Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 4489 ggr
[Kamillah]
0

Hjälp med Chihuahua

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min familj skaffade en Chihuahua i Augusti då hon var ca 12 veckor.

Hon har alltid vart lite försiktig men när hon blev runt 4-5 månader blev det riktigt illa och det är fortfarande det.
Hon äter knappt något, för att få henne att äta så måste vi bära henne till matskålen och sedan stå där och kolla på henne för annars går hon iväg, fast när hon verkligen inte är hungrig så vägrar hon ju såklart äta så vi vet att det inte är det att hon inte är hungrig.

Hon är rädd för allt, hon är rädd för matskålen så vi har behövt lägga maten på papper mitt i ett rum så hon inte ska bli störd av läskiga saker runtomkring henne, och vi har inte lyckats lära henne några tricks för att vi inte lyckas locka henne med något godis eller så. Vi har också prövat utan godis men hon bara vägrar lyssna.

När vi ropar på henne så ser man på henne att hon förstår att man vill att hon ska komma till en, men ändå gör hon det aldrig. ibland gårr hon halvvägs till en men sen springer iväg igen.

Och det enda hon vill göra är att sitta i soffan, så fort man reser på sig och går mot henne eller ropar på henne så springer hon mot soffan, även fast vi 80% av de gångerna inte lyfter upp henne i soffan. Hon får endast vara där när vi är där (på kvällarna) för hon har ramlat ner därifrån förut.

Hon går heller inte i trappor själv fast hon kan det, för hon ramlade ner där när vi precis fått hem henne. Men det konstiga är att efter den händelsen HAR hon gått upp för trappan helt själv men ibland bara kommit halvvägs och sen suttit där uppe och ylat tills vi hjälpt henne, men sedan slutade hon bara gå upp där helt plötsligt, så hon har nog ramlat ner en gång till utan att vi sett det.. Har verkligen försökt att få henne att gå i trappan genom att putta på lite men det funkar inte.

Detta är mycket frustrerande, och skulle gärna vilja ha hjälp från er här på forumet eftersom vi inte upplevt sånt här tidigare, detta är våran andra hund.

trex
0

Ta hjälp av av ett proffs.

Anna-Helga
0

#0 Är det er första hund?

[Kamillah]
0

#2 står i slutet att det är våran andra. Innan hade vi en matglad engelsk cocker spaniel som avled strax efter att vi skaffat denna hund.

Anna-Helga
0

#3 Ok. Ja ofta gör man misstaget att man förstärker osäkerheten hos hundar på olika vis, framförallt små hundar… Men det kanske finns någon kunnig person i närheten att ta hjälp av? Svårt att veta omfattningen av problemet när man inte sett hunden ifråga. Men det klart att ni behöver hjälp…

[Kamillah]
0

#4 Jo, vi har funderat på att ta hjälp av någon proffesionell för det verkar som att vi behöver det. Jag har däremot läst om något som kallas "spökåldern" som de kommer in i vid ca 5 månader men för oss så har det inte gått över som det borde göra. Vissa saker är hon inte rädd för längre då vi visat att det inte är farligt, men det kanske vart ca 2st saker utav 10.

Anna-Helga
0

#5 Sådant här går sällan över av sig självt om det får fäste utan blir ofta värre enligt min erfarenhet i alla fall…

ThunderClap
0

Vår Chihuahua har hemskt dåligt bedömningsförmåga och hoppförmåga. Vi har gett upp på att få honom att hoppa upp på de flesta saker och även en del trappor, för han klarar helt enkelt inte av att göra det rätt, utan missbedömer och slår sig. Så vi har gjort som så att han helt enkelt inte får hoppa nästan någonting alls, utan blir lyft, är för stor skaderisk.
Vi har hopptränat lite för att öva upp bättre bedömnings och hoppförmåga, börjat smått och där hunden är mer hemma och sakta, sakta höjt ifrån pinne på marken till större och större till upp på stockar osv. Våran är klart mer hemma ute, så vi började att hopp träna där.

Våran tenderar till att vara rättså försiktig av sig även (vid mat så som du beskriver, han har även problem med öppna ytor inomhus, hala golv, smala dörröppningar osv), gäller att inte vara vek och stödja honom och råka beröma när han blir så, utan att träna honom på att klara saker själv och få bättre självförtroende, att beröma när han faktiskt gör rätt och puscha (inte pressa, han är spänd utav sig) på rätt vis för att få honom att göra saker.
Jag kan varmt rekommendera att använda annan vältränad mentalt stabil hund för att locka fram din hund mer, att h*n ser att den tar för sig och kan hänga på och gå efter. Se och lära utav vad den andra gör. Annan hund brukar även driva upp mer matlust på kinikiga hundar med maten är min vana.

[Kamillah]
0

#7 jo det är nog samma här att våran Chihuahua har dålig bedömningsförmåga också. Men hon är väldigt snabb och hoppar mycket i sängen och så, så ska börja träna hoppning med henne nu när det blir sommar, torr hon kan tycka det är kul :)

En sak jag glömde säga är att hon är livrädd för andra hundar också. Den enda hund hon inte vart rädd för överhuvudtaget är våran hund vi hade när vi precis skaffade henne. Men ca 2 månader senare gick den hunden bort.

marinelady
0

Så hunden är mer eller mindre rädd för allt… skaffa en bra tränare, ni behöver det och hunden behöver absolut det!

ThunderClap
0

#8 Vart i stockholm är det du bor? Kan ju testa om vår hund funkar bra att ha som draghjälp, han brukar gå bra med i stort sett alla djur, även de som har problem med andra.