Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3671 ggr
[Sharp]
0

Anklagad utan anledning?

För det första kan jag börja med att säga att min 11 åriga blandade dam (labbe + bayersk viltspårhund), kan gå utan koppel. Kallar jag in henne, så kommer hon utan att tveka. Gå fot likaså och stanna. Hon ber tillochmed om tillåtelse om hon hittar något ätbart, t ex korv. Och hon stannar vid övergångsställen för att vänta på min tillåtelse att gå över. Därför låter jag henne gå lös när vi går ut, för jag vet att det inte är några problem.

Hursomhelst; vi går runt en park. Att gå i själva parkområdet får man ej med hund. Så vi går på gångbanan som går RUNT parken, där de flesta hundar går. Hursomhelst så ser jag en medelålders kvinna med en jack russell längre bort i en barnbacke, påväg att hjälpa sina barn med någonting. Hennes hund skäller för fullt när den ser Ella (min dam), men vi är femtio meter bort och en "mini" fotbollsplan skiljer oss åt. Kvinnan gör ingenting åt för att tysta hunden, men jag bryr mig inte. Det är inte mitt problem, så vi fortsätter att gå. Och Ella bryr sig inte ett skit.

Så vi går till ett dagis, vänder och ska gå tillbaka samma väg igen då jag ser henne komma. Med pulka och sin hund i koppel, bakom henne går hennes två barn och hennes man. Jag kallar såklart Ella till fot (låter henne inte gå fram till hundar självmant p.g.a jag vill veta att det är okej för ägaren), och hör att kvinnan börjar prata med mig medan hennes hund börjar skälla förfullt igen. Jag frågar vad hon sa. Och gissa vad hon säger? Jo; _"Du kan inte låta din hund gå lös. Min hund blir så nervös och uppjagad av det. Hon är jättetrevlig egentligen men går en hund lös så blir hon såhär…"
_Jag svarade med ett; "Så min hund ska inte få gå lös för att din blir helt galen av det?"
Hon börjar säga att hennes hund är jättesnäll egentligen och medan hon babblar så börjar hennes hund försiktigt närma sig Ella som satt bredvid mig i fot (det skiljde typ två meter mellan mig och kvinnan).__

Egentligen borde jag gått emellan där, men helt ärligt så trodde jag att kvinnan skulle ta bort sin hund, eller så trodde jag det var okej för att hon ständigt sa att hennes hund var så snäll. Men, det var nog ett stort misstag där, jag borde gått emellan trotsallt. Den hunden var inte okej i huvudet, alltså.

Hunden nosar på Ella, och Ella nosa på hunden (måttligt intresserad, fortfarande sittandes), då jag ser att hunden lyfter på läppen, hoppar på Ella och biter henne i läppen. Ella reagerar snabbt, klart som fan att hon säger åt skithunden som varit så kaxig och som dessutom var yngre än henne. Kvinnan säger Neeeej!, drar hunden i kopplet bakåt, och Ella sätter sig hos mig igen.

"Ser du?" säger då kvinnan surt och ber sin man hålla i pulkan. Jag såg att det inte var min hund som attackerade, och sa det till henne. För jag såg hennes hunds ansikte, medan hon bara såg hundens ryggtavla. Hursomhelst, hon säger att jag klart som fan borde använda koppel på min hund som är så jävla aggressiv, samtidigt som hennes hund skäller gälla pipskall.

Och så kommer hennes man fram och pekar på Ella "den bits ju!" Jag bara "va?" "Ja! den bits, det finns barn här!!!" skriker han och säger att jag ska använda koppel. Jag säger åt honom att hon inte alls bet, hon sa åt hunden för att den bet henne i läppen, men det vägrade de lyssna på. Och han säger att jag fan ska använda koppel, det måste man. Jag säger att min hund inte ens skulle komma på tanken att vara aggressiv mot barnen, och att hon kan gå lös. 
"Det spelar ingen roll!! Den ska fortfarande ha koppel! Annars anmäler jag dig!!" Jag blir chockad, sedan säger jag; "Anmäl mig då, varsågod. Jag kan iallafall hålla reda på min hund."

Han skriker och gormar åt mig och säger att han ska anmäla mig, och om den kommer mot barnen så ska han "knocka" min hund. (Dom hade börjat gå ifrån vid det laget). Jag ropar och säger återigen att hon inte är aggressiv, och att han gärna får anmäla mig. Var så god.

Jag tycker jag blev mycket anklagad utan anledning. Ella satt fint bredvid mig, och hon släppte fram sin hund. Eftersom jag trodde det var okej, så lät jag dem hälsa, innan hennes hund flög på min. Och så säger dem att MIN hund är aggressiv?!

Kanske skulle jag inte låtit dem hälsa från första början eftersom att jag såg att de inte hade världens pli på hunden…

Men en sak är säker; jag har mer pli på min hund UTAN koppel än dem har på sin jack russell MED koppel. (hunden drog och kvinnan följde bara efter och lät den göra som den ville, helt enkelt).

Åsa S
0

Många Jack Russelägare försår inte vad de har för hund. Våran förra hund som var en stor svart best på 55kg fick en dag grannens Jack Russel runt nacken. Våran hund var kopplad, Jack Russelhunden fick vissa skador när hon försökte få bort den, vi slapp dock betala eftersom våran hund var kopplad. Tyvärr så brukar det lagligt sett vara så att den som har hunden kopplad lättare går fri så själv kopplar jag alltid den nuvarande hunden när jag ser en Jack Russel jag litar inte på ett ögonblick på den rasen, man måste ha en enormt bra uppfostran och kunskap för att få en Jack Russel att bli 100% att lita på, tyvärr är det många som skaffar såna raser för att de är Gulliga

monsi
0

Har hänt mig med o det är inge kul. Det bästa är att bita sig i tungan säg varsegod anmäl, forsätter de tjafsa gå bara lungt därifrån.

Eller vänta tills de har skrikit klart.

Tyvärr är det idioter som inte har haft pli på sina hundar när de är lösa som har förstört för oss andra som har det.

Tycker synd om deras hund för den får lida pga deras okunskap.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

trex
0

Man kan vänta sig vad som helst av människor, både med och utan hund.

Man upphör aldrig att bli förvånad.

[Sharp]
0

Helt sjukt folk, aldrig mött något liknande. Borde frågat hur länge de haft hund. Idioter.

Bijish
0

Usch, hemska människor det finns.

Xondah
0

Hade jag varit du och mött en hund som var såpass uppjagad så hade jag inte stannat, utan fortsatt gått utan tvekan. Skulle aldrig ställa mig och tjaffsa med någon och riskera att mina hundar skulle bli bitna.

Skulle jag känna att jag verkligen behövde försvara mig(som man ibland känner att man bara måste mot en del muppar) skulle jag ha satt mina hundar med säkert avstånd från den andra hunden och inte under några omständigheter låtit den närma sig.

Jag förstår att du blev arg när de börja anklaga dig när de var deras hund som inte skötte sig. Men möter man sådana människor får man helt enkelt tänka själv efterssom de inte har vett nog till de.

Bunn
0

Finns så otroligt många människor (hundägare så som icke hundägare) som tror att de vet och kan mest.
Vissa hundägare (oavsett storlek på hund) kan häva ur sig vad som helst till vem som heslt och de släpper fram sina hundar utan att fråga om det är okej!
Jag blir lika arg varje gång det händer.

Du har uppenbarligen integjort något fel… jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att intebry dig. Det viktigaste i sådana situationer är att gå där ifrån med huvudet högt.

Mischa
0

Ok, att du mötte stolpskott.

Men det är bara att vända och gå..slösa inte tid på idioter, jag blir personligen väldigt stressad när jag ser lösa hundar (vilket kanske tanten blev och smittade av sig på hunden) för min erfarenhet säger mig att 99.9% av alla som har lösa hundar kan inte kalla in dom.

≧◔◡◔≦

Xondah
0

Kan tillägga när jag läser Mischas inlägg att jag själv också blir stressad av lösa hundar just för att de flesta inte kan hålla reda på dem och att min ena hund blivit påhoppad av 2 lösa hundar som inte löd.

Tummen upp för dem som kopplar upp sina hundar vid möten oavsett om man anser sig ha hur bra koll som helst. För de vet ju faktiskt inte den man möter.

strawberry09
0

fyfan vilka jävla idioter!! Är dom helt blinda eller såg dom inte att deras hund bet din hund eller?

[Sharp]
0

#10: Antagligen inte. De verkar inte märka att deras hund skäller i 180 också..

#6 Jo, jag satte henne vid mig och väntade för att de skulle komma förbi (eftersom det är en rätt smal gång), men tanten gick emot mig istället för att gå förbi. Hon började snacka samt släppte fram hunden. Borde kanske gått emellan och sagt: "Nej." Men det som har hänt har hänt, helt enkelt… dock vill jag helst göra det ogjort.

#7 Jo, borde nog bara dragit därifrån. Men blev mest chockad och en aning arg. Fast man lär sig ju. Det finns all sorts folk, det är klart för mig nu, haha.

[Sharp]
0

#9 Jo, det är klart. Skulle också blivit rädd för hundar utan koppel om några flugit på min hund. Men när jag ser hundar på avstånd så säger jag fot till henne, och hon ställer sig på min sida. Och det är helt enkelt som om vi skulle gå i koppel. Det är jag stenhård på, men somsagt, alla kan ju inte veta det. Men för det släpper man inte fram sin hund som nu är så nervös och rädd för att den själv vill det. Inte okej, och det sa jag också till dem.

Katti
0

Sicket folk! Men jag skulle aldrig ha låtit dem släppa fram sin hund till min. Mina hundar får inte hälsa på främmande hundar och främmande stressade hundar med puckade ägare - aldrig!

[Sharp]
0

#13 Sant, och jag ångrade att jag inte gick emellan nu. Kommer säkert möta dem vid fler promenader, vi får se vad dem säger. Men jag låter aldrig den där hunden komma nära min igen.

Katti
0

Om de inte bryr sig så säg att din hund har loppor. Då brukar de få fatt i sin hund illa kvickt Oskyldig.

Nikkis
0

Har inte läst alla svaren i tråden ännu. Men alltså, är det bara jag som inte hade brytt mig utan bara gått därifrån redan när kvinnan började tilltala mig?
Jag finner liksom ingen som helst anledning till att stå och börja diskutera mot ngn Tomte som ska börja hävda sig själv och sin odåga till hund.
För det slutar ändå alltid på ett och samma sätt, och det i tjafs.

Att försöka tala Vettigt med "såna här" går bara inte, man når inte fram för att vederbörande har säkert redan taggarna utåt och triggar upp sig själv.

Totalt lönlöst. Sen är jag sådan som skiter fullständigt i om ngn skriker glåpord till mig (Visserligen beroende på situationen och vad som händer).
Men det är mest för att öppnar Jag käften så kommer det bli storbråk!Oskyldig

Nu vet jag inte vart du bor, men om det inte är koppeltvång i din kommun kan du hädanefter hänvisa till Lagen om tillsyn över hund och katt, jaktlagen samt hänvisa till det strikta hundägaransvaret.

Där står det klart och tydligt att hundar Ska hållas under sådan tillsyn att den inte stör varken vilt, tamdjur eller andra människor och än mindre orsakar skador.
Så är hunden lös så ska den vara under sådan lydnad som Om den vore kopplad.

Det hade jag tryckt upp i fejset på alla som muppar sig och fortsatt att gå. Orka med såna huvudvärker.

marinelady
0

Jag har också en hund som går att ha lös i alla situationer men i ren och skär omvårdnad så kopplar jag alltid min hund när vi passerar andra hundar, då vet jag att min försäkring gäller om det skulle bli bråk och ingen behöver känna sig pressad av att jag har en lös hund.. Jag tycker inte att de är okej att bli anklagad när man tydligt har kontroll, men jag hade inte heller tagit diskussionen..

Hellis
0

#Som Nikkis sa är det inte kopplet som avgör om hunden är lös eller inte, dessutom har ägaren ansvar för sin hunds handlingar - viket innebär att det alltid är ägaren till hunden som biter som är skyldig, oavsett om den ena eller andra har koppel.

Hitta en bra hundinstruktör till nästa gång du möter dessa puckon, och ge dom numret som en vänlig pik!

[Sharp]
0

#16 #18 Också hört det där, att det är inte är KOPPLET som avgör om hunden är lös eller inte. Och eftersom jag vet att hon inte jagar något annat djur heller, så finner jag det inte som att det inte är ett stort problem. Och hon springer ALDRIG fram till hundar och vill hälsa. Skiter mest i dem. Flört Hon är en kärring, haha.

Och jag borde nog bara fortsatt utan att brytt mig, haha. Men blev rätt förbannad när jag får hennes man i ansiktet som gormar och skriker att jag inte har någon hjärna och att han ska knocka min hund. Nu på morgonen så gick jag inte den vägen, men i eftermiddag så får väl vi se om jag möter dessa eller inte. Isåfall bär jag huvudet högt och totalt ignorerar!

[Sharp]
0

#17 Nej, jag håller med dig. Borde inte tagit diskussionen, det tog bara av min tid. Men jag lärde mig lite av det här, eller det påminde mig återigen att det finns folk som inte vet vad dom snackar om.

Hellis
0

Jag skulle antagligen också stannat och känt att jag måste försvara mig om det var jag. Man blir ju så chockad när folk går på sådär! Och allt man borde sagt eller gjort kommer efteråt! Så himla irriterande.

Nästa gång kan du ju annars koppla din hund (för syns skull), och be tanten få tyst på sin hund, för din blir så stressad av skälliga hundar…

[Sharp]
0

#21 Ja, man försvarar ju sig direkt åt nånting som man tycker är så fel. Jo, nästa gång ska jag väl kanske koppla hunden och säga att hon borde hålla reda på sin hund.

Nikkis
0

Möter jag en bjäbbig småhund vars ägare skiter totalt i hur den beter sig, så brukar jag säga sådär lagom högt till min egna hund som beter sig väl -"Neeej Nero, du Har redan Ätit idag!"

DÅ reagerar dom och försöker få tyst på sin hund eller så. Moahahahahw.

[Sharp]
0

# 23

Hahahaha. Nu är fallet så att min dam är ju ungefär hälften så stor som Nero Flört
Men större än en Jack russell, så det kanske skulle funka, hehe.

Nikkis
0

Hahah visserligen är hon det, men hon är fortfarande en stor hund - vilket oftast brukar räcka. ^^

Zynell
0

När jag var på väg hem härom dagen stötte jag på en kvinna med två hundar. Det var mörkt ute och snöade. Kvinnan och hundarna befinner sig en bit bakom mig och jag märker inte dem förrän jag hör tydliga spring. Då vänder jag mig om och ser hundarna komma farande emot mig. Den ena var i en schäfers storlek, den andra lite mindre, men vet inte  vilka raser det var. Hundarna tvärnitar bredvid mig, ser sig omkring och springer tillbaka till kvinnan som gallskriker efter dem. Jag säger till kvinnan att det är lugnt och går vidare hem.

Först senare börjar jag tänka att om det varit någon annan än jag som råkat ut för det där, till ex en person som är hundrädd hade det nog blivit en upplevelse som lämnade tydliga mén efter sig.

Mörker, snö, blåst, natt och två stora hundar som rusar mot en = en skräckupplevelse för den hundrädde.

Min slutsats är att är man inte 100% säker på att hunden lyssnar till varenda litet ord man säger, så  ska den vara kopplad.