Blocket annons
http://www.blocket.se/vastmanland/Lev_klar_chihuahua_valp_merle_reg_i_SKK_25807620.htm?ca=16&w=3
Här har ni nog den finaste hunden jag sett!
Fyfan vad fin han är.
Om man endå hade råd..
Jo, merle är snyggt, men är det en godkänd färg på chihuaha?
Åh, påminner mig om den här chihuahuan:
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Såå fina!
tror inte jag sett den teckningen förut..
Varför skulle det inte vara en godkänd färg?
Supersnygg! :) Men dyr som sagt var.
OM jag bara haft råd! Jag vill så fruktansvärt gäärna ha honom!
Det ar en godkand farg btw. Men jag har for mig att fargen medfor vissa problem… minns inte vad dock.
-Kollade och den är tillåten, alla färger och tecken var tydligen tillåten för rasen.
Men vad är det för problem den medför då?
#8 Merle medför inga problem om man vet hur man ska avla på färgen. Det är väldigt enkelt att unvika problemen, man avlar bara inte två merlehundar.
Jag är inte helt säker, men vad jag har hört så ska det ändras så att merle inte är tillåten längre? Det råder ju ganska mycket delade meningar om merles vara eller icke vara hos chihuahuan…
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#12 Då blir det den enda icke-godkända färgen hos rasen..
Men ja. merle är väl kanske en "drabbad" färg, precis som vitt?
12# Åååh :( D som va så fint!
#14 Fast nu ska man inte inte välja hund efter färg - Du har ju alla andra färger och möster kvar annars 
"Merle-genen" kan medföra stora problem om man avlar utan vett. Det är en gen som har att göra med bildningen av proteiner som är nödvändiga för att skapa pigment. Avlar man tex två hundar där båda bär på merle-genen så kommer en del av avkomman få en dubbel uppsättning av genen och det är hos de som nervsystemet och pigmentbildningen skadas. Defekter som dövhet är vanligt, just pga bristen på pigment i örat, de djuren är oftast övervägande vita. Ögondefekt kan också drabba dem.
Men i enkel uppsättning är genen inte farlig.
//Lina
Snacka om överpris.
14# nope, men ni säger ju att om man avlar rätt så är det inga problem, eller? Och denhär hunden verkar ha både vett och etikett ;)
#17, ja jag säger absolut detsamma! Skulle jag aldrig ge :P
Men visst var den bra söt:)
Jag har sett en som avlar fram fler småhundraser och även merlerade vavvor kanon fina men snacka om att den där var dyr allt för en färg :O ne inte skulle jag betala så mycket visst färgen kan man falla för men jag går mer på kemin.
#20 men det är ju inte säkert att priset står för färgen.. Men ja dyr är han allt!
Oj hissingen vad dyr den var såg jag nu.
Aldrig i livet att jag skulle betala 23k för en svensk uppfödd hund!
Speciellt inte för en valp..
Nej, tror att priset står för färgen den här gången, faktiskt.
#18 Nej, vad jag menar är kemin mellan äger och hund. Att man inte ska gå på färgen när man väljer hund. Oavsett om färgen är en frisk eller sjuk färg så att säga.
#19 Hehe ne de skulle inte jag heller ge kan jag säga, även om den va bra söt. :)
#21 Läser man annonsen så brer de verkligen på om färgen. De står ju inget om några direkta andra anledningar som skulle ge svar på varför den är så dyr.
22# nejmen så är det med alla djur, men jag la ju inte upp annonsen för att jag ska köpa honom utan för att jag tycker att han är så fin. Ingen som sagt något om o köpa heller.
#24 Ja han är fin, men det är ett överpris 
Ja, allt som star i annonsen handlar ju om fargen… och den sag man ju redan pa bilden liksom. :) Nej, billigare att kopa lite farg pa kicks och fixa sin egna hemmagjorde-merle. 
25# Ja, jag tycker också att det är ett överpris, har inte sagt emot en enda gång 
#26 Haha, klockrent 
21, ja inte fanken betalar jag 23k för en färg jag läste att det ståg det var den så dyr. herre gösses söt som socker men överpris!
#29 men altsså, jag la inte ut annonsen för något annat en att jag tyckte han var extremt fin, jag har inte ens sagt att jag inte tycker det är dyrt? Jag har sagt att det är dyrt däremot.. 
Fin färg, men hunden i sig var långt ifrån fin och vacker ;)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Som sagt är det homozygota merle som får problem (kan komma på heterozygota hundar också men är ovanligare) med ögondefekter och dövhet. Genom att aldrig para merle med merle kommer man undan det. Merle är dominant och kan INTE ärvas vidare om hunden inte är merle.
Dock finns det "dolda" merle vilket inte många vet om. Gul och sobel döljer merlefläckningen, de kan även ha så lite fläckar att det inte syns om man inte vet precis vad man letar efter.
Älskar vekligen merlefärgade hundar! Har sett merle på min ras också, Pomeranian, UNDERBARA! Fast de är inte godkända, de är utblandade någon gång i tiden för att få in färgen.
Som sagt är det homozygota merle som får problem (kan komma på heterozygota hundar också men är ovanligare) med ögondefekter och dövhet. Genom att aldrig para merle med merle kommer man undan det. Merle är dominant och kan INTE ärvas vidare om hunden inte är merle.
Dock finns det "dolda" merle vilket inte många vet om. Gul och sobel döljer merlefläckningen, de kan även ha så lite fläckar att det inte syns om man inte vet precis vad man letar efter.
Älskar vekligen merlefärgade hundar! Har sett merle på min ras också, Pomeranian, UNDERBARA! Fast de är inte godkända, de är utblandade någon gång i tiden för att få in färgen.
Finns en annons på Blocket nu också med en sobelmerle sheltie, de är avelspärrade vad jag vet. Även Harlequin är en typ av merle men jag vet inte riktigt hur den färgen funkar. Men det är häftigt att Harlequin finns i alla färger hos Grandis som blå, merle, gul, fawn, choklad, gulmerle mm. Riktigt häftigt!
#34 Finns ingen annons..