Drar & skäller..
Nu när min valp (en dvärgschnauzer hane, på 6månader) har börjat visa intresse att dra i kopplet så vill jag naturligtvis jobba bort det, men är det någon här inne som vet ett bra sätt att lära bort?
Han är också väldigt osäker mot främmande människor och hundar. Han skäller och morrar ut dom som går förbi, hundar som människor. Och det vill man ju såklart inte dom ska göra. Hur ska man jobba bort det?
Är mycket tacksam för svar! :)
Jag kör kontakt övningar med mina valpar när dom börjar vilja dra i kopplet. Så fort dom börjar dra så vänder jag snabbt och ropar på dom och belönar när dom kommer till mig. Även ögonkontakts övningar brukar fungera. En del stannar och väntar ut hunden eller bara vänder och går åt andra hållet. Men jag har aldrig träffat någon som orkat vara 100% konsekvent med den typen av träning så att man hunnit se nåt resultat innan ägaren tröttnat för att träna på något annat sätt. Därför rekomenderar inte jag den typen av träning alls.

Kontaktövningar är alltid bra! Till det mesta faktiskt.. :).
Då lär han sig att det är att föredra att hålla koll på och sammarbeta med dig.
En metod som kan fungera bra när det gäller koppeldragningar är att helt enkelt bara stanna. När han drar så stannar du. När kopplet sedan slaknar eller han väljer att på något sätt ta kontakt med dig så beröm och fortsätt att gå. Eventuellt behövs det inte ens ett beröm för bara att han får ta sig framåt igen blir en belöning nog. Han kommer alltså lära sig vad han tjänar på att göra. Även om du kanske får vänta ut honom ett litet tag i början innan poängen trillar ner för honom :).
Blir han låst, alltså inte alls förstår någonting av att du stannar så kan du locka lite på honom.
När det gäller hans osäkerhet så behöver han nog få förstå att de inte är något farligt, han måste lära sig att koppla ihop de med något positivt.
Sådant är alltid svårt med hur man ska gå tillväga, det är, som alltid, lättare om man ser hunden.
Men låt saker ske på hans villkor, tvinga inte på honom något som han inte vill och försök koppla ihop andra människor och hundar med något positivt :).
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
För att träna bort osäkerheten hade jag nog försökt avleda hans uppmärksamhet från mötande. Gott godis som skinka eller kötbullar och satt mig ner vid möten och bara matat honom i början. När han lärt sig att det kommer godis hos dig när ni möter folk söker han i stället kontakt med dig. Sen är det jätte viktigt att du inte låter främmande hundar gå fram till honom på promenader! Eller människor heller för den delen. Det kan sabba allt. Den biten får man träna på sen, när han inte längre är rädd/osäker vid mötena. Då kan man söka upp hundvana personer och arrangera möten där han får hälsa på sina vilkor.
han är väl i den åldern mycket är farligt med. Jag tycker du fått jätte fina tips redan o önskar dig lycka till går säkert jätte bra o träna. Var lugn så blir han snabbt lugn med.
Vad har du för koppel? Jag prövade med sele, på ena vovven gick det mycket bättre, och den andra gick det sämre med!
Sen kan du ju även hälsa på dom ni går förbi, visa att det inte är farligt utan kul när någon går förbi! Det är ju lätt när dom skälelr och håller på, att man blir spänd när man ser någon komma för man vet att "nu kommer det", så bli istället extra glad med kroppsspråket, och säg hej till den som går förbi!
Personligen vill jag inte ha hundar som vill hälsa på allt och alla därför hade jag aldrig låtit hunden hälsa på passerande. Sen vet man inte vad det är för folk heller. Dom kan skrämma hunden ännu mer och då befästs ju osäkerheten ytterligare.
mina hundar e precis lika så du e inte ensam om de ;
#2 #3 jag har försökt få min hunds uppmärksamhet när de går förbi hundar eller andra människor men har bara ignorerar mig helt och morrar/skäller SKIThögt och drar..
( han är ca ett år)
6, håller med dig där att lära sin hund hälsa på varje hund är inte rätt då får man svårt o lära dig sluta med det. Jag har vuxen tik o tränar mot/med en valp som är 6 mån. Då är det just hundmöten att han ska lära sig hålla sig lugn inte skälla och inte hälsa. Han dok gillar hundar men skäller o stretar.
Tack för alla super bra tips! Ska genast börja öva. :)
Nu får ni hålla tummar och tassar att det kommer gå kalas bra! :D
#5 Jag har ett vanligt halsband i läder och så har jag ett nylonkoppel.
Njae, det här med att låta hunden träffa alla som man möter är nog inte en bra ide, som #6 sa.
Jag vill inte att den ska få träffa alla som man möter. För om man låter han göra det så kanske han vill fortsätta med det sen, att varje gång man möter någon så ska man hälsa, jag vill att han ska hälsa om jag hälsar på nåågon, som jag känner. Inte på vem som helst.
#8 Har du provat favorit leksaken eller något oemotståndligt godis? Om han är svår att få kontakt med kan du behöva börja träna upp kontakten utan störningar i början. Lek med honom och säg "här" eller vad du nu vill använda för ord så han förknippar det med leksaken eller godiset. När han kopplar så börjar du med det på promenaderna när ni möter folk. Ha lite tålamod och strunta i om han fortsätter att skälla ett tag. "Mata" honom md godiset så han inte har tid att uppföra sig illa så kommer han tidsnog glömma bort hur det var innan och bara fokusera på godiset/leksaken.
Något som jag kör med nu på vintern är leverpastej, skink ost, bacon ost el liknande på tub. Då trycker man bara ut lite så hunden kan slicka i sig det och man slipper kladda ner sig med äckliga köttbullar.
#11 ja, jag har försökt med hand ÄLSKLINGSgodis som han annars älskar men när han ser andra hundar ute stänger han ut allt annat o bara skäller.. När jag är hemma eller ute när de inte är andra hundar i närheten kan han vara lös och lyssnar jättebra osv men när han ser hundar blir han helt tvärtom,
och för i övrigt så äter han inte något hundgodis när han är ute, han tar det i munnen och spottar ut det igen.. :s
hm, okej, nej det är ju en smaksak hur man vill ha sin vovve :)
Skällhalsband och sån "munkavel" då?
Jo, precis. Så är det :)
Har inte provat något av dem.. Hur funkar dom?

#13 Antiskällhalsband och munkorg tycker jag inte är att rekommendera. De löser inte problemet utan mattar av symptomen, dessutom med negativa metoder.
Låt oss tänka att det nu är så att hunden skäller på människor och hundar just för att den är osäker, om den då får ett obehag på sig när den gör detta så kommer den ju inte att istället förknippa det som den är osäker på positivt, eller hur?
Kanske att den lär sig att sluta skälla men problemet att den är osäker finns ju fortfarande kvar. Reaktionen kan säkert också bli tvärtom för nu kan den negativa tron på det som den är osäker på bli större och den har därför större anledning till att känna behovet att försvara sig.
Och en munkorg gör ju precis bara så att hunden inte kan skälla, den vill ju fortfarande.
- - - - - - - -
jag har haft antiskällhalsband och han slutade skälla bara när det sprutade, för jag lärde sig att så fort han får på sig den sprutar de vatten när han skäller, så när jag tar av honom den så vet han ju att han kan skälla hur mycket som helst, men har haft halsbandet ute på promenader fast då skiter han i den och skäller bara..
Okej. Njae, vill inte testa det dära..
Jag tycker du ska köpa mamma scans köttbullar som luktar riktigt vidrigt och en spruta som du fyller med vatten och lite citron. Sen sprutar du på honom vid hundmöten för att han ska uppmärksamma dig. I samma sekund som han reagerar på vattnet så stoppar du fram köttbullen. Sätt den mot nosen på honom så att han verkligen känner lukten av den. Tar han den så beröm jätte mycket! Värt ett försök i alla fall. Du måste kunna bryta den onda cirkel ni hamnar i. När han kommer på att du ha gott godis behöver du säkert inte vattnet. Var envis och ge dig inte. Fungerar inte detta får du väl kasta dig på marken och låta som en skadeskjuten kråka för att få hans uppmärksamhet 
Välj ett godis somhan bara får vid hundmöten. Inget torrt godis utan något riktigt smärrigt! Kyckling, blodpudding, köttbullar, skinka ost. Inte Frolic, det är för mycket salt i det.
#18, är det MER salt i Frolic än i skinka, ost och köttbullar?
#19 kanske inte i skinka, det ska jag låta vara osagt. Men det är MYCKET salt i Frolic.

Jag tycker inte du ska köra med vattenspruta. Du har en hund som du säger är osäker, det är inte bra att då koppla ihop det han är osäker på med obehag från vattensprutan. Det blir i princip samma reaktion som från antiskällhalsbandet..
Det blir ju rädsla - obehag - godis. Och det som det nog kan lyckas med är att få ett obehag på rädslan och sedan något positivt på obehaget, men varför?
- - - - - - - -
Nej, precis det låter lite fel. Jag vill ju inte att han ska bli mer rädd och osäker än vad han redan är..
13,herre gud inte ska man ha sånt på 6 mån valp
sånt här gör mig förbannad det är bara ut o träna jag tor inte det är något problem o lösa detta.
Träna kontaktövningar inne först är tips sen ut :) finns många bra filmer på youtub man kan se på. Nån som är bra på kolla lite klipp o rek än säga skaffa munkorg o antiskäll? Länka gärna 
Mitt svar ang vattensprutan var till EmmaVarg som hade en hund som var ett år.
Man är ju så olika. Men även om en hund är osäker så tycker jag att man måste kunna tala om för hunden att man ändå inte får bete sig precis hur som helst. Valpar behöver givetvis mer tid på sig och kanske lite övertalning att det otäcka inte är så otäckt.
Men en vuxen hund som är osäker och drar och skäller hade jag kört vatten på för att bryta ett dåligt beteende och fångat upp hundens uppmärksamhet när han blev "avbruten".
Jag är inte för hårda "tuffa" tag mot hundar men jag tycker inte att det här med en dusch vatten är det.

#24 Jag anser det bättre att fånga upp hunden innan den hinner reagera så starkt att den börjar göra ett utfall. Och då slippa att utsätta den för ett obehag och negativitet bara för att avbryta.
Jag tycker inte att det spelar någon större roll om det är en valp eller en vuxen hund, visst är det skillnad men en osäker hund är en osäker hund och den behöver lära sig att inte vara rädd och inte att bara strunta i sitt dåliga beteende.
- - - - - - - -
#25. Visst är det bäst om man hinner fånga upp hunden innan den gör utfallet. Men det är inte alltid man hinner reagera innan hunden har börjat spänna sig och har hunden börjat spänna sig blir den lätt blockerad snabbt. Är det då svårt att motivera den med godiset eller leksaken så tycker jag att vattnet kan vara bra. Men alla hundar är ju olika liksom vi hundägare. Min storpudel var jätte osäker vid hundmöten och gick inte bryta med något gott om jag så hade satt en levande hare i munnen på honom. När jag började med att ge honom en dusch vatten på näsan när han blev spänd så bröt jag hans beteende ganska fort och även om godiset inte fungerade alls på honom så gjorde en boll det. Men bollen fungerade inte alls utan att jag bröt honom med vattnet i början. Efter lååång tids träning behövde jag varken vatten eller boll. Han var fortfarande rätt osäker, men han behärskade sig och kunde gå förbi en hund enbart med att spänna sig, utan att skälla eller göra några utfall. Jag tror att en hund automatiskt blir lite lugnare innombords vid varje hundmöte där den inte är blockerad. Den lär sig så småningom att det inte händer något farligt fast den inte skäller och beter sig illa. Har man väl fått bort blockeringen är det sen enklare att belöna hunden varje gång den gör rätt.
Men det är bara vad min erfarenhet säger.