Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2114 ggr
elinn
0

Försäkring

Är ju som många redan vet väldigt ny här och det kanske redan finns en mängd trådar med försökringsfrågor men sökfunktionen på iFokus är inte den bästa och min dator är inte särskilt samarbetsvillig för tillfället. Så slänger ut en fråga iaf.

Sitter och tittar på Agrias hemsida och ser att det finns en mängd olika försäkringar, tilläggsförsäkringar, olika självrisknivåer, olika ersättningsbelopp m.m.

Vad anser ni att man bör välja om man endast ska ha hunden som sällskapshund?

SaraC
0

Just vad försäkringen ska täcka är svårt, det tycker jag är mycket till var och en. Beror ju även på vad man har tänkt göra med hunden och lite vad det är för ras. Kontakta Agria och bli uppringd så kan de förklara och ge dig råd.

Sedan när det gäller självrisksnivåer, det beror ju också på dig. Jag valde den lägsta självrisken eftersom jag inte vet om jag har möjlighet att punga ut 3000 kr "bara sådär", 1100 kr känns rimligare. Man har en fast självrisk på en summa, t.ex. som mig 1100 kr, sedan tillkommer en rörlig självrisk. Säg att du har 20% rörlig självrisk, då betalar du även 20% på kostnaderna efter att du betalt den fasta självrisken. Det finns andra försäkringsbolag som enbart har en fast självrisk.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

marinelady
0

Jag säger ta fast självrisk om du har råd, då vet du exakt vad du kommer lägga ut, och det är enbart IF som har fast självrisk. Själv har jag folksam med rörlig självrisk och det är lite av en pina när något händer och du inte vet exakt vad det kommer kosta dig.. nu är min hund 5 och jag kommer inte byta, men nästa hund blir IF om dom fortsatt har fast självrisk.

Folksam som jag har är billiga, jag har 40 000 i veterinär och 1000 i liv, liv är exakt vad jag köpte henne för och jag är inte intresserad av att få ut mer om jag skulle förlora henne, hon är snarare värd 14000 som renrasig Kerry med bra meriter på utställning, lydnad och spår tränad men det är mitt val.  Jag betalar 111kr i månaden för henne…

Patriszija
0

Jag har också Agria och har valt högsta försäkringsbeloppet på veterinärvård (50.000kr) samt tillägg för leder 50.000 kr och tänder 6.000 kr. Livsförsäkring 5000 kr och självrisk 1100kr.

Anledningen är väl för att min förra hund inte var tillräckligt försäkrad och fick extrema höftfel och fick tyvärr avlivas, även om han inte blivit bättre med operation så vill jag iallafall ha det alternativet om det skulle hända igen.
Tänder la jag till eftersom dom sa att små raser ofta kan ha trångt i munnen och ibland kan behöva dra ut valptänder osv.

De flesta tilläggen kostar inte jätte mycket, tror tänderna gick på en 50-lapp extra och det är ju ingenting ifall han verkligen får tandproblem!
Så det jag har tycker jag är en bra grund försäkring då det faktiskt är otroligt dyrt med veterinär.

Betalar runt 750kr/halvår

Kan väl tilläggas att min vovve är en blandras av småraser och kommer antagligen bli en aktiv sällskapshund.

elinn
0

Som ni säger så är mycket gällande försökring individuellt. För våran del så kommer det förmodligen bli en fast självrisk på 1100:- och den rörliga på 15%. 15% jämfört med 25% känns som en stor skillnad om eventuell vård skulle dra iväg i kostnad. Valet mellan 15% och 25% rörlig självrisk var inte så svårt då det bara skiljde någon 100-lapp/år i försäkringskostnad.