Hundkompis. Hur?
Ludde har aldrig i hela sitt liv haft en hundkompis. Han har alltid varit själv med enstaka hälsningar på en del hundar ute. Området jag bor i ser Ludde som agressiv bara för att han skäller, gruffar och reser ragg mot en annan hund innan han får hälsa.
9 av 10 gånger har det inte varit så att han rest ragg och skällt åt en annan hund utan hållit sig lugn så fort han ser eller får hälsa på hunden. Detta ändrades dock när han lugnt, utan att skälla och resa ragg, skulle hälsa på grannens hund som direkt flög på honom och bet honom runt halsen och punktera huden på ryggen (noteras ska att den hunden gjort så mot vår ena granne katt också) och ägaren orkar inte hålla i den hunden utan släpper så fort den drar.
Hur som helst, i och med den händelsen går rycktet nu här i området om att Ludde är livfarlig och bör avlivas. Visst finns det hundar han verkligen inte tål men 9 av 10 hundar vill han leka med.
Problemet är nu, hur skall jag någonsin kunna hitta en promenadkompis till Ludde när de flesta som ser att han skäller, drar och reser ragg mot andra hundar ser honom som agressiv?
Är han dominant? Ja, mot vissa hanhundar, inte alla. Han brukade leka med grannens okastrerade Rottweiler hane när de var ute ibland innan de blev vräkta.
För övrigt är Ludde rena 4 åriga valpen på 45kg med mycket energi och vilja. Men att se att han aldrig får leka med någon tär på mig.
En dominant hund har inget behov av att skälla, resa ragg eller göra utfall så det handlar förmodligen om rädsla och osäkerhet.
Hade Ludde varit min hade jag inte låtit honom leka med andra hanar, möjligtvis kasterade hanar utan försöka lära känna en tik som är bra mentalt.
Innan man släpper ihop två hundar ska man gå några promenader ihop så att dom får chansen att lära känna varandra i lugn och ro. Man kissar, luktar, kissar över osv.
Man behöver inte ha en massa hundkompisar och ofta kan det istället leda till en enorm stress att behöva leka med hundar man egentligen inte känner.
Vill du att han ska bli av med energi så finns det bättre saker än att leka med andra hundar. Att leka kan ibland bygga upp mer stress än det stressar av.
Anmäl dig till en kurs i lydnad, lägg spår, lär honom konster, träna lite uppletande osv. Det gör gott för hans hjärna vilket lugnar honom och dessutom bygger ni upp en otroligt bra relation!
Vill även ge ett tips när du möter andra hundar. Gå aldrig rakt mot den mötande hunden utan gör en halvcirkel ut från hunden ni möter så att avståndet blir större. Detta gör din hund lugnare då nos mot nos dvs som när man ses på en trottoar eller cykelväg är inget naturligt sätt att mötas och kan ses som ett hot. Gör man ett avståndstagande känner sig hunden tryggare och i regel uppstår inga utfall.
Ser man på lösa hundar som träffas för första gången så går dom ut i en båge för att sedan lukta varandra där bak. Går någon rätt på och mot ansiktet blir det ofta slagsmål. Vi tvingar dom till att mötas så då vi tycker att det ska dom kunna. Helt fel enligt hundens sätt att se på det och många konflikter som skulle kunna ha undvikits uppstår!
Lycka till!
#1 Han har gått lydnadskurs och har diplom i det. Han tränar just nu skydd. Hundar han skäller på är en svart pudel i detta område som alltid hugger efter honom, en schäfer tik som morrar åt honom, grannens hund som bitit honom och en Tax som skäller för var hunden den ser. Men i och med det anser folk att Ludde är agressiv. Övriga 100 tals hundar här i området gnäller han efter, drar i kopplet och viftar på baken samt svansen som en idiot.
Vid möte av andra hundar sätter jag ofta honom ner och 9 av 10 gånger sitter han lugnt bredvid problemet är bara det att eftersom Ludde fått ryktet om att vara agressiv pga de åvannämnda hundar han inte tål så spänner sig varje ägare när de går förbi honom, de går nästan ute i diket med sin hund och spänner kopplet på deras hund vilket sedan triggar Ludde. En del ägare lyfter upp sin hund i famnen och går rasskt därifrån medan Ludde bara viftar på sin svans och tittar efter den.
Är det dem eller min hund det är fel på? Det är trist för mig som ägare att många ska tro så illa om honom trotts att många sätt Ludde hälsa lugnt på hundar, sprungit lös med dem och gått förbi andra skällande hundar utan att skälla tillbaka.

Jag håller för övrigt med #1
Men om du inte vill ha ett sånt rykte så får du väl se till att göra något åt saken.
T ex arbeta bort hans "hat" mot de hundar han inte gillar.
Varför ska han ens få uttrycka sina åsikter mot dom? Han kan gott hålla dom för sig själv vid möte!
Sen spelar orsaken till varför han ogillar vissa hundar ingen roll, han ska bara inte göra så.
Jag hade också tagit omvägar om en hund betedde sig som din. Hur kan JAG veta hur DIN hund är och vilken koll DU har på honom om jag inte känner dig?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Tror inte det är fel på din hund men det är alltid tråkigt att få ett rykte som man inte förtjänar och dessutom vet inte stämmer!
#3 Sant dock känner alla i stort sätt varandra här och det är ju inte bara min hund som får rykte utan även mina katter har fått rykte om att vara agressiva samt att de alltid ska bajsa i sandlådorna och rabbatterna, rena komedin för min del eftersom mina katter är innekatter.
Hur som helst, visst kan jag arbeta bort hans beteende och gör det varje dag. Schäfer tiken är nästan avklarad, likaså taxen men storpudeln som biter efter honom vars ägare sitter i rullstol när den går ut med hunden samt grannens Berner Sennen den inte orkar hålla i som punkterat hans hud är det värre med. När jag möter dem vänder jag antingen om eller sätter honom ner men så fort deras hundar börjar hugga efter Ludde så reser sig Ludde och går själv till attack och ofta står ägaren kvar och tittar på hundarna hur de skäller på varandra, storpudelns ägare kan till och med skratta glatt åt eländet, medan jag måste dra Ludde därifrån för att dem vägrar gå förbi.

Okey, verkar ju inte som helt friska människor där du bor… Tråkigt!
Har du provat att "sparka" bort de hundar som gör utfall och närmanden när du försöker hålla ordning på din?
Det kan få många ägare att vakna upp och tänka till…
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Intressanta frågor och svar, jag har en hundkompis äntligen som är väldigt bufflig kastrat till våran tjej. Hon är med osäker men han gick hem i hjärtat på henne han är inte alls så lugn tvärtom både låter o är väldigt livad. Vad som fick henne att våga lite med honom var tackvare hans matte (tror jag) som lät henne lukta i baken först då hon höll homom sen var det full rulle. Hon kan säga ifrån ibland lite snällt pga han är lite bufflig hon är flickig av sig
Hoppas att du med hittar en bra vän till din hund.
#6 Jag gjorde det en gång när en lösspringande Border Collie, tik, anföll Ludde som låg stilla och titta på gräsmattan och det sluta med att den hunden högg tag i min arm och då gick Ludde till attack mot dess hals. Jag sa sedan kom till Ludde medan han bråka med tiken och Ludde sluta och kom till mig men tiken var efter honom. Ägaren till hunden kom sakta gåendes över planen, kopplade sin hund och sa "nu har hon fått motion då" och gick därifrån medan jag sa åt honom att hålla sin jävla hund kopplad. 1 månad därpå var den hunden ute i annons på blocket av orsak till att han inte har tid med henne. Idag bor den tiken hos en yngre tjej och springer bredvid henne när hon cyklar, Ludde har hälsat på tiken och nya ägaren och dem busade glatt utan problem.
När jag själv ägde en Collie blev hon anfallen av en Labrador som bet henne rejält runt nosen och halsen samt slog ut tänderna på henne. Ägaren avlivade sin hund efter det.
NaimaG
Det finns en spray som heter Dog Defense som jag har hört mycket bra om.
Kanske hade varit tryggt att ha med sig?
#9 Mjo, men jag vill gärna inte spraya på en hund. Har hört något om en manik som skickar ut ultraljud så fort jag trycker på en knapp när en hund skäller vilket får samtliga hundar inklusive min att sluta skälla. 
Vill inte gärna heller spraya på en hund men riskerar min hund att bli söndertuggad så sprayar jag.
#11 Det ligger något i det.
Tycker det är synd att det är jag som får ryktet som dålig ägare och ha en agressiv hund när andra inte har någon pli på sina.
Har funderat på att flytta men det känns mer som en drastisk åtgärd.
Det är svårt men det är bra om man försöker strunta i vad andra tycker om en.
Du får försöka strunta i vad folk säger, tror och tycker - huvudsaken är ju att du vet själv vad du har i kopplet.
#13 Jo. Men jag är en sådan som tar åt mig men jag ska försöka lära mig koppla bort dem.