Mischa
0

# Det är olika beroende på ras.

Dom stövare jag träffat har däremot varit väldigt trevliga, men man får aldrig glömma att dom i huvudsak är avlade för drevjakt, dvs dom är svåra att ha lösa och lätt till skall.

≧◔◡◔≦

marinelady
0

Jakthund med stort J och då menar jag stort J…skaffa INTE stövare om du inte ska jaga, det är en renavlad jakthund och det är där dom hör hemma. Det är en hund som är social, trevlig med en enormt bra näsa och uthållighet, vilket betyder att släpper du din otränade (jakt)hund kan den vara borta i dagar på jakt för att sen komma hem en dag med såriga tassar somna framför brasan en kväll äta mat och sen vilja komma ut igen..

yoanna
0

Okej, det är bra att veta.

Jag fick igår ett samtal från en person som sökte hundvakt, så jag sa att jag skulle fundera p det.. Men visste ingeting om rasen, men nu när jag vet så funderar ja på att tänka om, och kanske inte kan ta den.

Mischa
0

#5 är du bara hundvakt spelar det väl ingen roll, du skall väl inte jaga eller släppa jycken lös endå?

träffa hunden och avgör därifrån.

≧◔◡◔≦

yoanna
0

#6 Nej, det kanske inte gör det.. Asså det beror ju på hur hunden är personligen också, han kanske  e jätte snäll å så… Men ska träffa hunden i nästa vecka, så då får jag se hur det går :)

Bunn
0

#7 Ta reda på vad det är för ras, som ovan nämnt, så finns det en hel del olika stövare.
Hur länge ska du vara hundvakt?
Är det bara några dagar så kan det väl gå an, men handlar det om veckor/månader är det, enligt mig, en annan sak.

yoanna
0

Några dagar då å då.. kanske mer längre fram i tiden, dom visste inte säkert än för dom hade lite problem med jobb å sånt.