Kala öron och nosrygg
Jag har en strävhårig taxtös på 4, snart 5, år som länge har haft mycket kala öron och nosrygg. Det är där huden är som tunnast och håren som finast som hon helt enkelt tappat en del vilket lämnar huden bar. Finns det något man kan göra åt detta? Ge henne något preparat som förstärker produktionen av hår och motverkar detta? Hon är ofta kall på dessa ställen i jämförelse med resten som har hår. Hon äter pellets och lite för mycket gottgott till frukost och middag. 
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
du kanske bör undersöka varför hon tappar päls..
Vad för pellets ger du din hund ?
man brukar ge torrfoder eller färskfoder
#1 Min vavva *kan ej stava deras rasnamn än* har del av svans kal o öron min veterinär säger det är nå hormonelt, men han kom till mig för 2 veckor sedan och var rätt undernärd inte farligt undernärd så det kan bero på det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 Det har vi aldrig funderat på men ska förslå det till mina föräldrar. Det är torrfoder jag menar med pellets, är lätt att blanda ihop, vilket exakt är jag inte säker på, är inte hemma för tillfället och kan inte kolla efter.
Medarbetare på Hästfoto.
med mitt inlägg i #1 glömmde jag skriva att man kanske skulle undersöka den hos en vetrinär :P
#2 jupp vissa hundar kan tappa päls ibland pga av hormoner osv, men oftast är det när dem är valpar.. det är iaf vad jag hört av en vetrinär när en av våra valpar fick en kal fläck på sin tass
#4 Min är snart 2 år men varit undernärd och på väg upp, fått fel foder ibörjan har jag fått veta så har han fått leva på hamburgare och kyckling..
#5 oj, det låter inte bra för en hund =/
Min hund är väldigt smal men det är hon helt av sig själv, vi har låtit maten stå framme dygnet runt men hon äter knappt upp ändå, mest om det finns något extra gott i. Då har vi även testat massa olika foder och andra metoder men hon verkar inte vara någonstans i närheten av undernärd i alla fall, hon är mycket aktiv och lycklig av sig och pälsen i övrigt är mycket tjock och gott skick. Så jag förstår verkligen inte vad som är fel.
Kan ägg vara en utväg? Att hälla lite på hennes mat så hon får i sig bidragande vitaminer?
Medarbetare på Hästfoto.
#7 Anv bara äggulan, ägg innehåller B vitamin men har du vitan med så kan de ej ta upp det nyttiga.
Felet vi människor gör att äter ej hunden så vips så byter vi foder och igen och igen. Hunden den lär sig det där. En frisk hund eller katt de svälter inte ihjäl den äter till slut. Vi människor så kommer moderkänslorna fram den äter inte vad ska vi göra, vi testar annan mat.. Vi tror de ska svälta..
#8 Okej, ska börja ge henne äggula och se om det hjälper.
Jo, vi vet men det blev så till slut att maten står framme och hon får äta när hon vill. Egentligen ska man väl ta bort skålen efter en kvart och sätta fram den sen på kvällen men, men.
Medarbetare på Hästfoto.
Hejsan Magster
Det du beskriver kallas "elefantöra" och är en nedärvbar deffekt på Tax. Ibland kan du få höra från en uppfödare att hunden förfrusit öronen, men det stämmer inte.
Prova med "viacutan" (tror det stavas så) Det finns hos veterinären. Det ska hällas i maten. Då kanske du även får hunden att äta lite bättre också.
Prova också att massera in lite matolja på öronen så dom håller sej mjuka. Det brukar fungera. Jag har själv provat det på ett par taxar jag hade för några år sedan och det blev bättre.
#10 Tack så mycket, ska direkt införskaffa viacutan och se om det hjälper, och börja massera hennes öron, kommer hon nog gilla. 
Medarbetare på Hästfoto.
#11 Du kommer få ha lite tålamod, men till slut vänder det.
Lycka till

#10 Jag tänkte skriva, "vänta till Taxelina kommer in, hon kan ju rasen och har säkert ett bra svar", men jag hann aldrig! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter