Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 16525 ggr
jahadu
1

schäferkennel?

jag letar efter en schäferkennel där de föder upp valpar i hemmiljö (alltså inte i nån form av stall) och där hundarna har så lite sluttning som möjligt och många hundar med ua på både höfter och armbågar…självklart skk-reggade också…

någon som känner till en sån kennel? Har inte riktigt hittat någon som tilltalar mig så himla mycket, möjligtvis ebafarmen.

jahadu
0

ingen?

acergirl
0

Götängens Kennel

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[nataschaj]
0

2 götängens kennel har ju inga schäfrar???? de va väl de ts va ute efter ??

acergirl
0

Dom hade det innan  vad jag vet, då har dom kanske slutat helt med schäfer då.

Marylojs
1

Vad vill du göra med din schäfer? Det finns ju en mängd olika inriktningar, och innan man vet vad du har för avsikter är det svårt att rekommendera någon (även om jag aldrig i livet skulle rekommendera någon att köpa från ebafarmen).

Jag har två bruksschäfrar från IPO-linjer.

exitingsvillemo
0

Jag är ju också på jakt efter en shäferkennel med samma krav som TS.

Jag har kollat runt men hittills inte riktigt hittat den typ av shäfer jag vill ha.

Förmodligen blir det en Malle i slutänden.

Jag vill ha en allround-bruks-hund, har funderat på IPO. Men oavsett inriktning så vet jag hur jag vill att hunden ska se ut.

Bra hasvinklar, bra rygg, bra kors, bra länd = ej överdrivet sluttande.

jahadu
1

#6 varför inte ebafarmen? Jag har egentligen ingen aning om vad det är för kennel men det jag fastnade för hos dom det var deras beskrivning av kenneln och att det inte är inriktat på bara utställning eller bara bruks, samt att hundarna bor med familjen och inte i några boxar (för sånt tål inte riktigt jag)

jag vill träna och tävla bruks, främst då skydd, lydnad och spår, samt även träna hunden på viltspår och få en bra eftersökshund. För mig är det viktigt att hunden inte har minsta lilla anmärkning på höfter eller armbågar eftersom jag nu sitter med en epilepsisjuk hund med en miljon begränsningar så känner jag att nästa hund ska vara totalt frisk och gå att arbeta med utan några begränsningar. utställning är jag inte alls intresserad av.

[nataschaj]
0

8 de e för deras ryggar dem inte gillar den kennel ;) alltså hundarnas ryggar menar jag då….

kolla på bruksschäfrar den hemsidan där har dem med uppfödar register.. nu minns ja inte riktig va den heter men nåt med bruks schäfer…

AnneN
0

#9 Tror du menar denna sida http://www.svenskbruksschafer.com/

_**/Mvh Anne

[nataschaj]
0

10 jaa de va den sidan ja! där har dem ju massa kennlar reggade!

TS kolla in den ;)

exitingsvillemo
0

nu har jag varit in på Ebafarmens hemsida och jag bara måste fråga: #6 vad har du emot dom?

Inte för att jag skulle vilja köpa valp därifrån, då deras avelsdjur är aldeles för lågställda för min smak, men det känns som att det inte är det som är det stora problemet, med tanke på hur hårt du uttrycker att du aldrig skulle lämna ut kenneln som "tips"

NyfikenOskyldigSkrattande

jahadu
0

deet jag fastnade för med ebafarmen var en speciell mening på deras presentation….något i stil med: utställningskennel eller brukskennel? glöm det, ebafarmen är en schäferkennel.

tyckte den meningen var klockren och sa en del bra saker om kenneln.

men om någon har personliga erfarenheter därifrån så vill jag gärna höra för jag har somsagt aldrig haft någon kontakt med dem =)

Marylojs
0

#7 & 12 Mina kommer från Ängsbacken, tror de skulle kunna vara ett alternativ för dig efter det du beskriver. Dock är hundarna ur dessa linjer  MYCKET arbetsvilliga och högtempererade, det ska man ha klart för sig. Det finns en hel del att säga om Ebafarmen, men jag kan väl nöja mig med att säga: försök hitta deras uppfödning i resultatlistorna, och så gillar jag inte valpfabriker.

exitingsvillemo
1

#14 aha, nej valpfabriker kan vi klara oss utan. Ska kolla in Ängsbacken =)

Nikkis
1

Sen är jag lite nyfiken på hur man i förväg kan veta att ens valp kommer att bara 100% frisk som vuxen?

Dvs inte ha HD/ED eller ngt annat skit som det trots allt kan uppstrå TROTS god och seriös avel?Obestämd

Jag menar, hur kan man veta att valpen man köpt "råkat" bli det "svarta fåret"???

Kollade in Ebafarmen då jag aldrig hört talas om dem förr.
Öppnade sidan och stängde ner den efter 1,5 sekunder…

exitingsvillemo
0

#14 Nu börjar det likna ngt =D Ja Ängsbacken ligger som favorit nu på datorn, många mkt vackra hundar.

Har du ngn bild på dina Ängsbackare?

jahadu
0

#16 kommer inte köpa valp utan en hund på strax över ett år

googlade på ebafarmen och oj va mycket negativa diskussioner jag hittade, känner att jag nog borde ta reda på lite fakta från andra håll när jag letar kennel och inte bara tro på det som står på deras hemsidorFörvånad

exitingsvillemo
0

#18 nej man blir lätt naiv, man vill ju tro det bästa om folk.

Tur då att iFokus finns, så man får höra vad andra vet och tycker =)

jahadu
0

#19 ja verkligen, men det känns ju tråkigt att det ska behöva va så att folk är oseriösa med sin avel, ja menar hur ska man kunna lita på att någon kennel alls är bra?

Marylojs
0

#17 Kul att du blev intresserad! Jag kan säga som så, att så länge som de föder upp kommer jag aldrig köpa hund någon annanstans ifrån. Fantastiska stöttande uppfödare och fantastiska hundar. Du kan se lite bilder på mina tjejer på http://www.itne.se/zonta/

Marylojs
0

#20 Det kan du inte lite på, du måste lära dig att kolla upp själv.

jahadu
0

ängsbacken är verkligen en kennel som tilltalar mig nu när jag har kollat på deras hemsida, riktigt fina hundar!

men om en hund har A-höfter, är det då något som begränsar hunden nör det gäller aktivitet? Har en kompis som har en tik från hedeforsens som har C-höfter och hon är begränsad pga det. så hur är det med A och B?

AnneN
0

#23 A-höfter är det bästa resultatet de kan få = perfekta höfter, B-höfter = godkända, nästan perfekta

_**/Mvh Anne

Marylojs
0

#23 A och B är båda helt friska och bra höfter, C är den första anmärkningen så att säga.

Nikkis
0

Fel, A och B-höfter ÄR perfekta och helt felfri leder.
Det är precis som Marylojs säge att C-höfter är den första anmärkningen på en belastad höftled. =)

jahadu
0

#26 ok =) så om hd-bokstaven är ua, a eller b spelar alltså ingen roll när det gäller begränsningar? hunden har inte ont eller så?

Marylojs
0

#27 UA används när man beskriver armbågsleden, ua = utan anmärkning, dvs friskt och bra. A och B vad det gäller höfterna ger inga som helst begränsningar, hunden har friska höftleder och har inte ont.

exitingsvillemo
0

#25#26#28 men det måste ju finnas ngn skillnad mellan A och B höfter, varför skulle man annars dela in det i A och B?

Och eftersom C räknas som fel, så antar jag att A är lite bättre än B.

Finns det ngn sida där man kan läsa om detta mer detaljerat?

AnneN
0

_**/Mvh Anne

jahadu
0

så om jag har förstått det rätt så är ua samma som a och b? eller är ua före a, alltså bättre?

SaraC
1

#31 UA är detsamma som A och B. I den här artikeln kan du läsa mer om höftledsröntgen och höftledsdysplasi.

Kopierat från artikeln jag länkar till ovan och som är baserad på info från SKK.

Grad A - Höftleden har en absolut passform och ett skåldjup som är minst hälften av kulan. Är skålen mycket djup och fin kan i undantagsfall en minimal avvikelse ändå ge A.

Grad B - Passformen mellan skål och kula brister något, men skålens djup är ändå tillräckligt.

Grad C - Antingen är passformen sämre än hos A- och B-höften eller så täcker skålens djup mindre än 50 procent av kulan.

Grad D - Skålens djup täcker ledkulan till 30-40 procent.

Grad E - Ledkulan ligger nästan alltid utanför ledskålen, det vill säga den har i princip ingen täckning alls.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nikkis
0

Det några av er verkar ha missat är dom nya reglerna. B-höft beräknas Inte längre som "Nästan Normal", utan numer ÄR det en fullt normal höftled.

Vad som skiljer som Mellan en A och B höft är Norbegsvinkeln.
Jag har ännu inte lärt mig detta helt 100% men finns att läsa mer om om man googlar.

Men däremot så Vet jag att det är nya regler och A och B höfter Är helt Normala.Glad

jahadu
0

#33 ok, med andra ord något som inte begränsar hunden?Glad ska man alltså akta sig för att köpa en hund med C eller lägre om man vill kunna få ut så mycket träning som möjligt med den?

Nikkis
0

Nej, hur kan det göra det när den har fria leder?Flört

Självklart är man ju ute efter en hund med god hälsa, men detta kan man omöjligt veta eller få någon garanti för när man köper en valp!
Även om man gör det man Själv kan för att minimera risken, och detta i form av att välja en god uppfödare som avlar på bra och friska hundar.

Sen är det faktiskt så att höftledfel är så himla individuellt!
Det är SÅ olika från hund till hund.
De flesta hundar som har C-höft kan fortfarande leva ett fullgott liv utan krämpor,det finns även hundar med D-höfter som lever prima ballerina.
Men så finns det också en C-hund som har Väldigt ont medans en D eller E-hund är totalt oberörd.
Så sånt där är oerhört individuellt och vad man som ägare gör av saken.

Många, inkl. mig själv lever efter mottot -"Hellre ett Gott men Kort liv, än ett långt och begränsat liv".
Dvs, att OM man får en hund med t ex C eller D-höft och hunden uppenbarligen inte har ont, så kan man hålla den i god kondition och bara leva livet och gör "allt" precis som med vilken frisk jycke som helst.
JAG personligen skulle aldrig må bra av att ha en HD belastad hund och tänka på varje lilla trappsteg den tar…
Jag skulle köra pang på och bara ha roligt med min hund "utan begränsningar", och ta det som det kommer helt enkelt.
Livskvalité heter det.Glad

Samma sak gäller egentligen för Armbågarna.

jahadu
0

#35 bra skrivet!Glad har kollat runt på en massa olika hemsidor nu och ängsbacken är väl den som tilltalar mest hittillsGlad någon annan som har tips på en bra kennel?

Nikkis
0

Finns massor av bra Bruks Schäferkennlar, det är ingen underground verksamhet direkt.Flört

De kennlar jag kommer på sådär på rak ärm (med olika typer av linjer/inriktingar givetvis!) är;
Sniffers, Jurassic, Gråmanns, Hasseman, Rapport's, Entré, Kurant, Polarmarken, Molars, Kustmarken, Puckings, Divaheden, Atenagården, Jebas, Spårmarken.

Några utländska kennlar är, Hajen, Jabina, Hellraiser, Degn.

Hmm ja det var dom jag kom på nu, haha.

jahadu
0

#37 är det kennlar där hundarna bor i stall eller inne med familjen? Vill gärna hitta en liten men seriös kennel där hundarna verkligen är en del av familjen

[IsabelleA]
0

Själv fastnade jag för Divaheden Glad

Nikkis
0

Det vet jag däremot inte om jag ska vara helt ärlig. Men det torde inte vara så svårt att ta reda på det.

ÅH Gulle dig! <3
Ja Divaheden gillar jag också oerhört mkt, det är en av dom kennlarna som jag regelbundet kollar till. ^^

[Sharp]
0

#14 Vilken kennel kommer Nero ifrån då? :)

[Popcorni]
0

Jag kan tipsa om min fasters kennel, är viserligen inte så insatt i hennes kennel, men jag vet att hon jobbar för att få fram friska, sunda och rakryggade arbetande hundar. :)
Torbolds kennel: http://torboldtskennel.spaces.live.com/

Nikkis
0

Nero's kennel är inte ens värd att nämnas, totalt värdelös och uppfödaren är ändå utesluten ur SKK pga regelbrott.

Men annars så kan du se vart han kommer ifrån om du kikar in på min hemsida.Flört

[Sharp]
0

Woah, regelbrott? Det är ju inte så bra. Får man fråga varför du köpte hund därifrån?

Nero är ju ändå himla fin, så HELT värdelös kan den ju inte vara!

Maddepadde
0

Fin hund och bra kennel är inte riktigt synonymt med varandra you know ;) Sen är ju också frågan vad man vill ha ut av Schäfern jag köper. Personligen så skulle ju jag - håll i er - om jag köpte Schäfer inte köpa från samma kennel som Nikkis hund kommer ifrån just för att kenneln inte uppfyller några (?) av kraven jag har som valpköpare. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Sharp]
0

Det var mest menat som ett skämt, haha. Inte hört talas om den kenneln, men jag är ju inte så inne i "schäfervärlden". Den kenneln borde ju vara rätt körd om den är utesluten ur skk?

Vad är det som är så dåligt med den kenneln, egentligen?

Maddepadde
0

En viss kvinnlig hundhandlare och hennes man är också uteslutna ur SKK, men dom fortsätter att bedriva sin "seriösa blandrasavel" så nog går det allt.Cool

Men börja grina då!

jahadu
0

jag har fastnat lite för kennel entre =) Känns som att de har stabila familje och brukshundar, finns både bilder på fina vovvar i arbete och inomhus med "klängande" småbarn, en sån hund vill jag ha =D

[Sharp]
2

Låter ju bra! Men låt dig inte förföras av en bra hemsida, schyssta bilder och massa text om att deras hundar är så bra. Ring/maila, och be om att få komma och hälsa på. Se deras hundar "live" och ev frågor!

Dessutom ska man vara så kritisk som möjligt till kenneln och då får man oftast klart för sig om det är just den uppfödaren som man är ute efter. (Fast jag vet, det är skitsvårt - man vill ju att allt ska vara bra!)

[nataschaj]
0

Här har du en kennel där valparna bor inomhus å allt samt att dem har bra hundar..

http://www.thunderdust.se/

här kommer ja förmobligen att köpa ifrån när de är dags…

Nikkis
0

Ja, det är en vääääääääääääldigt lång story om både Varför hon är avstängd och Varför jag köpte honom.
Men jag köpte inte Nero ifrån uppfödaren, utan från en privatperson. Han hade inte ens fyllt 7 veckor då han kom till mig…
Så redan där har du En en (Många!) orsaker till varför hon är utesluten ur SKK.

Haha tack. Han må vara Fin men han har då inte alla hästarna i stallet.Flört

Hade jag vetat lite bättre då så hade jag inte heller köpt Nero från första början. (Och det faktum att jag aldrig köpte honom ifrån uppfödaren)
Men det står inte direkt på hemsidan -"Hey, jag säljer Nästan hela kullar till två män som i sin tur säljer dom vidare.
Mina valpar är inte heller vaccinerade, märkta eller besiktade när dom lämnar mig och tro för guds skull inte att de fyllt 8 veckor då heller - Välkomna Kreti och Pleti!"
Flört

Varför tror du att jag Nu är så jävla kräsen med att införskaffa en ny?
Har ju redan tackat nej till 4 kanonkullar i rädsla av att "Det kanske inte är(Blir) rätt".Rynkar på näsan

Jag är seriöst FFL…

Hmm… Du har nog fått saken lite om bakfoten, Nero's uppfödare är inte PS (Såvitt jag eller ngn annan Vet!!!??!!Förvånad ).
MEN det är baske mig inte långt ifrån alltså! *Fnyys!*

Maddepadde
0

Nej JAG vet att du inte skulle köpa därifrån i dagsläget, det gör jag verkligen - men påpekade det för Sharp ;)
Och nejnej, det var inte så mycket det jag syftade på att hon var PS, utan snarare att det går att bedriva verksamhet och tjäna pengar utanför SKK.

Men börja grina då!

Nikkis
0

Jahaa okey, då är jag med. Hahah du vet hur jäkla blond och trög jag kan vara ibland. Oskyldig