Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 4266 ggr
Rafflan
0

Träna för utställning?

¤ Exakt vad måste hunden kunna?
¤ Hur tränar jag hunden på dem olika sakerna? (gärna fler tips)

Finns det någon sida på nätet man kan kolla hur många hundar det brukar vara i den ras-klass jag ska ställa i?

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Beror vad du har för ras.
Schäfer ska ju springa framför i ringen, men ingen annan ras vad jag vet..

Vanligtvis, lär hunden att trava lugnt brevid dig, utan att titta på dig.
Att ställa hunden, och få den att stå kvar utan hjälp
(inget måste, men ibland kan det vara bra med petiga domare)

Inte bry sig om de andra hundarna i ringen.
Låta främmande titta i munnen och känna igenom hunden.
Vissa domare låter dig öppna munnen, men du får bara beredd på att vissa domare gärna öppnar munnen själv, och tyvärr är det många hundar som hugger då.

Vara lugn, och inte för stirrig och spattig.

Säkert glömt något..

Hur man tränar in.
Ja, det här med igenomkollen av kropp och mun är det ju bra att låta andra hålla på mycket med din hund. Kanske en snäll granne, kompisar och andra familjemedlemmar.
Så har jag och min chef tränat rottweilern vi ställer ut.

Att trava brevid dig är ju olika.
Vi behövde inte träna så mycket..
Resten kanske andra kan svara på, då jag själv inte har så stor koll på själva "stå kvar"-träningen..
Jag har mest tränat kontakt och travet.

Yessica
0

Träna också att kunna flytta hundens tassar och ställa dom där du vill ha dom.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Rafflan
0

Jo, vårt största problem är att han alltid sätter sig, det har han gjort sen han har vart valp, om jag lyfter upp honom på ett bord står han still å så kan jag flytta tassarna lite men på golvet funkar det inte riktigt lika bra, då sätter han sig ner :/

[Hilo]
0

#2 Det var det jag menade med att ställa hunden Glad

Rafflan
0

Några bra tips på hur man lär honom stå?

Zakaraa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad har du för ras?
själv bar jag border terrier och med dom har jag bara tränat in "stå" alltså att dom endast stannar, oftast ställer dom sig snyggt om inte flyttar jag bara benet som är fel
för övrigt gör jag inget annat än att prata med hundarna hela tiden så dom har kontakt med mig

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
0

hur många hundar i din klass varierar. Jag har varit på utställningar där min hane var enda unghundshanen och en annan gång va vi upp mot 15st i UHK. Hur många som går i din ras varierar från utställning till utställning. Ibland kan det vara 3 och ibland 63 så det beror helt på vilken utställning du går på och om de är Inoff eller Officiella

[Hilo]
0

Ibland kan du också vara enda av din ras på hela utställningen.
Hänt oss på mindre utställningar, två gånger.

Rafflan
0

#6 Lagotto

Jo jag har gjort så att jag har backat och han har följt efter mig sen har jag stannat och sagt "stå" sprecis när han står still och berömt. Dock är han väldigt sittig av sig, har vart det sen vi fick honom, han sätter sig typ jämnt.
Å det gör han oftast innan han ens hinner stanna.

Å denna metod har inte funkat för att få honom att "stå" :/

#7 Jo, men som jag fattat det finns det inte så många lagotton i Sverige så skulle vara kul att veta ungefär hur många som brukar bara på utställnigar :)

Zakaraa
0

Sätter han sig får du lyfta upp honom, vår tik är lika dan.
Hon sätter sig hela tiden, framför allt om hon ser matte (mamma) utanför ringen börjar hon klättra på mig. Då får jag helt enkelt lyfta ner henne & ställa upp henne igen. En evig kamp x'D
Ibland får jag ha handen under rumpan på henne också så hon inte kan sätta sig.

Ge honom godis varje gång han står, precis som när du lär din hund sitta. När hunden lärt sig att stå betyder godis lägger du till kommando. 

Ja den frågan (hur många lagotto) kan jag inte svara på men som jag sagt tidigare så beror det helt på utställningen :)

Rafflan
0

#10 jo jag håller handen under magen/buken men då lägger han typ all vikt på min hand = fel då han igentligen inte alls står :(

Ja vi ska ju åka med honom på några så han får vänja sig vid omgivningen så då kan man ju kolla hur många ungefär ;)

Jonna75
0

#9 Om du går in på SKK hunddata så kan du söka tävlingar, sen väljer du din ras samt skriver in staden där du vet att det annordnats utställningar, då kan du få ett litet hum om hur många det kan vara Glad

Rafflan
0

#12 tack, där stod allt jag ville veta jätte bra :D

Jonna75
0

#13 Bara kul att hjälpa till när man kan Glad

Rafflan
0

Ingen som har fler tips på hur jag kan lära honom "stå"? :)

tsset
0

#15 Belöna innan han hinner sätta sig, alltså rör er och stanna till. så fort han stannar upp så belönar du, gärna med lite lek eller så så han inte har möjlighet att sätta sig och så att du kan göra om det snabbt.

Sätter han sig kan du också vänta ut honom tills han ställer sig, och då belöna. Att stå ska vara kul! :)

Rafflan
0

#16 väntar jag börjar han hoppa på mig och bita i min tröja och busa och skälla XD

bustroll
0

Det kanske går bättre om du använder klicker?

Rafflan
0

#18 redan provat det, men vi har tränat 2 små stunder/dag då har vi blandat "stå" träning med lite trix träning så han är på hugget hela tiden och det verkar som om han börjar fatta ett tecken jag valt att ha som "stå" :D

Fick han att sätta sig, lägga sig och sen ställa sig på kommandot :D

Ännu är det inte perfekt men på god väg :D

Men när han lärt sig att "stå" måste han kunna "stanna kvar" stående sen, för nu står han med nosen vid mitt högra ben :S Eller hur långt måste det vara mellan mig på hunden?

bustroll
0

#19 Va roligt :) Använder du utst koppel på? Vill veta om de e brar jag som gör det, hihi :P

Rafflan
0

#20 nej har inge sånt koppel ännu, nu har jag honom löst, ska skaffa sånt så vi kan börja träna på joggningen ;)

bustroll
0

#21 okej. Jag använder de så min hund ska förknippa att när man har de kopplet på sig så ska man stå så här :P

tsset
0

#17 Då får du vänta ännu längre ;) Det är ju så att hunden kommer bli frustrerad när den inte förstår, och därför är det också viktigt att du är snabb och verkligen ser den millisekund han står som du vill, om det så är mitt i detta hoppande (jag antar att han står på alla fyra mellan hoppen någon gång).

Nu verkar du ju ha kommit en bit, och att stå kvar kan vara svårt att lära det också. Tipset från mig är att du börjar röra dig lite lite och belönar så länge han står still. börja ta t.ex. ett steg åt höger och belöna så länge han står kvar, även om det bara är när du lyft upp benet. Hinner han röra sig så får du se till att göra en mindre rörelse och belöna ännu tidigare, innan han hinner flytta sig. Det här bör du dock vänta med tills han verkligen är med på vad stå innebär. Lycka till!

Rafflan
0

#23 jo första steget är ju att han är säker på komandot "stå", sen blir det ju att han ska stå kvar och så jobba osv vidare så ;)

Tangotime
0

Jag lär alltid in "stå" så här:

Ställ hunden på ett bord med halkfritt underlag. Ha GOTT godis ex köttbulle i höger hand. Håll handen framför hunden och säg stååå samtidigt som du låter hunden gnaga lite på köttbullen som du håller i en knyten näve. Sätter sig hunden ner drar du handen frammåt och lite neråt/uppåt (beroende på vad som fungerar på din hund) så hunden måste ställa sig upp då säger du snabbt stååå igen och låter hunden gnaga på köttbullen. Lyft aldrig hunden när den sätter sig, den lär sig mycket snabbare om den gör det själv! När hunden fattat galloppen drar du snabbt fram handen 40cm framför hunden och sen tillbaka så hunden kan gnaga lite igen samtidigt säger du braaaa stååå. Sen ökar du tiden du håller handen långt framför hunden tills den lärt sig att stå helt stilla. Då kan man börja lära in HUR hunden ska stå med benen, börja plocka och flytta runt benen lite samtidigt som hunden får gnaga på köttbullen.

Har jag skrivit otydligt? Fråga om det är något!!

bustroll
0

#25 De var ett bra tips. Måste jag prova :D