Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2477 ggr
cupcakes
0

vill inte åka bil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Golden på 19 månader som jag haft i 2½ månad, allt går bättre och bättre för oss men vi har ett litet problem. Han älskar att åka tåg och buss, men det är värre med bil. När vi åker tåg eller buss ligger han bara och sover, han lägger sig direkt när vi kommer in. Men när vi ska åka bil så vägrar han gå mot bilen och vill ännu mindre hoppa in i den. Vi brukar därför få lyfta in honom, det känns inte rätt men vi måste få med honom när vi har tider att passa.

Jag har försökt locka med godis, korv, köttbullar, leksaker, att jag själv sitter i bagaget men det enda vi åstadkommit är att han gått fram till bilen, han vägrar hoppa in med framtassarna. Han har hela bagaget för sig själv så det är knappast för trångt då vi har en Volvo V70.

När han väl är inne i bilen, så vill han inte ha något godis eller så längre utan vill bara komma ut. Han är jätteduktig på att oftast inte hoppa ut innan vi säger varsågod och på att ligga tyst i bilen när vi kör men han är stressad - det märker jag ju.

Så, är det någon som har något tips hur jag kan få till detta? Jag vill ju ha ordning på det så han tycker lika mycket om bil som buss och tåg..

/Sandra och Gibson

Mymlan
0

Hur är du när ni ska gå mot bilen? stressad?

Börja med bara andas ut, inte jaga upp er, ta det lugnt. Träna på detta med bilen utan att ni ska åka någonstans, bara gå mot bilen sedan vända, försök få det att det blir kul. Testat springa mot bilen men ni springer förbi bilen. Alla knep är bra utom de dåliga man får prova sig fram. Gör det till en lek.

Har han blivit skrämd ngn gång som han kan förknippa med bilen..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

cupcakes
0

Jag försöker vara så lugn som möjligt och har provat att bara sitta vid bilen och vänta men han blir inte nyfiken nog att gå fram. Var ute med honom enbart för att träna bil utan att åka någonstans igår men det gick inte så bra. Om jag går mot bilen lägger han sig ner och vägrar resa sig upp förrän jag byter håll och om jag försöker springa förbi bilen vägrar han springa mot den - även där lägger han sig hellre ner.

Jag vet inte om någon hänt då han varit såhär sen jag hämtade honom men de förra ägarna nämnde inget om det. Jag har försökt göra lite trix som sitt, ligg, sitt, hopp och så som gjort att vi kommit närmare och närmare bilen men när vi kommer kanske en halvmeter från vill han inte göra någonting utom att gå därifrån så det känns ju som att han har blivit rädd av någon anledning.

Jag ska försöka lite ikväll när bilen kommer hem och då ska jag göra de här springövningarna men byta håll innan han hinner streta emot och sedan successivt gå närmare.

Mymlan
0

#2 Allt går inte på en kafferast, man kan få träna ofta, länge.. Kanske ta hjälp av en hundkunnig person/tränare/instruktör..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you