Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 18815 ggr
pias39
18

problem efter kastrering ?

vad kan gå fel vid en kastrering av hanhund ??? vet inte vad jag ska göra, kastrerade min hanhund för 6 dagar sedan , och sedan dess har han bara skrikit och ylat trots massa smärtstillande i olika former och lugnande ingenting hjälper, vad har hänt ??? helt maktlös, har varit hos veterinärer hela veckan , ingen har något svar på hans beteende, ingenting verkar hjälpa, någon som varit med om detta el har någe tipps el svar på vad det skulle kunna vara.

mvh pia

Yessica
0

Han kan ha ont eller känna sig konstig med all medicin. När min tik kastrerades så var hon jätteynklig första dagen och gnällde, pep och så. Veterinären sa att hon kände sig konstig med all medicin i kroppen. Har dom kollat så inget har hänt honom, alltså typ röntgat eller tagit prover?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

pias39
0

nej han har inte röntgats el tagit prover, men han äter väldigt mycke smärtlindring, ringde veterinären igen och hon sa att han kanske var hög på alla mediciner, detta brukar inte ske vid en kastrering

Lyan
0

Låter otäckt :-(

Har kastrerat två hanar och en tik, den enda komplikationen var att Mio, den en a hanen, fick en rejäl böld i såret.

Kan ju vara så att han är så smärtkänslig att det gör ont när det drar i stygnen, har han bara något stygn eller har de tagit hela påsen? Mio hade 10stygn och det känns ju mer än två.

Stackars liten! Hoppas ni får reda på vad som felas honom!

pias39
0

ja det känns inte bra , för han e jätte aggresiv mot mig nu och är rädd för att det inte kommer försvinna att han fått men av detta, för han har aldrig visat aggression förut. förstår ingenting.

Yessica
0

#2 Klart hunden kan reagera på medicinen! Förvånad Dom kan bli förvirrade och arga för att dom inte förstår varför det är på det sättet och försöker visa att dom inte mår bra…

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lyan
0

# Vad obehagligt att han går mot dig också! Stackars lille vovven :-(

Hur går det idag?

LillyB
0

Min hund är likadan nu och han kastrerades för 4-5 dagar sedan, men jag vet att det beror på understimulans blandat med smärta och en aning förvirring från medicinen. Det är nog ingen fara, låt såret läka och börja motionera honom som vanligt och låt hormonerna hitta en balans så ska du se att allt blir bra. Har han tratt? Min hund hade det först men han blev väldigt irriterad och förvirrad av den så jag tog av den helt och håller koll på honom istället.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AnnL
0

När min uppfödare kastrerat sin hanhund satte han sig på gräsmattan o skrek på kvällen. Det var kragen runt halsen han tyckte var så hemsk. Hon tog bort den och han sluta skrika. Men hon fick passa honom väldigt noga så han inte rörde såret tills hon tagit stygnen.

Jag vet inte om din hund har krage.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[nataschaj]
0

Oj de låter inte bra detta..

Hur går de med han??

när ja kastera min så va de inga problem, han hade inte ens ont :P han va som förr innan kasteringen när han vakna upp ur den hehe

Lycka te

Tangotime
0

Det här låter väldigt konstigt. Jag hoppas att det löser sig för er och att han blir bättre!

Det jag kan säga är att väldigt många kastrater blir inkontinenta så man ska nog fundera om man verkligen måste kastrera sina hund eller om man gör det enbart för att dom inte ska gå i avel (på rutin.)

Lyan
1

#10 Att de blir inkontinenta har jag endast hört på tikar.

Tangotime
1

Detta gäller hanar också. Jag har själv haft en toypudel hane som blev rejält inkontinent efter kastrering. Pratade med en vet i göteborg som berättade att det finns kliniker i England som enbart tar emot hundar med biverkningar efter kastrering. Dom har fullt och folk kommer från hela landet med sina kastrerade hundar. Många är just inkontinenta tyvärr.

[nataschaj]
1

12 va innebär inkontinenta??? aldrig hört talas om de,. . . .

Tangotime
0

Dom kissar på sig. Min hane kissade alltid på sig när han sov. Vissa kanske bara droppar lite medans andra verkligen tömmer blåsan. Min hund var liten, men det var riktigt besvärligt ändå. Hemska tanke om han varit stor hund….

[nataschaj]
0

14 aaa okeey… då har ja en jäääla tur då me min stora schäferbladning då hehe han droppar elr kissar inget så de e bra…

Lyan
0

#12 Ok, detta hade jag aldrig hört förutom på en hane, men han blev kastrerad pga någon sjukdom down there så han hade redan en massa problem men jag kommer inte ihåg om han var inkontinent före.

Men risken är i vilket fall som helst mycket liten även på tikar som löper betydligt större risk än hanar.

Jag har/haft tre kastrater, 2 hanar och en tik, känner betydligt fler och ingen har problem (fast det är naturligtvis ingen garanti för att det inte finns hundar med problem, bara mina erfarenheter)

LillyB
0

Aj, det där med inkontinentet visste jag inte. Mindre än en vecka efter kastreringen så kom jag på Liston med att stå och luktade förvirrat på en blöt fläck i sängen, jag tände lampan och kollade och fläcken var gul. Kan han ha kissat på sig då? Jag blev riktigt förvånad och tänkte att jag kanske hade spillt juice eller nåt där. Men nu då ni skriver om inkontinentet så blir jag ju lite nojjig. Det kan ju ha berott på all smärtstillande han fick då också, hoppas!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Hård svullnad efter kastrering?

Det vill jag fråga om. Min Liston hade ena kulan i ljumsken så de öppnade upp längs nästan hela penisen. Nu då all svullnad lagt sig och alla blåmärken i stort sett är borta så har han fortfarande en stor svullnad på den sidan av penisen. Jag har inte velat ta där och lägga mig i läkningen men igår var jag tvungen att känna och svullnaden är stenhård. Kommer det att försvinna tro? Är det normalt? Vad kan det tänkas vara?
Han mår toppen så jag ska låta det vara ett tag och se om det blir bättre, men ringer nog veterinären vi var hos vid kastreringen nu i början av veckan. Men någon här som hört om nåt liknande eller har en aning?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Tangotime
0

"Risken är mycket liten". Det beror på vem du frågar om man säger så. I dagsläget skulle jag avstå från kastrering helt om jag inte var tvungen just pga det jag hört. Veterinären jag pratade med hade precis varit på en föreläsning med veterinärer från stora delar av England men även andra länder. Det hade pratats mycket om kastrering av hundar och i USA är det ju mer regel än undantag att valpar kastreras vilket dom här veterinärerna tyckte var helt förkastligt just pga alla biverkningar man får på oaceptabelt många av hundarna. I Sverige kastreras inte så många hundar och veterinärerna här har väl inte kommit på det där än. Många är heller inte så intresserade av att uppdatera sig om vad man kommer fram till utanför sveriges gränser tyvärr. Men att säga att risken är mycket liten är i mina ögon fel att påstå utan fakta bakom. Jag kan inte säga att risken är STOR, men den är större än "mycket liten".

Lyan
0

#19 Mycket liten var kanske fel uttryck :-) Men liten är den även om det naturligtvis är för mycket även med 1% eller mindre.